GAC Hyptec HT już w Polsce. Nowa marka rusza z biznesem

GAC, czyli Guangzhou Automobile Group, to jeden z największych chińskich koncernów motoryzacyjnych. Działa od 1997 roku i przez niemal trzy dekady na tamtejszym rynku stał się graczem potężnych rozmiarów. Doszło nawet do tego, że w ramach joint-venture produkuje samochody dla Toyoty czy Hondy. Dziś jest obecny w ok. 80 krajach, zajmuje 181. miejsce na liście Fortune Global 500 i nie traci apetytu na ekspansję…

Reklama

GAC właśnie wybrał Polskę na pierwszy kraj UE, w którym zaoferuje swoje samochody. Na rynek wjeżdża dzięki współpracy z dystrybutorem Jameel Motors Poland. Pierwsze sztuki modelu GAC Hyptec HT właśnie dopłynęły do nas z Chin. Czym ten samochód chce do siebie przekonać kierowców nad Wisłą?

Tak wygląda GAC Hyptec HT, to 5-metrowy SUV coupe

Z pewnością rozmachem prawie 5-metrowej sylwetki. Hyptec HT z ostro pochyloną kabiną bardziej przypomina podniesione coupe z piątką drzwi niż SUV-a. Wypełniając całe miejsce parkingowe wśród innych samochodów wygląda jakby przeskoczył o dwie klasy wyżej. Pod względem gabarytów gra w lidze Audi Q8 e-tron, BMW iX czy Mercedesa EQE SUV, a to powinno dać dobre wyobrażenie objętości chińskiego SUV-a. Boczna linia skutecznie maskuje 2 t masy własnej.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI
Reklama

Hyptec HT szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. W końcu koncern GAC jako pierwszy w swoim centrum badawczo-rozwojowym stworzył tunel, który pozwala na jednoczesne testowanie trzech kluczowych parametrów: oporu powietrza, hałasu generowanego przez wiatr sięgający nawet 250 km/h oraz wydajności systemów chłodzenia. Efekt? Chińczycy w walce o opływową sylwetkę (i zasięg) uzyskali współczynnik oporu powietrza Cx równy 0,245 (dla porównania mniejsza Kia EV3 to 0,268, Volvo EX30 - 0,28, a Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W SUV-ie to doskonały rezultat. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu kilku technicznych trików, w tym chowanych klamek, czy żaluzji sterujących przepływem powietrza. Kluczyk w kieszeni i samochód budzi się do życia. Zanim jednak zakręcą się koła, warto lepiej rozejrzeć się w środku…

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / Tomasz Sewastianowicz
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / Tomasz Sewastianowicz

GAC Hyptec HT popisuje się wnętrzem i rozpyla zapachy jak Mercedes

Bezramkowe drzwi na dzień dobry mówią, że to samochód z wyższej półki. Hyptec HT robi wrażenie wszędzie tam, gdzie liczą się doznania estetyczne. Imponuje jakością wykonania. Tworzywa są porządnie spasowane i miękkie gdzie należy. Mięsista, spłaszczona kierownica leży idealnie. Uczucie luksusu podbija jasna tapicerka z naturalnej skóry nappa połączona z metalowymi wstawkami. Do tego nawet podsufitka, boczki drzwi i deska rozdzielcza są z przyjemnego w dotyku materiału przypominającego zamsz. Miłym akcentem jest zgrabnie zaprojektowana chłodzona ładowarka na dwa smartfony (50 W).

GAC Hyptec HT Drzwi od środka otwiera elektryczny przycisk, ale zachowano awaryjne otwieranie klasyczną klamką ukrytą niżej w kieszeni na drobiazgi / Tomasz Sewastianowicz
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI

Kokpit polega na cyfrowych interfejsach, a jego układ – z dużym, niemal 15-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny jest bardzo szybki, chwili zastanowienia wymaga rozplanowanie menu z dużymi ikonami. To nowość dla każdego, kto jest przyzwyczajony do europejskich, japońskich czy koreańskich systemów. W poszczególnych zakładkach mamy mnóstwo opcji i ustawień. Do wyboru jest jeden z trzech zapachów rozpylanych w kabinie (jak w droższych modelach Mercedesa), podświetlenie wnętrza może pulsować w rytm muzyki lub naśladować spokojny oddech. Za pomocą dotyku trzeba aktywować tak podstawowe funkcje, jak zasłanianie szklanego dachu czy regulację lusterek – za to ich ustawnie można już precyzyjnie dopasować sterowaniem na kierownicy. Sytuację ratuje wyciągnięcie na pierwszy ekran najczęściej używanych funkcji, część można też przypisać do dwóch przycisków-gwiazdek na kierownicy. Przy cyfrowym zaawansowaniu szkoda, że Apple CarPlay działa "po kablu" – na szczęście korzystając z tego interfejsu nie tracimy szybkiego dostępu do ustawień klimatyzacji. Co w innych chińskich autach nie jest tak oczywiste.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI

W trakcie manewrowania w centymetrach podaje odległość do przeszkody

Wysunięty pod szybę 8,8-calowy ekran prezentuje najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, wskazówki nawigacji oraz informacje z aktywnych systemów wspomagających. Samochód śledzi otaczających uczestników ruchu z imponującą precyzją i rozróżnia pieszych, rowerzystów, motocyklistów i na wizualizacji pokazuje nawet czy samochód jest osobowy, czy ciężarowy. Czujniki parkowania są z przodu i tyłu, a kamery dają obraz 360 stopni – rewelacyjną funkcjonalnością jest prezentacja kształtu przeszkody oraz odliczanie odległości w centymetrach (30 cm to minimalny dystans). Z ciekawszych rozwiązań mamy również nagłośnienie Dolby Atmos z 22 głośnikami oraz dźwiękochłonne szyby, które są grubsze od tych stosowanych w najnowszym modelu japońskiej marki premium.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / Tomasz Sewastianowicz
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / Tomasz Sewastianowicz

GAC Hyptec HT przestronny jak kino i do tego są dwa bagażniki. Jaka pojemność?

Hyptec HT to niezwykle przestronny samochód. W środku jest naprawdę dużo miejsca. Dzięki płaskiej podłodze i niemal 3-metowemu rozstawowi osi zapewnia swobodę na poziomie aut z wyższego segmentu. Fotele są obszerne, miękkie i z długim siedziskiem. Ten kierowcy ma 12-stopniową elektryczną regulację i dwa głośniki w oparciu, a pasażera 10-stopniową oraz podnóżek rozkładany w trybie relaksu, w obu jest 8-punktowy masaż, pamięć ustawień, podgrzewanie i wentylacja. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi, nad głową jest bardzo dużo miejsca; nie przeszkadza nawet opadająca linia dachu. Dzielone oparcie daje się regulować (kąt odchylenia do 143°), stąd pokusa do wygodnej drzemki. Do pełni szczęścia ktoś powinien jeszcze pomyśleć o kocyku i poduszce…

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / Tomasz Sewastianowicz

GAC Hyptec HT jest też rodzinnie pakowny i zapewnia dwa duże bagażniki. Schowek pod przednią maską, czyli frunk to 55 l pojemności. Tradycyjny kufer z tyłu oferuje 670 litrów regularnie uformowanej przestrzeni (to 25 l więcej niż Skoda Superb liftback) i można go powiększyć do 1800 l. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to szybko schowa skarb pod podwójną podłogą w głębokiej wannie. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna klapa. Pomysłowości dopełniają haczyki na torby czy lampki LED po obu stronach. Pojemne schowki znajdziemy także w kabinie. Ładowność również jest solidna, bo wynosi aż 500 kg.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI

GAC Hyptec HT - szybki SUV z napędem na tył. Jak jeździ?

Wreszcie napęd. Prawa dźwignia przy kierownicy w dół, noga na "gaz" i koła w ruch. Silnik o mocy 244 KM zamocowany przy tylnej osi zaczyna zużywać prąd z akumulatora 73 kWh. Wszystko odbywa się gładko, płynnie, bezdźwięcznie. Pozycja podwyższona, z fotela widok jak na dłoni. Miłe uczucie. Jazda tym SUV-em jest trochę jak podróż w kapsule, bo kierowcę skutecznie odseparowano od otoczenia. Na pierwszy plan wysuwa się komfort i niesamowita cisza wewnątrz. Hyptec HT, uzbrojony w mnóstwo wzbudzających zaufanie swoim działaniem systemów wsparcia, stawia spokojną jazdę. Łagodnie pokonuje nierówności, nawet na bardziej podniszczonych drogach do kabiny nie wpadają niepożądane odgłosy z okolicy kół. Na ruchy kierownicą reaguje lekko, prowadzi się stabilnie. Mimo swoich 2 ton chętnie nabiera prędkości. 309 Nm jest dostępne od razu. Może brakuje mu typowego dla aut elektrycznych zrywu, ale żeby poczuć frajdę wcale nie trzeba wiele – start ze świateł do 50 km/h wystarczająco wciśnie w fotele. Na sprint od zera do 100 km/h wystarcza mu jedynie 7 s. Tylny napęd ma jeszcze jedną zaletę – rzadko zdarzało się by miał kłopoty z trakcją. Niczego nie można zarzucić skuteczności i precyzji hamownia.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI

GAC Hyptec HT jest bardzo oszczędny

Hyptec HT sprawne zarządzanie energią ma w małym palcu. Podczas jazd testowych komputer po 200-kilometrowej trasie, obejmującej także fragment autostrady, wyświetlił średnie zużycie energii na poziomie 16,3 kW/100 km. Co przekłada się na realny zasięg ok. 420-440 km. Wysoka moc ładowania dzięki 400-woltowej instalacji i podgrzewanie wstępne akumulatora także podnoszą uniwersalność nowego SUV-a. Przy mocy do 163 kW akumulator można naładować prądem stałym od 30 do 80 proc. w ciągu 28 minut. To wynik, którego nie powstydziłby się niejeden producent z Europy.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI

Ile kosztuje GAC Hyptec HT? 40 000 zł robi dużą różnicę

GAC Hyptec HT w Polsce na celownik bierze takie modele jak m.in. Lexus RX, BYD Sealion 7 czy XPENG G9. Cena? Jeśli ma się sprzedawać lepiej od konkurencji, to powinien kosztować od 200 000 zł do 220 000 zł. Wówczas po odjęciu 40 000 zł maksymalnej dopłaty z programu NaszEauto nowy SUV stanieje do 160 000 zł. To dobra oferta za auto tej klasy. Argumentem jest także 8-letnia gwarancją na cały pojazd, w tym na baterię.

Szanse? Jeśli jakaś chińska marka ma przebić się u nas z samochodami elektrycznymi, to Hyptec HT jest mocną propozycją. Szczególnie, że oferuje jakość premium. Gdyby jednak coś poszło nie po myśli, to GAC ma w zanadrzu szereg innych modeli z silnikiem benzynowym, w tym wydajne hybrydy.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / Tomasz Sewastianowicz
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI

GAC Hyptec HT - dane techniczne, silnik, wymiary, osiągi

GAC Hyptec HT Dane techniczne
Moc silnika 244 KM
Moment obrotowy 309 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7 s
Prędkość maksymalna 183 km/h
Typ baterii LFP
Pojemność baterii 72,7 kWh
Zasięg (cykl mieszany) 445 km
Zasięg (cykl miejski) 577 km
Zużycie energii (cykl mieszany) 18,8 kWh/100 km
Zużycie energii (cykl miejski) 14,3 kWh/100 km
Maksymalna moc ładowania AC 11 kW
Maksymalna moc ładowania DC 163 kW
Czas ładowania AC 30-80% 4,2 h
Czas ładowania DC 30-80% 28 minut
Złącze ładowania CCS2
Typ napędu tył czyli RWD
Liczba miejsc 5
Długość/szerokość/wysokość 4935 mm/1920/1700
Rozstaw osi 2935 mm
Średnica zawracania 11,2 m
Prześwit 168 mm
Pojemność bagażnika 670/1802 l
Masa własna 2080 kg
Ładowność 500 kg
Rozmiar opon 235/55 R19
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI