Nowa Kia Sportage gotowa do debiutu
Kia do 2030 roku zamierza sprzedawać 4,3 mln samochodów rocznie. W tym 1,6 mln mają stanowić auta elektryczne. Rozmach może imponować, ale rzeczywistość ostatnio zweryfikowała ambitne plany i koreańska marka już tak ślepo nie prze w kierunku totalnej elektryfikacji. Obok samochodów elektrycznych planuje poważnie zwiększyć wybór aut hybrydowych (HEV) z sześciu modeli w 2024 roku do dziewięciu do 2028 roku, przy czym układ napędowy typu HEV będzie oferowany do większości głównych modeli marki.
Kolejna dobra wiadomość z punktu widzenia polskich kierowców – Kia utrzyma dowolność wyboru i zamierza produkować zarówno auta elektryczne, jak i bardziej przystępne cenowo samochody z silnikiem spalinowym w 13 fabrykach na świecie, w tym siedmiu w Korei Południowej i sześciu za granicą. Najlepszym dowodem przestawienia strategii jest nowa Kia Sportage. Na co mogą liczyć kierowcy?
Kia Sportage w Polsce nie ma sobie równych
Kia Sportage z wynikiem ponad 10,2 tys. rejestracji jest koniem pociągowym biznesu koreańskiej marki w Polsce. Stanowi niemal połowę dotychczasowej sprzedaży firmy. To także najpopularniejszy model segmentu C-SUV nad Wisłą. Również globalnie Sportage to lider gamy producenta od 2015 roku. Dobra passa nie może jednak trwać wiecznie. Szczególnie, że konkurencja idzie do przodu. Stąd po trzech latach od debiutu zapadła decyzja o pierwszej modernizacji stylistyki oraz wyposażenia. Oto efekty zmian na pierwszych zdjęciach…
Nowa Kia Sportage będzie zupełnie inna i zaskoczy nie tylko stylem
Nowa Kia Sportage przeprojektowanym designem upodobniło się do EV3 i EV9. Awangardowy styl podkreśla charakterystyczna "cyfrowa twarz tygrysa" wpisana między pionowe reflektory. Znikną charakterystyczne bumerangi - światła do jazdy dziennej Star Map LED powitają animacją i zapewnią aktywne dopasowanie wiązki światła do warunków drogowych. Tył zamyka zmodyfikowana klapa bagażnika. Nowe lampy wyróżnia charakterystyczna grafika.
We środku nowa Kia Sportage ma imponować kokpitem wzorowanym na wnętrzu EV3 (foto). Teraz kierowca dostanie zdrową proporcję między liczbą przycisków i pokręteł a elementami sterowanymi dotykowo. Przeniesienie dźwigni skrzyni biegów z tunelu środkowego na kolumnę kierownicy pozwoli zaprojektować praktyczniejszą konsolę środkową z większymi schowkami. Na pokładzie nie zabraknie portów ładowania USB C, jest też ładowarka indukcyjna. Odpowiedni nastrój w kabinie zaaranżuje ambientowe podświetlenie.
Nowa Kia Sportage - klasyczny silnik spalinowy i oszczędne hybrydy
Nowa Kia Sportage postawi na elektryfikację, zwiększenie mocy zasięgu hybryd oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Hyundai Tucson to bliźniaczy SUV, który po ostatniej kuracji odmładzającej zyskał mocniejsze napędy. Teraz wystarczy połączyć kropki i wychodzi, że w nowym Sportage bazowy silnik 1.6 zapewni 160 KM połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Miękką hybrydę z instalacją 48V przewidziano do benzynowego 1.6 T-GDI o mocy 160 KM. Tu napęd na koła przeniesie automatyczna dwusprzęgłowa przekładnia 7DCT.
Więcej frajdy dostarczy 215-konna hybryda HEV, która łączy benzynową jednostkę 1.6 T-GDI/160 KM, silnik elektryczny, polimerowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,49 kWh oraz nowy 6-biegowy automat hydrokinetyczny. Bateria znajduje się pod tylną kanapą, dzięki czemu przestrzeń na nogi dla pasażerów drugiego rzędu jest taka sama, jak w Sportage z silnikiem spalinowym.
Wreszcie Sportage jako hybryda plug-in. Samochód wykorzystuje silnik benzynowy 1.6 T-GDI/160 KM oraz elektryczny o mocy 91 KM, stąd układ hybrydowy wygeneruje 253 KM mocy systemowej. To najmocniejsze i najszybsze wcielenie w ponad trzydziestoletniej historii tego SUV-a.
Ile kosztuje nowa Kia Sportage?
W Polsce nowa Kia Sportage zadebiutuje w 2025 roku. Cena? Obecnie ten SUV kosztuje od 132 900 zł za model z silnikiem 1.6 T-GDI/160 KM. Wyższa stawka za zmodernizowany model nie powinna dziwić.