Nowy system nad którym pracuje Volvo opiera się technologii zastosowanej we wprowadzonym w 2010 r. systemie wykrywania pieszego z pełnym automatycznym hamowaniem.
"Układ ten składa się z dwóch części - czujnika radaru oraz kamery na podczerwień rejestrujących sytuację w ruchu drogowym" - powiedział Andreas Eidehall, ekspert ds. technologicznych aktywnych systemów bezpieczeństwa w Volvo Car Corporation.
Konstruktorzy podkreślają, że podstawowe znaczenie ma możliwość funkcjonowania systemu także w ciemności - większość zderzeń z dzikimi zwierzętami zdarza się o świcie i zmierzchu. Kamera monitoruje stan drogi. Jeśli w zasięgu systemu pojawi się zwierzę, system ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym. Jeśli kierowca nie zareaguje, automatycznie uruchomione zostaną hamulce.
"Chcemy, by system ten działał również przy normalnych prędkościach na drogach wiejskich. W przypadku, gdy nie uda się całkowicie uniknąć kolizji, system zmniejszy prędkość na tyle, by zredukować siłę uderzenia, a tym samym ryzyko poważnych obrażeń" - dodał Andreas Eidehall.
Inżynierowie przyznają, że wyzwaniem było nauczenie systemu, jak rozpoznawać gatunki zwierząt. Zespół projektowy Volvo spędził wieczór w parku safari nagrywając cyfrowe sekwencje filmowe ze zwierzętami i ich różnymi sposobami zachowania. Te właśnie dane zostały wykorzystane do oceny i rozwoju systemu czujników.
W pierwszej fazie system będzie reagować na duże zwierzęta stwarzające ryzyko obrażeń dla kierowcy lub pasażerów w wyniku zderzenia. Należą do nich m.in. łoś, jeleń i renifer.
W samej Szwecji co roku odnotowuje się ponad 40 tys. wypadków z udziałem zwierząt. Największe ryzyko stanowi zderzenie z łosiem.
"W przypadku zderzenia z łosiem istnieje względnie wysokie ryzyko obrażeń osobistych, gdyż często zdarza się, że zwierzę wpada lub przetacza się przez przód samochodu i przednią szybę" - powiedział Andreas Eidehall.
Projekt jest realizowany od ponad roku. Obecnie prowadzone są prace nad oprogramowaniem, zaś podczas gdy system "uczy się" rozpoznawania różnych gatunków zwierząt inżynierowie pracują nad niezbędnymi mechanizmami podejmowania decyzji, czyli nad tym, jak i kiedy system ochronny ma reagować.
"Statystyki wypadkowe wskazują, że jest to istotny obszar do rozwoju. Ponadto wiemy, że istnieje zainteresowanie na rynku tego typu systemem bezpieczeństwa. W trakcie demonstracji systemu wykrywania pieszego z pełnym automatycznym hamowaniem często pytano nas o ochronę przed wypadkami z udziałem zwierząt. W ciągu kilku lat przedstawimy gotowy do sprzedaży system" - dodał Andreas Eidehall.