- Toyota C-HR sprzedaje się na pniu i tanieje o 24 000 zł. To najpopularniejszy SUV w Polsce
- Toyota C-HR 2. generacji kusi stylistyką. Połowa ludzi kupuje oczami
- Przyciski, pokrętła i 12,3-calowy ekran. Jak Toyota C-HR wygląda w środku?
- Jak pojemność bagażnika w C-HR? Zależy od rodzaju hybrydy. Jakie różnice?
- Toyota C-HR to dwie klasyczne hybrydy 5. generacji i pierwszy raz napęd 4x4
Toyota C-HR sprzedaje się na pniu i tanieje o 24 000 zł. To najpopularniejszy SUV w Polsce
Toyota C-HR to najpopularniejszy w Polsce kompaktowy SUV. Ze sprzedażą na poziomie ponad 13 tys. sztuk po 11 miesiącach 2024 roku przebiła już cały zeszłoroczny wynik i trzyma w garści niemal 40 proc. udziału w tym segmencie.
C-HR jest też jednym z kluczowych modeli japońskiego producenta w obronie dominującej pozycji na rynku. Od debiutu w 2016 roku w Europie sprzedało się już ponad 1 milion sztuk obu generacji. Stawka jest wysoka, a Toyota nie zamierza ustąpić pola. Stąd Japończycy tną ceny nawet o 24 000 zł i mocno obniżają próg wejścia do świata hybryd. Na co mogą liczyć kierowcy?
Toyota C-HR 2. generacji kusi stylistyką. Połowa ludzi kupuje oczami
Design to jeden głównych powodów zakupu Toyota C-HR to najpopularniejszy SUV na polskim rynku. Toyota wylicza, że nawet połowa nabywców zdecydowała się na ten samochód z powodu stylistyki. Linia nadwozia nowej generacji radykalnie różni się od poprzednika. Za odważną kreską podąża funkcjonalność, a aerodynamika to numer popisowy drugiego wcielenia japońskiego auta. Tu każdy element pełni ważną rolę w osiągnięciu opływowej linii. Klamki chowają się na płasko z linią karoserii, jak w żadnej Toyocie do tej pory. Podwozie zabudowano osłonami, a kamery, radary czy spryskiwacze idealnie wkomponowano w bryłę. Szyby tylnych drzwi stały się większe i przebiegają niżej – zmianę docenią pasażerowie, znika uczucie klaustrofobii, jest jaśniej i widać więcej. Rozstaw osi w nowym C-HR pozostał bez zmian (2640 mm), stąd podobny poziom przestronności, jak w poprzedniku. Auto jest jednak lżejsze, a to dzięki szerszemu zastosowaniu stali o wysokiej sztywności.
Przyciski, pokrętła i 12,3-calowy ekran. Jak Toyota C-HR wygląda w środku?
Wnętrze to wzorowa proporcja między liczbą przycisków i pokręteł a elementami sterowanymi dotykowo. Pozycja za kierownicą podobna jak w poprzednim modelu, ale wiele płaszczyzn można regulować. Plus za duży 12,3-calowy wyświetlacz zamiast tradycyjnych analogowych zegarów – samochód oferuje trzy wcześniej przygotowane motywy, które można programować przyciskami na kierownicy. Standardowa stacja multimedialna Toyota Smart Connect w zależności od poziomu wyposażenia to ekran o przekątnej 8 lub 12,3 cala, sterowanie głosowe, nawigacja w chmurze, informacje o ruchu drogowym oraz bezprzewodowa łączność ze smartfonem Apple CarPlay i Android Auto.
Toyotą da się też sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT można np. ogrzać lub schłodzić wnętrze, analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy zablokować i odblokować drzwi. W przypadku C-HR plug-in daje też możliwość zdalnego rozpoczęcia i zakończenia ładowania baterii. Aplikacja pokazuje również poziom naładowania baterii i dostępny zasięg. Do tego można ustawić schemat ładowania, aby rozpoczęło się automatycznie w wybranym momencie, na przykład w nocy, kiedy ceny energii są niższe. C-HR oferuje jeszcze takie bajery jak m.in. cyfrowy kluczyk w smartfonie, wyświetlacz HUD czy układ automatycznego parkowania (aktywacja z telefonu).
Jak pojemność bagażnika w C-HR? Zależy od rodzaju hybrydy. Jakie różnice?
Toyota C-HR nowej generacji z długością 4,36 m jest delikatnie krótsza od poprzedniego modelu. To zasługa przycięcia przedniego i tylnego zwisu. Auto przybrało jednak delikatnie na szerokości. Pojemność bagażnika C-HR z hybrydą 1.8 to 388 litrów, auto z 2-litrowym napędem hybrydowym oferuje 364 l. W odmianie plug-in kufer oferuje 310 litrów. Mniejszy przedział bagażowy to m.in. efekt zastosowania większej baterii.
Toyota C-HR to dwie klasyczne hybrydy 5. generacji i pierwszy raz napęd 4x4
Nowa Toyota C-HR daje do wyboru dwie hybrydy 5. generacji – pierwsza jest oparta na benzynowym 1.8; druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. Ten ostatni wariant przewidziano także z układem 4x4 AWD-i (dodatkowy silnik elektrycznym przy tylnej osi). Nowy akumulator litowo-jonowy jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższą żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni. Efekt?
Toyota C-HR 1.8 Hybrid najpopularniejsza w Polsce. Jakie zużycie benzyny?
Nowy C-HR z hybrydą 1.8 zapewnia teraz 140 KM zamiast 122 KM napędu 4. generacji. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s, czyli lepsze o 1,1 s. Lepsza dynamika nie zaszkodziła zużyciu paliwa – samochód ma spalać ok. 4,8 l benzyny na 100 km. Właśnie na ten napęd zdecydowała się większość kupujących C-HR.
Napęd hybrydowy 5. generacji z 2-litrowym silnikiem wytwarza 197 KM. Stąd nowy C-HR stał się szybszy o 0,3 sekundy – od 0 do 100 km/h przyspieszy nawet w 7,9 s (AWD-i). Mocniejszy napęd jest też łagodniejszy dla portfela kierowcy – samochód stał się bardziej ekonomiczny od poprzednika. Średnie zużycie benzyny jest na poziomie 4,8-5,3 l/100 km wobec 5,7 l/100 km w starym modelu. W wersji z układem AWD-i w porównaniu z odmianami przednionapędowymi zastosowano na tylnej osi elementy zwiększające sztywność zawieszenia, które pochodzą z modelu RAV4.
Nowa Toyota C-HR 2.0 Hybrid Plug-in spala tyle co kot napłakał. Jakie zużycie paliwa?
Ładowana z gniazdka C-HR 2.0 Hybrid Plug-in skrywa pod maską nowy klejnot wśród silników japońskiej marki – rozwiązanie znane z obecnej Toyoty Prius. Benzynowa 2-litrowa jednostka produkuje 152 KM i współpracuje z mocniejszym od spalinówki elektrycznym silnikiem o mocy 163 KM. Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW). Jednak w takim aucie podczas jazdy miejskiej korzysta się z sekcji elektrycznej, stąd już przy niskich prędkościach obrotowych niemal 400 Nm momentu obrotowego pozwala dynamiczniej ruszyć ze świateł.
Toyota obiecuje aż 66 km jazdy na prądzie w cyklu mieszanym. Praktyczny zasięg EV to efekt nowej baterii litowo-jonowej 13,6 kWh. Stąd C-HR plug-in hybrid na co dzień może być wykorzystywany jako samochód elektryczny (ale pod warunkiem regularnego ładowania), a podczas dłuższych wyjazdów sprawdzi się jako hybryda. W trybie elektrycznym w mieście C-HR 2.0 PHEV zużywa średnio między 13 a 16 kWh energii na 100 km, to oznacza wydatek na poziomie 10 zł. Z kolei C-HR z klasyczną hybrydą na setkę potrzebuje ok. 3,8-4,0 l benzyny za ok. 24 zł.
Zdaniem producenta C-HR plug-in hybrid ma średnio zużywać 0,9 l/100 km benzyny. Ten bajeczny wynik z homologacji jest możliwy do realizacji, ale tylko jeśli baterie są naładowane, a kierowca nie ingeruje w automatycznie włączający się tryb jazdy EV. W praktyce dynamiczną podróż komputer podsumował zużyciem na poziomie 5,3 l/100 km. Oszczędny wynik to też zasługa przekładni CVT nowej generacji. Co ważne, gdy wciśniemy pedał gazu do końca, samochód wyrywa przed siebie i przyspiesza płynnie, a w kabinie cały czas panuje cisza. Spokojne traktowanie gazu pozwala bez wysiłku zejść do 3,2 l/100 km.
Jak jeździ Toyota C-HR hybryda plug-in naładowana i z rozładowanym akumulatorem?
Hybrydowy C-HR w wersji plug-in bez względu, czy ma pełną, czy rozładowaną baterię, zapewnia bardzo podobne osiągi. Różnice są tak nieznaczne, że może je wyłapać jedynie aparatura pomiarowa. Zaskakujące? Wynika to z faktu, że ładunek, który pozostał w baterii po rozładowaniu części pluginowej, nadal wystarcza do zasilenia napędu hybrydowego i wykorzystania jego pełnych możliwości. System nie pozwala na to, żeby akumulator trakcyjny rozładował się do zera. Zawsze pozostaje bufor około 20 proc. pojemności, dzięki temu auto korzysta z napędu hybrydowego, a nie tylko z silnika spalinowego.
Toyota C-HR 1.8 Hybrid kosztuje od 119 900 zł
Najtańsza Toyota C-HR 1.8 Hybrid w wersji Comfort kosztuje teraz od 119 900 zł, czyli o 20 000 zł mniej wobec regularnego cennika. W standardzie oferuje m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, lampy przednie i tylne w technologii LED, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację dwustrefową, system automatycznych klamek zewnętrznych przednich i tylnych, system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym wyświetlaczem, 6 głośników, inteligentnego asystenta głosowego, interfejsy Apple CarPlay i Android Auto. Bazowa odmiana znalazła do tej pory 2904 chętnych.
Toyota C-HR 2.0 plug-in hybrid taniej o 24 000 zł. Ile kosztuje?
Z kolei Toyota C-HR Plug-in Hybrid z rocznika 2024 dostępna jest w pięciu wersjach wyposażenia: Style, Executive, GR SPORT oraz dwóch wariantach limitowanych Executive Premiere Edition i GR SPORT Premiere Edition. Wszystkie objęto nowym rabatem na poziomie 24 000 zł.
Najtańsza odmiana Style kosztuje od 161 900 zł. Standard obejmuje m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, przednie i tylne czujniki parkowania, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów oraz 12,3-calowy ekran multimedialny z nawigacją Connected i trybem offline.
Wyższy poziom wyposażenia – Executive – wyróżnia się m.in. 19-calowymi felgami aluminiowymi, sportowymi fotelami, elektrycznie regulowanym fotelem kierowcy i nastrojowym oświetleniem LED. Cena tej wersji zaczyna się od 172 900 zł.
Toyota C-HR plug-in hybrid w wersji Executive taniej o 7500 zł
Toyota C-HR plug-in hybrid GR SPORT kosztuje od 187 900 zł. Taki model oferuje sportowe dodatki, 19-calowe felgi, adaptacyjne światła Matrix LED oraz system kamer 360 stopni. Najbardziej zaawansowane opcje to limitowane edycje Executive Premiere Edition oraz GR SPORT Premiere Edition, które oferują m.in. malowanie Bi-tone+, cyfrowe lusterko wsteczne, HUD oraz system JBL z 9 głośnikami. Obie wersje to wydatek od 198 900 zł.
Toyota C-HR - dane techniczne, wymiary, osiągi
Toyota C-HR | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
FWD | FWD | AWD | FWD | ||
Typ | 4-cylindrowy, rzędowy | ||||
Mechanizm zaworów | 16-zaworowy DOHC z Dual VVT-i | 16-zaworowy DOHC z VVT-i oraz VVT-iE | |||
Pojemność | cm3 | 1798 | 1987 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 80,5 x 88,3 | 80,5 x 97,5 | ||
Stopień kompresji | (:1) | 13.0 | 14.0 | ||
Moc | KM/kW/obr/min | 98 / 72 /5200 | 152 / 112 / 6000 | ||
Moment obrotowy silnika spalinowego | Nm/obr/min | 142 / 3600 | 190 / 4400 - 5200 |
Napęd hybrydowy | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Bateria | Litowo-jonowa | ||||
Pojemność | kWh | 4,08 | 13,6 | ||
Zasięg w trybie EV | km | 66 | |||
Typ przedniego silnika elektrycznego | Silnik z magnesami trwałymi | ||||
Moc maksymalna | KM/kW | 94/70 | 111/83 | 163 / 120 | |
Maks. moment obrotowy | Nm | 185 | 206 | 208 | |
Tylny silnik elektryczny | |||||
Moc maksymalna | KM/kW | 41/30 | |||
Maks. moment obrotowy | Nm | 84 | |||
Łączna moc układu | KM/kW | 140/103 | 198/145 | 223 / 164 |
Osiągi | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Prędkość maksymalna | km/h | 170 | 180 | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 9,9 | 8,1 | 7,9 | 7,4 |
Osiągi | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Prędkość maksymalna | km/h | 170 | 180 | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 9,9 | 8,1 | 7,9 | 7,4 |
Zużycie paliwa | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Cykl mieszany WLTP | l/100 km | 4,8-5,0 | 4,8-5,0 | 5,1-5,3 | 0,9 |
Pojemność zbiornika paliwa | l | 43 | 43 | 43 | 43 |
Wymiary zewnętrzne | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | |
Długość | mm | 4360 | ||
Szerokość | mm | 1830 | ||
Wysokość | mm | 1558-1564 | 1564 | |
Rozstaw osi | mm | 2640 | ||
Przedni zwis | mm | 915 | ||
Tylny zwis | mm | 805 |