Opel Corsa D i Audi A6 są zwycięzcami raportu usterkowości DEKRA 2010. Oto szczegóły...
Corsa wykazała najniższy procentowy udział usterek ("Najlepsza ocena pojedyńcza") - 97,6 procent. Niemal 98 proc. małych Opli przeszło badania techniczne bez kłopotów. Tłumacząc obrazowo - na 100 skontrolowanych aut ok. 98 zdało na piątkę. Tym samym maluch z błyskawicą okazał się championem plasując się przed Audi A4 (97,3 procent) i Mercedesem klasy C (96 procent).
>>>Opel z Polski powalił Niemców na kolana
Ale to nie jedyny sukces Opla w rankingu DEKRA bowiem wśród vanów z największym przebiegiem (od 100 tys. km do 150 tys. km) najtrwalszym autem jest Zafira, czyli samochód produkowany m.in. w Gliwicach. Drugie miejsce to Volkswagen Touran, trzecia lokata - Ford C-Max. Opel Tigra TwinTop - drugie miejsce w klasie samochodów sportowych i kabrioletów o przebiegu od 50 tys. do 100 tys. km
Ideał w kategorii "Najlepszy we wszystkich klasach" - tu pod uwagę jest brany uśredniony wynik statystyk należących do najbardziej niezawodnych samochodów. Tytuł "mistrza mistrzów" zgarnęło, odobnie jak przed rokiem, Audi A6 (88,1 procent), przed dwoma autami z Bawarii czyli kolejno BMW X3 (87 procent) i BMW serii 3 (86,8 procent).
>>>Oto najlepsze auta używane
Lista najmniej awaryjnych aut według raportu niezawodności DEKRA 2010:
Maluchy
- Opel Corsa do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Smart Fortwo; trzecia lokata Toyota Yaris)
- Toyota Yaris - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Renault Clio; trzecie miejsce Mazda2)
- Honda Jazz - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Audi A2; trzecie miejsce Ford Fiesta)
Kompakty
- Toyota Prius - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Seat Leon; trzecia lokata Mazda3)
- Mercedes klasy B - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce VW Golf/Jetta/Golf Plus; trzecia lokata Skoda Octavia)
- Skoda Octavia - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce VW Golf/Jetta/Golf Plus; trzecia lokata Ford Focus),
Czytaj dalej - Raport DEKRA 2010>>>
Klasa średnia
- Audi A4 - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Mercedes klasy C; trzecia lokata BMW serii 3)
- BMW serii 3 - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Volvo S40/V50; trzecia lokata VW Passat)
- Volvo S40/V50 - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce BMW serii 3; trzecia Volkswagen Passat)
Klasa wyższa średnia i wyższa
- Audi A6 - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Mercedes klasy S; trzecia lokata BMW serii 5)
- Audi A6 - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Audi A8; trzecia lokata i Mercedes klasy S)
- Audi A8 - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Audi A6; trzecia lokata BMW serii 5)
Sportowe
- Mazda MX-5 - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Volkswagen Eos; trzecia lokata BMW Serii 6 Coupe/Cabrio)
- Mercedes SLK - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Opel Tigra Twin Top; trzecia lokata BMW Z4 Cabrio i Coupe)
- Porsche 911 - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Mercedes CLK; trzecia lokata Mazda MX-5)
Czytaj dalej - Raport DEKRA 2010>>>
Terenówki i SUV-y
- BMW X3 - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Toyota RAV4; trzecia lokata Porsche Cayenne)
- Porsche Cayenne - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce BMW X3; trzecia lokata Toyota RAV4)
- BMW X3 - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Volkswagen Touareg; trzecia lokata BMW X5)
Vany
- Nissan Note - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Skoda Roomster; trzecia lokata Ford Galaxy/S-Max)
- Mazda5 - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Seat Altea/Toledo; trzecia lokata Ford Galaxy/S-Max)
- Opel Zafira - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Volkswagen Touran; trzecia lokata Ford C-Max)
Czytaj dalej - Raport DEKRA 2010>>>
Zdaniem twórców raportu ma on ułatwić zakup samochodu używanego. Inżynierowie DEKRA skoncentrowali się na usterkach typowych dla pojazdów z drugiej ręki - korozja układu wydechowego, defekty oświetlenia, zużyte zawieszenie i zużycie układu hamulcowego.
Większość usterek rzeczoznawcy wykryli w małych samochodach (udział 30,6 procent). Lepiej dopracowane są kolejno - vany (26,3 procent), samochody terenowe (25,9 procent), kompakty (24,9 procent) i klasa średnia (24,3 procent). Najmniej defektów znaleziono pod karoserią aut sportowych i kabrioletów - tylko co piąty (21,4 procent) samochód wykazywał usterki.
Oto co psuje się najczęściej...
Podwozie/układ kierowniczy - wybite drążki kierownicze i przeguby, zbyt duże luzy na wahaczach poprzecznych i stabilizatorach, połamane resory i nieszczelne amortyzatory.
Silnik - wycieki oleju z silnika i przekładni, nieszczelne lub skorodowane układy wydechowe, awarie systemów elektronicznych odpowiedzialnych za jakość spalin i zbyt wysokie zanieczyszczenie spalin.
Karoseria/rama/kabina - pęknięcia szyby przedniej, korozja podłogi i progów, uszkodzone lusterka zewnętrzne.
Układ hamulcowy - zużyte tarcze hamulcowe, zły stan klocków hamulcowych, skorodowane przewody hamulcowe, hamowanie jednostronne.
Elektryka/elektronika/oświetlenie - źle ustawione reflektory, uszkodzenie regulacji zasięgu świateł, nie działające światła i uszkodzone lampy.
Czytaj dalej - Raport DEKRA 2010>>>
Wraz ze zwiększającym się przebiegiem gwałtownie wzrasta udział procentowy usterek w pojazdach - czytamy w raporcie. Najlepszym przykładem są kompakty - udział pojazdów wykazujących usterki, w grupie przebiegu od 100 tys. do 150 tys. km wynosi tutaj średnio 45,3 procent, i jest czterokrotnie wyższy niż w przedziale od 0 do 50 tys. km. Szczególnie mocno zwiększa się usterkowość w podzespołach - podwozie/układ kierowniczy, silnik i układ hamulcowy - to właśnie naprawy tych rzeczy są najczęściej bardzo drogie.
Raport DEKRA na 2010 rok kontynuuje sposób oceny jaki zadebiutował w 2008 r. i prezentuje dane o awaryjności samochodów po przejechaniu określonych przebiegów. Jeszcze trzy lata wcześniej liczył się wiek.