Juke powstał z inspiracji odlotowym prototypem qazana (Genewa 2008 r). W rodzinie Nissana nowe auto stanie między kompaktowym rodzinnym note a crossoverem qashqai.
>>>Qashqai, czyli hit Nissana po poprawkach
Japoński producent jest spokojny o los swego dziecka - z badania rynku wynika, że mnóstwo europejczyków ma już dość oklepanych, mało oryginalnych samochodów. Juke powinien porwać ich świeżością, ekspresją.
"Nissan juke został zaprojektowany i skonstruowany jako alternatywa dla tradycyjnych małych hatchbacków na rynku europejskim. Wiemy, że mnóstwo klientów poszukuje samochodu, który oferowałby atrakcyjne wzornictwo, dobre właściwości jezdne, przyjemność z jazdy, technologie przyjazne dla użytkownika, a jednocześnie był praktyczny i wygodny. To właśnie będą atuty modelu juke, które pozwolą mu zająć niezagospodarowaną niszę na rynku europejskim" - powiedział Simon Thomas, starszy wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w firmie Nissan.
Nowe cudo Nissana od góry przypomina coupe (zamaskowane klamki tylnych drzwi) zmiksowane z dolną częścią terenówki. Całość wisi na potężnych kołach z szerokimi oponami. Sprawy dopełnia duży prześwit i masywna postawa. Krótko mówiąc - mały ale macho. Nie ma żartów, poważny zawodnik...
Zwłaszcza, że pod spodem może mieć napęd wszystkich kół ALL-MODE 4x4-i. Jak działa? Ten spryciarz oprócz podziału momentu między przednią i tylną oś w maksymalnym stosunku 50:50, może rozdzielać go także między lewym i prawym kołem tylnej osi. Szybkie pokonywanie zakrętów ułatwia zwiększony moment obrotowy przekazywany na koło zewnętrzne - to dla ograniczenia podsterowności.
Układ może skierować maksymalnie 50 proc. momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik na jedno z tylnych kół.
>>>Leaf - oto Nissan ładowany z gniazdka
Od początku auto będzie oferowane z trzema silnikami do wyboru: jednym dieslem i dwoma jednostkami benzynowymi o pojemności 1,6 litra. Każdy motor spełnia normę emisji Euro 5.
Najmocniejszym silnikiem jest nowa turbodoładowana jednostka benzynowa z bezpośrednim wytryskiem paliwa. Moc 190 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego powinny zrobić z juke prawdziwą rakietę. Speca z Nissana twierdzą, że bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie zapewniają moc i elastyczność porównywalną z silnikiem o pojemności 2,5 litra przy zużyciu paliwa typowym dla mniejszej jednostki. Czary? Nie technika z wyższej półki.
Słabszy benzynowiec rozwija 117 KM. Z całej stawki najmniej mocy ma turbodiesel - 1.5 dCi to 110 KM i 240 Nm.
Jazda? W aucie z napędem na jedną oś turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 współpracuje standardowo z sześciobiegową przekładnią manualną. Przekładnia CVT XTRONIC z sześciobiegowym trybem manualnym będzie dostępna w najbogatszej wersji juke z napędem na 4 koła i turbodoładowanym benzynowcem.
>>>Krople benzyny będą mniejsze o 60 procent
Wolnossący motor benzynowy 1.6 może być łączony z pięciobiegową skrzynią manualną lub ze zmodernizowaną przekładnią CVT XTRONIC. Półtoralitrowy diesel odda moc przez 6 ręcznych biegów.
Juke zbudowano na platformie B sojuszu Renault-Nissan, w której rozstaw osi wynosi 2530 milimetrów. Wymiary całego nadwozia to 4135 mm długości, 1765 mm szerokości i 1570 wysokości. Pojemność bagażnika to 251 litrów, po złożeniu tylnych siedzeń możliwości zwiększają się do 550 l (z napędem na cztery koła kufer liczy mniej litrów - 207/506).
W marcu nissan juke zadebiutuje w czasie salonu motoryzacyjnego w Genewie. Juke będzie produkowany obok Qashqaia i Note w fabryce Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Sprzedaż rozpocznie się w październiku. Zaczynamy odliczanie…