Lexus LM hitem w Polsce, 7-osobowa wersja przebojem

Lexus LM jest wyjątkowy na tle rodziny najbardziej wyrafinowanych samochodów japońskiej marki. Litera "L" w nazwie świadczy o szlachetnym pozycjonowaniu. Dlatego LM, który w efektownym nadwoziu łączy komfort limuzyny z przestronnością minivana, stał się nowym obiektem pożądania obok sedana LS oraz coupe i kabrio linii LC…

Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla tego typu samochodów w Europie. Większość aut zamówionych u polskich dilerów Lexusa aut – 70 proc., to wersja z siedmioma miejscami. Najczęściej LM wyjeżdża salonów z czarnym lakierem oraz z jasnym wnętrzem. Skąd takie wzięcie?

Reklama

Lexus zrobił vana i zawstydza Mercedesa

Lexus LM wjechał w niszę, z której wielu już się wycofało i rywalizuje z Mercedesem klasy V. Tyle, że w przeciwieństwie do niemieckiego auta wszelkie rozwiązania związane z komfortem japoński producent zrobił sam i fabrycznie. By klasę V podnieść do podobnego standardu trzeba wstawić auto do jednej z wyspecjalizowanych firm zewnętrznych, jak np. śląski Carlex Design.

Lexus LM 350h / Lexus
Reklama

LM kusi rozmachem ponad 5-metrowej sylwetki, hojnym wyposażeniem, wygodami i właściwościami jezdnymi. Powstał od początku do końca jako oddzielny model osobowy. Jego bazą jest najnowsza modułowa platforma GA-K. Z tej architektury korzysta już Lexus RX i NX oraz sedan ES, a jej skalowalność pozwoliła zapewnić niesamowicie obszerne i podatne na aranżację wnętrze.

Lexus LM 350h / Lexus

Zaletą platformy jest także obniżony środek ciężkości, stąd LM prowadzi się stabilnie niczym limuzyna. Dodatkowo przy opracowaniu kabiny ludzie Lexusa konsultowali się z producentami prywatnych odrzutowców. Efektem są dwie konfiguracje do wyboru - 4-osobowa z osobnymi fotelami oraz 7-miejscowa.

Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM w wersji 4-osobowej, wyposażenie i 48-calowy ekran

Najbardziej wytworny Lexus LM z 4-miejscową kabiną oferuje dwa fotele z osobnym sterowaniem w drugim rzędzie. Wyróżnikiem tej wersji jest również przegroda, która oddziela kierowcę od przestrzeni pasażerskiej. W ściance zabudowano 48-calowy wyświetlacz HD oraz szklany panel, który można przyciemniać. Na pokładzie gra 23-głośnikowy system audio Mark Levinson 3D Surround Sound, a zmyślny układ Lexus Climate Concierge wykorzystuje sensory do ustawienia odpowiedniej temperatury. LM jest także pierwszym samochodem, który oferuje asystenta głosowego reagującego na komendy wydawane przez pasażerów tylnych foteli.

Lexus LM 350h / Lexus

Lotnicze fotele dla pasażerów

Fotele zaprojektowano tak, by zminimalizować kołysanie głów pasażerów. Podczas hamowania odchylają się zapobiegając wysunięciu człowieka z siedziska. Boczki pomagają utrzymać prostą sylwetkę i wyprostowaną miednicę. Wydłużone zagłówki dbają o komfort nie tylko szyi, ale przede wszystkim górnej partii pleców. W wersji czteroosobowej fotele podróżnych dają się rozkładać do pozycji leżącej podobnie jak w lotniczych fotelach z pierwszej klasy. Oprócz elektrycznej regulacji, podgrzewania i wentylacji siedzenia skrywają jeszcze czterostopniowe pneumatyczne podparcie odcinka lędźwiowego. Wszystkimi udogodnieniami można sterować przez dotykowy panel w podłokietniku.

Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM ma sposób na chorobę lokomocyjną

Lexus zadbał też o zminimalizowanie przyczyn choroby lokomocyjnej, którą może wywołać czytanie czy korzystanie z urządzeń elektronicznych w trakcie jazdy. Dlatego szyby są maksymalnie duże. Dodatkowo zastosowano okna dachowe, a pasażerowie tylnych rzędów mają dobrą widoczność przez przednią szybę. Do tego pionierski tryb jazdy Rear Seat Comfort, który dopasowuje ustawienia zawieszenia, rozkład momentu obrotowego oraz tłumi nadmierne wibracje. O wygodę dbają także układ wspomagania hamowania czy adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sile tłumienia.

Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM ze specjalnym wycieszeniem kabiny

Cisza jest równie ważna co przestronność. Lexus nie chciał jednak głuchej ciszy znanej ze studiów nagraniowych czy pomieszczeń dźwiękoszczelnych, a naturalnej ciszy jak np. panuje w domu nocą. Stąd cała konstrukcja LS jest uszczelniona, a prześwity między drzwiami i metalowymi elementami są minimalne. We wnętrzu działa system Active Noise Control, który w trakcie jazdy przesyła fale dźwiękowe w przeciwnych fazach przez głośniki, redukując gromadzenie się hałasu o niskiej częstotliwości. W czteromiejscowym LM zastosowano pięciowarstwową podsufitkę, która nie pochłania dźwięku, co ułatwia prowadzenie rozmowy. Także przegroda ma grubszą izolację akustyczną (o 40 proc.) – to dla prywatności przed wścibskim uchem kierowcy.

Lexus LM 350h / Lexus
Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM z lodówką, skórzaną tapicerką i drewnem

Lexus LM w czteromiejscowym wnętrzu ma szereg ukrytych technologii. Tu wiele funkcji jest rozmieszczonych dyskretnie, niemal wtopionych w konstrukcję auta jak np. rozkładane stoliki, bezprzewodowe ładowarki, schowki, złącza, lampki do czytania czy lusterka. W środkowej przegrodzie między fotelami po lewej i prawej stronie lodówki znajdują się również osobne schowki. Obok przesuwanych drzwi jest uchwyt na parasol. Wnętrze LM to tapicerka ze skóry L-anilinowej z kontrastującą lamówką, czy wykończenie z drewna w kształcie charakterystycznej japońskiej jodełki stworzone w technologii druku 3D.

Lexus LM 350h to hybryda z napędem 4x4, jakie zużycie benzyny?

Kierowca, jak to w Lexusach nowej ery, nie jest pokrzywdzony. Kokpit powstał z topowych materiałów. Koło kierownicy w bardziej pionowej pozycji jest bliżej szofera, dokładnie dobrano też ułożenie pedałów oraz podnóżka. W manewrowaniu tym ponad 5-metrowym wozem pomaga cyfrowe lusterko wsteczne i system kamer panoramicznych 360 stopni.

Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM 350h skrywa 2,5-litrowy napęd hybrydowy. To układ znany z modeli NX 350h oraz RX 350h. Jego łączna moc wynosi 250 KM, a maksymalny moment obrotowy to 239 Nm. Rozwiązanie wykorzystuje również nową, bipolarną baterię niklowo-wodorkową (Ni-MH), którą charakteryzuje wydajne chłodzenie.

Do tego standardem jest napęd na cztery koła E-FOUR ze zwiększonym poziomem przekazywania momentu obrotowego na tylną oś. System może rozdzielać napęd między przodem a tyłem w proporcjach od 100:0 do 20:80. Na drodze Lexus LM zachowuje się dystyngowanie. Komfort jazdy (szczególnie wersji 4-osobowej) i pewność prowadzenia są na najwyższym poziomie. Hybryda zużywa średnio 7,4 l paliwa na 100 km, co przy tych gabarytach auta uznać trzeba za rewelację.

Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM - jakie wyposażenie seryjne

LM od modeli NX, RX i RZ podkradł najnowszą generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +. A to oznacza, że jest w stanie zidentyfikować ryzyko kolizji w większej liczbie sytuacji drogowych oraz pomóc uniknąć zderzenia lub zminimalizować jego skutki. Kamera systemu Driver Monitor cały czas kontroluje skupienie kierowcy, a gdy ten nie zareaguje na ostrzeżenia, auto zatrzyma się i uruchomi system eCall. Wszystkie drzwi w Lexusie LM, także te przesuwane, wyposażone są w elektroniczne klamki z systemem Safe Exit Assist, który pomaga uniknąć zderzenia podczas wysiadania z auta, gdy z tyłu nadjeżdża inny pojazd.

Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM może być wyposażony w rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa, który obejmuje asystenta zmiany pasa ruchu (LCA), który umożliwia automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie oraz układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA), który alarmuje kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony. Dzięki technologii over-the-air oprogramowanie samochodu może zostać zaktualizowane zdalnie, bez konieczności wizyty w serwisie.

Lexus LM 350h i ceny w Polsce

Lexus LM 350h w wersji 7-miejscowej to najtańszy wariat. Samochód oferuje regulowane dwa fotele VIP w drugim rzędzie z funkcją masażu, wentylacją, podgrzewaniem oraz z wysuwanymi stolikami. W trzecim rzędzie są trzy miejsca, a fotele można złożyć i powiększyć przestrzeń bagażową. Z przodu i z tyłu jest automatyczna klimatyzacja, gniazdko 220V, elektrycznie sterowane rolety boczne oraz kolorowy projektor wyświetlający dane na przedniej szybie (HUD).

Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM 350h w 7-osobowej wersji kosztuje niemal 700 tys. zł

W 7-miejscowym LM-ie zastosowano 21-głośnikowy system audio Mark Levinson oraz dodatkowy 14-calowy ekran dla pasażerów w drugim rzędzie siedzeń. Z przodu indukcyjna ładowarka do telefonów. Szyby boczne oraz tylna są przyciemniane, nad głowami panoramiczny dach. Cena? Lexus LM w 7-osobowej wersji kosztuje od 699 900 zł.

Lexus LM 350h / Lexus

4-miejscowy Lexus LM droższy o 130 000 zł

Lexus LM w wersji 4-miejscowej wymaga ok. 130 tys. zł więcej, a uzasadnieniem może być niezwykłe wyposażenie. W drugim rzędzie zamontowano elektrycznie regulowane fotele VIP z rozszerzoną funkcją masażu, wentylacją i podgrzewaniem. Fotele można rozłożyć do pozycji leżącej, są też wysuwane i rozkładane stoliki dla każdego z pasażerów. Zagłówki w fotelach również są podgrzewane. Przestrzeń pasażerska ma przyciemnianą elektrochromatycznie przegrodę wnętrza, która jest opuszczana.

4-miejscowy LM ma 48-calowy ekran z wyjściem HDMI z możliwością podzielenia obrazu na dwa niezależne widoki, 23-głośnikowy system audio Mark Levinson, bezprzewodową ładowarkę do telefonów w drugim rzędzie siedzeń, schowek z lodówką, gniazdo 220V. Ponadto klimatyzacja automatyczna przestrzeni pasażerskiej ma czujnik IR, który pozwala dobrać odpowiednią temperaturę. Standardem jest też cyfrowy kluczyk. Podobnie jak w wersji 7-miejscowiej boczne i tylne szyby są przyciemniane, jest też dach panoramiczny. Lexus LM w wersji 4-osobowej kosztuje od 829 900 zł.

Lexus LM 350h / Lexus

Lexus LM 350h - dane techniczne, wymiary, osiągi, pojemność bagażnika

Główne wymiary i masy samochodu
Lexus LM 350h Wersja 4-miejscowa Wersja 7-miejscowa
Ogólne Długość mm 5130 5130
Szerokość (bez lusterek) mm 1890 1890
Wysokość (pusty) mm 1945 1945
Rozstaw osi mm 3000 3000
Rozstaw kół Przód mm 1615 1615
Tył mm 1620 1620
Wnętrze Długość mm 2735 2965
Szerokość mm 1590 1655
Wysokość mm 1365 1365
Przestronność Między 1. a 2. rzędem mm 1689,3 1264,7
Między 2. a 3. rzędem mm - 2203,8
Liczba miejsc 4 5
Zwis Przód mm 1015 1015
Tył mm 1100 1100
Współczynnik oporu powietrza 0,335 0,335
Prześwit minimalny mm 152 152
Kąt natarcia (GVM) st. 14 14
Kąt zjazdu (GVM) st. 17 17
Masa własna Przód Min. - Max. (EC/ECE) kg 1230-1235 1230-1235
Tył Min. - Max. (EC/ECE) kg 1115-1120 1130-1135
Łącznie kg 2340-2355 2345-2355
Dopuszczalna masa całkowita kg 2870 2880
Pojemność bagażnika VDA Min. l 752 110
3. rząd złożony l 752 1191
Pojemność zbiornika paliwa Pojemność l 60 60
Silnik
Typ A25A-FXS A25A-FXS
Liczba cylindrów i układ 4-cylidnrowy, rzędowy 4-cylidnrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów 16-zaworowy, DOHC, łańcuch (z Dual VVT-i) 16-zaworowy, DOHC, łańcuch (z Dual VVT-i)
Średnica cylindra x skok tłoka mm 87,5 x 103,4 87,5 x 103,4
Pojemność cm3 2487 2487
Stopień sprężenia 14.0 : 1 14.0 : 1
System wtrysku paliwa SFI, D-4S SFI, D-4S
Układ dolotowy Wolnossący Wolnossący
Norma emisji EURO 6D z OBD- EURO 6D z OBD-
Rodzaj paliwa Benzyna Benzyna
Moc maksymalna EEC kW/obr./min 140/6000 140/6000
Maksymalny moment obrotowy EEC Nm/obr./min. 239/4300-4500 239/4300-4500
Zużycie paliwa WLTP łącznie Maks. l/100km 7,369 7,369
Min. l/100km 7,072 7,072
Emisje CO2 WLTP łącznie Maks. g/km 167,07 167,07
Min. g/km 160,34 160,34
Silnik elektryczny
Typ silnika Przód Silnik z magnesami trwałymi Silnik z magnesami trwałymi
Tył Silnik z magnesami trwałymi Silnik z magnesami trwałymi
Moc maksymalna Przód kW 134 134
Tył kW 40 40
Maksymalny moment obrotowy Przód Nm 270 270
Tył Nm 121 121
Bateria hybrydowa
Typ NiMH NiMH
Nominalne napięcie V 259,2 259,2
Liczba modułów 9 9
Napięcie układu V 259,2 259,2
Moc łączna układu
Łączna moc systemu hybrydowego (silnik + silniki elektryczne) kW 184 184
Osiągi
Prędkość maksymalna km/h 190 190
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h sekundy 8,7 8,7
Podwozie
Skrzynia biegów Typ E-CVT E-CVT
Przełożenie skrzyni biegów (przód/tył) 3,638/10,781 3,638/10,781
Typ hamulców Przód Tarcze wentylowane z dwutłoczkowym zaciskiem Tarcze wentylowane z dwutłoczkowym zaciskiem
Tył Tarcze wentylowane z jednotłoczkowym zaciskiem Tarcze wentylowane z jednotłoczkowym zaciskiem
Rozmiar hamulców Przód średnica/grubość mm 328/34 328/34
Tył średnica/grubość mm 317/18 317/18
Rodzaj hamulca postojowego i miejsce jego włączania Elektryczny, konsola środkowa Elektryczny, konsola środkowa
Typ zawieszenia Przód Kolumny MacPhersona Kolumny MacPhersona
Tył Wahacze wleczone Wahacze wleczone
Od oporu do oporu 2,83 2,83
Min. promień skrętu Od krawężnika do krawężnika m 5,9) 5,9
Od ściany do ściany m 6,5) 6,5
Typ wspomagania kierownicy EPS EPS
Lexus LM 350h / Lexus