Ten samochód rozsławił Polskę. Był efektem ostatniej umowy z komunistami
1 Jednak, przynajmniej dla włoskiego koncernu, porozumienie to znacznie różniło się od poprzednich. Nowy model, któremu wkrótce nadano imię cinquecento, miał być produkowany wyłącznie w Polsce.
Fiat
2 Po raz pierwszy światowy producent samochodowy wybrał jeden z krajów Europy Wschodniej do produkcji strategicznego w swojej gamie modelu, który był przeznaczony do sprzedaży na wszystkich rynkach europejskich.
Fiat
3 W czerwcu 1991 roku z zakładu w Tychach wyjechał pierwszy fiat cinquecento, ale w międzyczasie w Polsce nastąpiły bezprecedensowe zmiany polityczne. Zmieniły one radykalnie wszystkie założenia gospodarcze i środowiskowe, z jakimi miano dotychczas do czynienia oraz "wywróciły do góry nogami" Fabrykę Samochodów Małolitrażowych.
Fiat
4 Fiat cinquecento elettra, czyli maluch na prąd narodził się w 1992. Samochód wykorzystywał podzespoły aut produkowanych w Bielsku. Akumulatory ołowiowe lub niklowo-kadmowe zamontowano za fotelami pierwszego rzędu.
Fiat
5 Od wnętrza oddzielała je perforowana mata. W efekcie nie było miejsca na kanapę, ale nad zespołem baterii powstał bagażnik. Cinquecento elektra był cichy i bogato wyposażony. Powstało 100 sztuk tego auta.
Fiat
6 1996 rok - hale BOSMAL (od 1972 przy Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej działał ośrodek badawczo rozwojowy samochodów małolitrażowych Bosmal) opuszcza prototypowe cinquecento z napędem 4x4. Silnik o pojemności skokowej 899 ccm wytwarzał 41 KM i współpracował w 5-biegową przekładnią. Auto było też wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego. Samochód ważył 805 kg i maksymalnie mógł rozpędzić się do 130 km/h. Przy zachowaniu prędkości 90 km/h auto miało spalać 5,5 l benzyny na 100 km.
BOSMAL
7 Produkcja zakończyła się w 1998 roku. Łącznie taśmy zakładu opuściło 1 164 525 sztuk cinquecento.
Fiat
8
Fiat
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję