Szalony prototyp powstał specjalnie na zlot zlot GTI-Treffen w austriackiej miejscowości Reifnitz, leżącej nad jeziorem Wörthersee. Wydarzenie jest określane jako prawdziwe święto miłośników tuningu z całej Europy - odbywa się od 8 do 11 maja.
Na tegoroczny zlot, koncern z Ingolstadt przygotował nie lada gratkę - prezentację audi TT ultra quattro concept. Co w nim niezwykłego? Otóż karoseria modelu TT produkowanego seryjnie waży 206 kg, plus 98 kg dodatkowych elementów. Specjalnie na potrzeby prototypu inżynierowie z Ingolstadt i Neckarsulm ulepszyli aluminiową konstrukcję nadwozia w technologii Audi Space Frame (ASF) i odchudzili strukturę karoserii o 43 kg. Ogólnie auto stało się lżejsze o 100 kg.
W audi TT ultra quattro concept, w tylnej części auta, w tunelu środkowym, w słupkach B i w dachu zastosowano tworzywo wzmocnione włóknem węglowym (CRP). Magnez wykorzystano w podłodze i jako wzmocnienie zawiasów. Z audi R8 GT projektanci zapożyczyli siedzenia kubełkowe, które wraz z szynami z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (FRP) ważą o 22 kg mniej niż dotychczas. Lusterka boczne zastąpiono niewielkimi kamerami, które przekazują obraz bezpośrednio na ekran we wnętrzu pojazdu.
Hamulce - tarcze ceramiczne i aluminiowe zaciski. Tytanowy układ wydechowy kończy się jedną umieszczoną centralnie rurą wydechową. Sprężyny zawieszenia audi TT ultra quattro concept wykonano nie ze stali, ale z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (FRP). Ich rdzeniem są długie, splecione ze sobą włókna szklane, pokryte żywicą epoksydową.
Audi TT ultra quatrro concept waży 1111 kg. Pod maską pracuje dwulitrowy torbobenzynowy silnik o mocy 310 KM (400 Nm). Sprint do 100 km/h trwa 4,2 sekundy - to 1,3 sekundy szybciej niż model seryjny. Maksymalna prędkość - 280 km/h. Stosunek mocy do masy wynosi 3,6 kg/KM.