Nowe przepisy dla kierowców gotowe. Jakie zmiany?

Przeszli od słów do czynów. Ministerstwo Infrastruktury w ramach nowelizacji prawa drogowego wprowadza szereg zmian, w tym – wzorem Niemiec czy Danii – obniża granicę wieku do uzyskania prawa jazdy. Jednocześnie nakłada na kierowców (młodych wiekiem i stażem) całą listę ograniczeń oraz obowiązków.

Reklama

Z kolei "starzy" kierowcy bardziej boją się punktów karnych niż mandatów, stąd nowe i ostrzejsze przepisy uderzą w ten czuły punkt. Na celowniku jest przynajmniej 80 proc. zmotoryzowanych. Ale po kolei…

Masz punkty karne? Nowe zasady zaskoczą kierowców

Nowe zasady dotyczące punktów karnych mają utemperować "starych" kierowców. Zmiany w prawie usuną możliwości redukcji punktów za najcięższe naruszenia popełnione w ruchu drogowym. Stąd na specjalnych kursach WORD będzie można kasować tylko te "oczka" przyznane za lżejsze wykroczenia. Specjalny katalog opracowany przez MSWiA zdecyduje, za co można zredukować maksymalnie 6 punktów karnych. Każde inne wykroczenie nieujęte w spisie zostanie uznane za najcięższe, czyli najbardziej godzące w bezpieczeństwo ruchu drogowego i nie podlega odpokutowaniu. Oznacza to możliwość szybszej utraty prawa jazdy ze względu na liczbę punktów karnych zebranych na koncie. Z wcześniejszych zapowiedzi ministerstwa można spodziewać się przynajmniej trzech sytuacji, w których nie będzie mowy o redukcji punktów:

  • Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych – dziś 15 punktów karnych i mandat 1500 zł; 3 tys. w recydywie;
  • Przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h – teraz taryfikator za przekroczenie od 51 km/h do ponad 70 km/h przewiduje od 13 do 15 punktów karnych, mandat do 2500 zł; 5 tys. w recydywie;
  • Przejazd na czerwonym świetle – aktualnie grozi za to 15 punktów i mandat 500 zł.
Reklama

Nowe prawo dotknie 80 proc. kierowców. Rząd zmienia zasady

Ministerstwo zaostrza także przepisy dotyczące zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące. W efekcie przekroczenie prędkość o ponad 50 km/h poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych również zakończy się utratą prawka.

Wprowadzenie nowej przesłanki do ukarania kierowców resort uzasadnia statystykami. Wynika z nich, że do 80 proc. wszystkich wypadków dochodzi na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych i właśnie tam zanotowano 87 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych. W praktyce to oznacza, że nowe przepisy dotyczące rozszerzenia zasad zatrzymania prawa jazdy mogą dotyczyć aż 8 na 10 kierowców. – Wyniki badań europejskiego projektu Baseline przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego pokazują, że aż 79 proc. polskich kierowców przekracza limity dozwolonych prędkości poza obszarem zabudowanym – powiedziała dziennik.pl Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Jaki mandat za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h?

Obecnie za przekroczenie prędkości w przedziale od 51 do 60 km/h grozi kierowcy 1500 zł mandatu (3000 zł w recydywie). Do tego policjant dopisuje 13 punktów karnych.

Maksymalna kara za przekroczenie prędkości to 2500 zł i 15 punktów – przy przekroczeniu o ponad 70 km/h (recydywa oznacza podwójną karę, czyli 5 tys. zł). W przypadku skierowania sprawy do sądu grzywna może sięgnąć nawet 30 tys. zł.

Prawo jazdy dla 17-latka. Kierowca przez 6 miesięcy pod nadzorem

Nowelizacja przewiduje przywrócenie wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które ukończyły 17 lat. Przy czym młody kandydat na kierowcę będzie musiał uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Po zdobyciu prawa jazdy nieletni poprowadzi samochód wyłącznie na terytorium Polski (do ukończenia 18 lat). Na tym jednak nie koniec ograniczeń. Przez 6 miesięcy świeżo upieczony 17-letni kierowca będzie mógł prowadzić auto wyłącznie pod nadzorem dorosłego, doświadczonego kierowcy w wieku 25 l. Osoba towarzysząca na prawym fotelu musi mieć najmniej 5-letni staż posiadania prawa jazdy kat. B, w przeszłości nie podlegać zakazowi prowadzenia i za każdym razem musi być w całkowicie trzeźwa.

Ministerstwo przyznaje, że przy opracowaniu tych rozwiań za wzór stanowiły państwa z wysokim poziomem bezpieczeństwa i kultury jazdy, jak m.in. Austria, Estonia, Dania, Luksemburg, Holandia czy Niemcy. - Model jazdy w towarzystwie doświadczonego kierowcy w Niemczech przewiduje jazdę 17-latka z przypisaną mu osobą, która uczestniczyła w praktycznych lekcjach nauki jazdy kandydata i jest imiennie wskazania jako osoba towarzysząca w dokumentach młodego kierowcy - wyjaśnia resort. - Doświadczenia systemu prawnego obowiązującego w Szwecji i prowadzone w tym państwie badania naukowe wykazały, że ryzyko uczestniczenia w wypadku drogowym kierowcy, który uczył się jeździć z osobą towarzyszącą i rozpoczął tę naukę w wieku 16 lat jest o 30 proc. niższe niż kierowcy szkolonego tylko metodą tradycyjną - zauważa MI.

Nawet 3-letni okres próbny dla kierowców. Kto podlega nowym przepisom?

Po wydaniu prawa jazdy kategorii B ruszy okres próbny dla kierowców młodych wiekiem i stażem. W przypadku osoby, która uzyskała uprawnienia mając ukończone 18 lat potrwa on 2 lata. 17-letni "świeżak" z uprawnianiami to 3-letni okres próbny, jednak nie dłużej niż do ukończenia 20 lat. Starosta będzie mógł jednak przedłużyć okres próbny na kolejne 2 lata, jeżeli w tym czasie kierowca popełnił dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji stwierdzone prawomocnym rozstrzygnięciem. Przy trzecim podejściu o przedłużenie okresu próbnego uprawnienia do kierowania zostaną cofnięte.

Prawo jazdy oznaczone kodem, naklejka na samochód, inny limit alkoholu i sztywne ograniczenia prędkości

Prawo jazdy 17-latka będzie opisane specjalnym kodem. Wraz z nowelizacją wróci słynny "zielony listek" – samochód z tyłu i z przodu obowiązkowo trzeba będzie oznaczyć okrągłą naklejką barwy białej z zielonym symbolem liścia klonowego. Dzięki oznakowaniu dokumentów i naklejce na szybie samochodu spotkanie z policją podczas jazdy bez opiekuna ma zakończyć się utratą prawa jazdy i karą od 1500 zł w górę lub nawet aresztem.

"Młodych" kierowców w okresie próbnym będzie obowiązywał zerowy limit alkoholu (0,0 prom. w organizmie). Inne będą także ograniczenia prędkości:

  • 20 km/h w strefie zamieszkania,
  • 50 km/h na obszarze zabudowanym (nawet jeśli znaki pozwalają jechać szybciej),
  • 80 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej.

Ponad 12 punktów karnych? Płacisz 300 zł i idziesz na obowiązkowe szkolenie

Kierowca, który w okresie próbnym przekroczy liczbę 12 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego będzie miał obowiązek ukończyć praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (przed upływem 12 miesięcy od dnia popełnienia naruszenia powodującego przekroczenie 12 punktów). W przypadku gdy prawomocne rozstrzygnięcie zapadło po upływie 9 miesięcy od dnia popełnienia naruszenia powodującego przekroczenie 12 punktów, kurs trzeba ukończyć przed upływem 3 miesięcy od daty uprawomocnienia się tego rozstrzygnięcia.

Z nowych przepisów wynika, że taki kurs ma trwać 1 godzinę. Cenę ustalono na sztywno i kierowca będzie musiał zapłacić 300 zł. Program szkolenia prowadzonego m.in. na płycie poślizgowej obejmuje następujące zadania:

1. Jazdę w zakręcie z różnymi prędkościami z:

  • Włączonym systemem stabilizacji toru jazdy czyli ESP. Kilka przejazdów zaczynając od prędkości 20 km/h z jednoczesnym zwiększaniem prędkości do takiego poziomu, w którym panowanie nad pojazdem jest utrudnione,
  • Wyłączonym (nieaktywnym) ESP. Kilka przejazdów zaczynając od prędkości 20 km/h z jednoczesnym zwiększaniem prędkości do takiego poziomu, w którym panowanie nad pojazdem jest utrudnione.

W tych ćwiczeniach kierowca ma sobie uświadomić jak trudne może być utrzymanie toru jazdy w zakręcie. Instruktor ma wskazać na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernej prędkości na łuku, przecenienia umiejętności osoby za kierownicą oraz możliwości pojazdu. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ESP oraz skutki, jakie powstają przy jej przekroczeniu.

2. Hamowanie awaryjne na wprost pojazdem z włączonym układem ABS. Próby podczas jazdy z prędkością:

  • 30 km/h,
  • 40 km/h,
  • 50 km/h;

3. Hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy pojazdem z włączonym ABS z prędkością:

  • 30 km/h,
  • 40 km/h,
  • 50 km/h.

- Celem zadań jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w panowaniu nad pojazdem przy hamowaniu w zakręcie. W trakcie jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z awaryjnego hamowania przy jeździe z nadmierną prędkością oraz niewłaściwego zachowania osoby szkolonej podczas hamowania pojazdem wyposażonym w ABS. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ABS oraz skutki, jakie powstają po jej przekroczeniu - wyjaśnia MI.

Kiedy nowe przepisy dla kierowców wejdą w życie?

Prawo dotyczące młodych kierowców oraz punktów karnych przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury już po wakacjach trafić do Sejmu. Część zapisów zacznie obowiązywać 3 miesiące po ich ogłoszeniu, a niektóre po roku.

Policja Policja kontroluje kierowcę / Policja