- Najbardziej niezawodne samochody. Sprawdzili 300 tys. aut z lat 2020-2024
- Lexus najbardziej niezawodną marką premium. Lexus NX rządzi
- Subaru i Toyota górą wśród marek popularnych
- Audi i BMW bronią honoru Europy
- Oto najgorsze marki samochodowe 2024
Najbardziej niezawodne samochody. Sprawdzili 300 tys. aut z lat 2020-2024
Kto produkuje najbardziej niezawodne samochody? Odpowiedź może dać najnowszy raport przedstawicieli organizacji Consumer Reports. Zestawienie powstało po przebadaniu ponad 300 tys. aut z lat 2020-2024, których użytkownicy zgłosili problemy z ostatnich 12 miesięcy.
W każdym modelu skupiono się na 20 obszarach – od pozornie niewielkich usterek jak piszczące hamulce czy uszkodzenia wnętrza, po poważne awarie, których może nie obejmować gwarancja, jak uszkodzenia silnika, skrzyni biegów, akumulatorów trakcyjnych czy ładowania baterii. Auta oceniano w skali od 1 do 100 punktów. Uśredniony wynik pojazdów danego producenta pozwolił stworzyć ranking marek, który obrazuje jakość oferowanych samochodów. Wyniki?
Lexus najbardziej niezawodną marką premium. Lexus NX rządzi
Lexus w klasyfikacji marek premium zdeklasował rywali. Ta marka należąca do koncernu Toyota zdobyła 65 punktów, to o 10 więcej niż Acura (Honda) i 11 oczek lepiej od Audi. W zestawieniu pojawiło się aż osiem modeli tej japońskiej firmy, z których cztery uzyskały wynik powyżej średniej, a trzy zmieściły się w rynkowej średniej.
Lexus NX z silnikiem benzynowym uzyskał 77 punktów – to najlepszy rezultat z obecnej gamy marki. Na 76 punktów oceniono hybrydowy model NX 350h. Z kolei 75 punktów zebrał sedan ES z jednostką benzynową. Wysokie noty otrzymały także inne dostępne w Polsce Lexusy – hybrydowy Lexus RX zdobył 67 punktów, a hybrydowa limuzyna ES 300h na 66 punktów.
Subaru i Toyota górą wśród marek popularnych
W klasyfikacji ogólnej na pierwszym miejscu jest Subaru (68 punktów). Modele Impreza i Forester zdobyły oceny oceny niezawodności znacznie powyżej średniej. Z kolei Crosstrek, Legacy, Outback oraz Ascent sklasyfikowano powyżej średniej lub na poziomie średniej.
Toyota z oceną 62 punktów zajęła trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Najwyższe oceny zdobyło aż 11 modeli, w tym więkzość to hybrydy klasyczne i plug-in. Lista obejmuje takie auta jak: Corolla, Camry, Prius, RAV4, bZ4X, Highlander i Grand Highlander, Sienna, Tacoma, Tundra oraz Sienna.
Audi i BMW bronią honoru Europy
Dopiero na 7. lokacie wylądowała pierwsza marka z Europy – Audi zdobyło 54 punkty. BMW z oceną 53 punktów na 100 możliwych zasłużył na 8. miejsce.
Oto najgorsze marki samochodowe 2024
Na szarym końcu listy 22 producentów prześwietlonych przez Consumer Reports znajdują się cztery amerykańskie marki. Rivian (14 pkt.) - 22. miejsce. Kolejne lokaty to Cadillac (27 pkt.), GMC (33 pkt.) oraz Jeep (33 pkt.). Volkswagen zasłużył na 34 punkty i 18. lokatę za Teslą, co jest najsłabszym wynikiem marki europejskiej.
Niezależni od producentów. Sami kupują samochody do testów i badań.
Oceny końcowe Consumer Reports opierają się na wynikach poszczególnych modeli danego producenta, z których następnie wyciągana jest średnia. Eksperci biorą pod uwagę:
- Wyniki testów drogowych. Do zestawienia kwalifikują się wszystkie marki, których minimum dwa samochody były w danym roku przetestowane przez ekipę Consumer Reports. Co ciekawe, organizacja nie opiera się w swoich ocenach o samochody testowe użyczone przez producentów, tylko kupuje je w salonach, tak, jak robią to klienci. Każdy egzemplarz przechodzi ten sam zestaw 50 różnych prób zarówno na drogach publicznych, jak i w centrum testowym w Connecticut.
- Bezpieczeństwo. Po lupę trafiają wyniki testów zderzeniowych, a dodatkowe punkty przyznaje się za systemy bezpieczeństwa wchodzące w skład wyposażenia seryjnego.
- Niezawodność. Tu ocenę wystawiają właściciele poszczególnych modeli samochodów w dorocznych ankietach obejmujących 20 obszarów.
- Satysfakcja właścicieli. Również ta ocena oparta jest na wynikach ankiet przeprowadzonych wśród osób, które jeżdżą konkretnymi samochodami. Im większa gotowość do ponownego zakupu tego samego modelu, tym wyższa ocena w rankingu.
Consumer Reports od 1936 r. prowadzi działalność non-profit na rynku USA. Testuje i ocenia nie tylko samochody, ale też m.in. sprzęty AGD, elektronikę użytkową, akcesoria dla dzieci, czy urządzenia medyczne. Budżet organizacji w całości zasilany jest ze składek i datków ok. 6 mln indywidualnych członków oraz partnerów instytucjonalnych.