Używany rarytas z Niemiec z napędem na cztery koła! Audi V8 kończy 25 lat
1 25 lat temu rozwiązaniem niespotykanym w żadnym innym aucie było połączenie po raz pierwszy ośmiocylindrowego zespołu napędowego z 32 zaworami, czterostopniowej automatycznej przekładni oraz stałego napędu na wszystkie koła quattro z ABS (stałego napędu na obie osie nie miały wtedy ani klasa S, ani seria 7). Także wyjątkowe w tej klasie było w pełni ocynkowane nadwozie i seryjne wyposażenie w system bezpieczeństwa Audi "procon-ten" (przy zderzeniu czołowym kierownica cofała się ku desce rozdzielczej i jednocześnie pasy bezpieczeństwa były napinane - było to rozwiązanie mechaniczne. Razem z układem procon-ten w drzwiach montowano seryjnie wzmocnienia). Jak narodziło się Audi V8?
Audi
2 Ćwierć wieku temu w fabryce w Neckarsulm przygotowania do wprowadzenia na rynek nowego modelu odbywały się w tajemnicy. Przez rok zakład był zamknięty dla gości. Zmontowano 50 testowych samochodów prototypowych, które w warunkach zbliżonych do rzeczywistej eksploatacji przejechały miliony kilometrów po europejskich i amerykańskich drogach. W końcu nadszedł ten najważniejszy dzień - 20 pojazdów w kolorze białej masy perłowej, pochodzących z produkcji seryjnej, zaprezentowano dziennikarzom. Większość etapów produkcji V8 prowadzono na tych samych urządzeniach w dziale budowy nadwozia, lakierni i montażu, co Audi 100 i Audi 200.
Audi
3 Nadwozie było zbliżone do Audi 200, z tym że przód wydłużono, a błotniki i nadkola poszerzono. Optycznie V8 różnił się od Audi 200 szerokimi reflektorami, pełniejszymi zderzakami, nowym kształtem osłony chłodnicy oraz czerwonym pasem świateł z tyłu.
Audi
4 Wyposażenie wnętrza było luksusowe - na liście były m.in. poduszki powietrzne, pamięć ustawień foteli i lusterek oraz podgrzewane zamki drzwi. Pierwsze modele były napędzane widlastą ośmiocylindrowa jednostką 3,6 l o mocy 250 KM. W 1989 roku do tego modelu dołączył kolejny ciekawy wariant - wydłużone Audi V8L...
Audi
5 W 1989 roku do tego modelu dołączył kolejny ciekawy wariant - wydłużone Audi V8L. Po przedłużeniu rozstawu osi o 31,6 cm nadwozie V8 miało długość 5,29 metra. Oznaczało to większą przestronność, szczególnie w tylnej części kabiny pasażerskiej. Na bazie długiego V8 oferowana była wersja "biurowa" dla ówczesnych pracoholików, szefów korporacji - z telefonem, faksem, komputerem z ekranem LED oraz radioodtwarzaczem CD. Bardziej ekscentryczni klienci Audi mogli od 1989 roku zamówić sobie V8L dodatkami ze specjalnie stworzonej serii "Classic Line" - wnętrze było wykończone szlachetną skórą, aplikacjami z drewna orzechowego i dywanami z wełny strzyżonej.
Audi
6 W 1992 roku pojawił się mocniejszy 280-konny silnik 4,2 l. Taki model audi V8 z 6-biegową przekładnią manualną na przyspieszenie do 100 km/h potrzebował niecałych 7 sekund. Prędkość maksymalna - 249 km/h. Na życzenie montowano 4-biegowy automat. Jak powstawała limuzyna Audi?
Audi
7 Maksymalna wydajność produkcji przewidziana była na 20 samochodów dziennie. Zespół, który pracował nad luksusową limuzyną Audi liczył około 120 osób.
Audi
8 Czynności wykonywane w większości ręcznie były skomplikowane i czasochłonne. Między rokiem 1988 a 1994 wyprodukowano łącznie 21 565 sztuk Audi V8. Dla porównania, w latach 1979-1991 Mercedes sprzedał ponad 800 tys. sztuk klasy S (W126), a BMW serii 7 (E32) od 1986 do 1994 roku skusiło ponad 300 tys. kierowców.
Audi
9 Dla fanów klasycznych limuzyn to może być wskazówką, że warto poszukać audi V8 - w ten sposób pojawi się w ich garażu prawdziwy rarytas z niemieckiej motoryzacji. Ceny tego auta w serwisie ogłoszeniowym OtoMoto wahają się od niecałych 5 tys. do niemal 24 tys. zł.
Audi
10 Właśnie z okazji 25. urodzin na tegorocznych targach pojazdów zabytkowych Techno Classica Essen (od 10 do 14 kwietnia), Audi Tradition, dział Audi odpowiedzialny za pielęgnowanie tradycji, pokaże aż trzy unikalne eksponaty...
Audi
11 Obok Audi V8 pierwszej generacji, stanie stworzone dwa lata później Audi V8 L, wyprodukowane jedynie w krótkiej serii, oraz Audi V8 w wersji Avant, skonstruowane na bazie Audi 200 Avant.
Audi
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję