- Nowa Toyota Urban Cruiser wjeżdża na rynek. Japońska marka wprowadzi aż 5 modeli
- Nowa Toyota Urban Cruiser większa niż Yaris Cross, czyli tak wygląda modny SUV
- Nowa Toyota Urban Cruiser przestronna jak RAV4
- Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Wnętrze to rewolucja
- Toyota Urban Cruiser - jaki napęd, silniki i moc?
Nowa Toyota Urban Cruiser wjeżdża na rynek. Japońska marka wprowadzi aż 5 modeli
Toyota rusza z największą rewolucją od narodzin w 1937 roku. Japońska marka do 2026 roku zaoferuje 15 bezemisyjnych aut, w tym wprowadzi aż 6 modeli samochodów elektrycznych nowej generacji. Auta będą zbudowane z wykorzystaniem nowej skalowalnej platformy, nowych baterii oraz nowej technologii produkcji.
Bogata lista premier w różnych segmentach rozłożona na zaledwie dwa lata ma zamknąć usta niedowiarkom narzekającym na opieszałość japońskiej marki w elektrycznym wyścigu. Spis nowości otwiera właśnie ujawniona Toyota Urban Cruiser opracowana wspólnie z Suzuki. Samochód zadebiutuje w segmencie B-SUV, w którym dziś króluje hybrydowa Toyota Yaris Cross. Czym chce do siebie przekonać kierowców?
Nowa Toyota Urban Cruiser większa niż Yaris Cross, czyli tak wygląda modny SUV
Z pewnością stylistyką. Wygląda niemal jak prototyp Urban SUV pokazany rok temu w Brukseli podczas Kenshiki Forum. Solidne nielakierowane osłony progów, czarne poszerzone nadkola i podcięte po bokach zderzaki sprawiają, że nie wyprze się genów Land Cruisera i rodzinnego zamiłowania do grasowania po bezdrożach.
Nowa Toyota Urban Cruiser przestronna jak RAV4
Nowy SUV ma niecałe 4,3 m długości (10,5 cm więcej od hybrydowej Toyoty Yaris Cross), 1,8 m szerokości i 1,64 m wysokości. Do tego jest aż 2,7-metrowy rozstaw osi, czyli niemal identyczny jak w RAV4. Stąd japońska nowość we wnętrzu ma zaoferować poziom przestronności spotykany zwykle w autach segmentu D. Na tylnej kanapie naprawdę będzie ciężko uwierzyć, że w tak aucie krótszym o 30 cm można mieć tyle swobody na nogi. Nie ma też mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Tylne siedzenia są przesuwane, składane i dzielone w proporcji 40:20:40.
Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Wnętrze to rewolucja
Dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z wirtualnymi zegarami o przekątnej 10,25 cala i 10,1-calową stacją multimedialną oraz umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Za sterowanie audio, klimatyzacją czy ogrzewaniem odpowiadają podświetlane klasyczne przełączniki. Takie same przyciski są na spłaszczonej kierownicy w zasięgu palców kierowcy. Nawigacja wykorzystuje dane z chmury i przekazuje na bieżąco informacje o ruchu drogowym. Samochód łączy się także ze smartfonami, umożliwiając korzystanie z ulubionych aplikacji i serwisów z poziomu centralnego wyświetlacza. Pod konsolą środkową jest pojemny schowek z podświetleniem. Tapicerki wnętrza łączą odcienie czerni i szarości, a dodatkowe nastrojowe oświetlenie wnętrza można ustawić w jednym z 12 kolorów.
Toyota Urban Cruiser w każdej wersji standardowo dostanie pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego oraz wsparcia kierowcy, który obejmuje on m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, tempomat adaptacyjny, system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz układ utrzymujący auto na swoim pasie ruchu. Kamera z obrazem 360 stopni wokół auta ułatwi manewrowanie na ciasnych parkingach. Poza tym w zależności od wersji samochód może być wyposażony w elektrycznie regulowany fotel kierowcy, system premium audio JBL oraz szyberdach.
Toyota Urban Cruiser - jaki napęd, silniki i moc?
Wreszcie napęd. Gama obejmuje dwie pojemności baterii litowo-żelazowo-fosforanowych i trzy poziomy mocy. Podstawowy akumulator 49 kWh jest połączony z silnikiem elektrycznym 144 KM (189 Nm) – taka Toyota Urban Cruiser jest przednionapędowa.
Dwusilnikowa Toyota Urban Cruiser daje aż 184 KM i napęd 4x4
Większą frajdę z jazdy i lepszy zasięg zapewni długodystansowa bateria o pojemności 62 kWh. Ten wariant można mieć z napędem na przednie koła i silnikiem 174 KM.
Jednak prawdziwą bombą jest najmocniejsza Toyota Urban Cruiser z dodatkowym silnikiem o mocy 65 KM przy tylnej osi – w tej konfiguracji kierowca dostaje moc systemową na poziomie 184 KM (300 Nm) i elektryczny napęd 4x4.
Urban Cruiser z napędem na cztery koła ma także system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz tryb Trail, który wykrywa utratę przyczepności koła, przyhamowuje je, a moment obrotowy przenosi na inne koło. W autach z napędem na przód jazdę po zaśnieżonych drogach ułatwia tryb Snow, który kontroluje moment obrotowy i pozwala ograniczyć poślizg kół.
Toyota Urban Cruiser zaskakująco zwrotna
No i ta zwrotność! Promień skrętu wynosi 5,2 m. To oznacza, że jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ok. 10 metrów. Wszystkie wersje nowego SUV-a mają w standardzie pompę ciepła oraz system ogrzewania baterii, który optymalizuje pracę auta w niższych temperaturach.
Ile kosztuje nowa Toyota Urban Cruiser? Kiedy w Polsce i jaka cena?
Toyota Urban Cruiser dzięki współpracy z Suzuki będzie produkowana fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach. Na polskim rynku zadebiutuje w 2025 roku. Cena? Konkurencyjna Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł, tańsza Skoda Elroq to wydatek od 149 000 zł. Japończycy ze swoim autem muszą ustawić się na podobnym poziomie.
Będzie hit? Na rynku zdominowanym przez wielkie SUV-y brakuje normalnych i poręcznych samochodów EV. Miejski model japońskiej marki zapewnia duży zasięg, praktyczne nadwozie i jednocześnie świetnie wygląda. Z atrakcyjnie skalkulowaną ceną i finasowaniem dedykowanym dla klienta indywidualnego, najtańsza elektryczna Toyota może okazać się bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną za użytkowanie.
Toyota Urban Cruiser - dane techniczne, wymiary, silniki
Toyota Urban Cruiser | Akumulator 49 kWh | Akumulator 61 kWh |
System napędowy | przednie koła | przednie koła/4x4 |
Długość | 4285 mm | 4285 mm |
Szerokość | 1800 mm | 1800 mm |
Wysokość | 1640 mm | 1640 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm | 2700 mm |
Promień skrętu | 5,2 m | 5,2 m |
Prześwit | 180 mm | 180 mm |
Moc | 144 KM | 174 KM/184 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 189 Nm | 189 Nm/300 Nm |
Hamulce | Tarcze wentylowane przód/tył | Tarcze wentylowane przód/tył |
Koła | 225/55 R18 | 225/55 R18/225/50 R19 |