21 000 kary za samochód spalinowy. Polacy kupują auta w obawie przed zmianą przepisów

Polacy rzucili do salonów i kupują samochody na potęgę. Po dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedało się już ponad 446,6 tys. aut osobowych i dostawczych, to 12 proc. więcej wobec analogicznego okresu sprzed roku – wynika z najnowszego zestawienia instytutu Samar. Zdaniem analityków w całym 2024 roku Polacy zarejestrują 540 tys. nowych aut. Jednak to delikatne szacunki, ponieważ w najbliższych trzech miesiącach spodziewają się skokowego wzrostu sprzedaży. Powód?

Od 1 stycznia 2025 roku producentów zacznie obowiązywać nowa unijna regulacja CAFE od Clean Air For Europe. To przepisy, które obniżają limit emisji z samochodów spalinowych do 94 g CO2 na przejechany kilometr. W przypadku przekroczenia dozwolonego progu koncerny będą musiały płacić 95 euro kary za każdy gram ponadwymiarowej emisji. Czyli za średni spalinowy samochód rodzinny, który emituje 140–150 g/km, producent będzie musiał zapłacić karę na poziomie ok. 5 tys. euro (ok. 21 000 zł). Łatwo domyślić się, że dodatkowe obciążenia zostaną przeniesione na kierowców, czyli ceny pójdą w górę. Polacy czują pismo nosem i widać to w statystykach rejestracji. Jakie auta sprzedają się najczęściej?

Reklama

Toyota sprzedaje 289 samochodów dziennie. Corolla znika na pniu

Reklama

Toyota rządzi na polskim rynku – do tej pory sprzedała ponad 79,3 tys. samochodów. Prosty rachunek i wychodzi na to, że przez dziewięć miesięcy codziennie z jej salonów wyjeżdżało przynajmniej 289 aut. Corolla z wynikiem ponad 19,5 tys. rejestracji jest najpopularniejszym modelem japońskiej marki oraz najczęściej wybieranym nowym autem w Polsce.

Toyota Corolla jest najpopularniejszym autem w Polsce / Toyota / Ireneusz Rek

Skoda Octavia najlepiej z tym silnikiem

Skoda jest na drugiej lokacie (43 036 egz.), a Octavia to najchętniej wybierany model – Polacy najczęściej wybierają silnik 1.5 TSI/150 KM (spalanie na poziomie 5,4-5,8 l/100 km, 8,6 s przyspieszenie 0-100 km/h). W wydziałach komunikacji od początku 2024 roku zgłoszono 14 478 szt. tego auta.

Skoda Octavia to najpopularniejszy model czeskiej marki w Polsce / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI

Volkswagen z wynikiem 26,6 tys. szt. zamyka podium. Kolejne pozycje to: Kia, Hyundai, Audi, Mercedes, BMW, Renault i Dacia.

Oto 10 najpopularniejszy marek samochodowych w Polsce

Toyota po dziewięciu miesiącach 2024 roku wypracowała niemal 19 proc. udziału w rynku. Tylko we wrześniu wyjechało na drogi 8004 auta, co daje dzienną sprzedaż na poziomie 267 samochodów.

Top 10 Marka Liczba rejestracji we wrześniu 2024 Marka Liczba rejestracji po dziewięciu miesiącach 2024
1 Toyota 8004 szt. Toyota 79 288 szt.
2 Skoda 4728 Skoda 43 036
3 Volkswagen 3262 VW 26 579
4 Kia 2791 Kia 24 664
5 Audi 2646 Hyundai 22 652
6 Hyundai 2274 Audi 21 295
7 Mercedes 2130 Mercedes 20 969
8 BMW 2096 BMW 19 972
9 Renault 1591 Renault 14 469
10 Dacia 1412 Dacia 13 179

Lexus LBX trzęsie rynkiem w Polsce. To najtańszy SUV japońskiej marki

Wśród marek premium w Top10 września Lexus awansował na 4. lokatę - sprzedał niemal dwa razy więcej aut niż Volvo i ściga niemiecką trójkę, czyli Mercedesa, BMW i Audi. Od stycznia do września zarejestrowano w Polsce już 10 703 samochody Lexusa – to więcej niż w całym 2023 roku. Rok do roku japoński producent zanotował niemal 40 proc. wzrost sprzedaży. To rekord.

Biznes Japończyków w Polsce napędzają SUV-y i crossovery. NX z wynikiem 4080 rejestracji po dziewięciu miesiącach jest najchętniej kupowanym autem Lexusa. RX zajmuje drugą lokatę (2089 egz.). Lexus LBX zdominował segment B-SUV premium. Samochód, którego pierwsze egzemplarze wyjechały na drogi pod koniec marca, jest najczęstszym wyborem osób poszukujących miejskiego crossovera z wyższej półki. Do tej pory zarejestrowano 1707 LBX-ów, a we wrześniu przybyło 246 tych aut – to więcej niż wszystkie konkurencyjne modele razem wzięte. Ten najtańszy Lexus strącił z podium UX-a i stał się trzecim najpopularniejszym autem marki nad Wisłą.

Lexus LBX / Lexus / MACIEJ LUBCZYNSKI

Oto najpopularniejsze samochody w Polsce w 2024 roku

W rocznym zestawieniu najpopularniejszych samochodów aż pięciu swoich przedstawicieli ma Toyota. Ranking za dziewięć miesięcy 2024 roku obejmuje sprzedaż do firm i osób prywatnych.

Top 10 Marka i model Liczba rejestracji we wrześniu 2024 Marka i model Liczba rejestracji w 2024
1 Toyota Corolla 1948 szt. Toyota Corolla 19 458 szt.
2 Toyota C-HR 1291 Skoda Octavia 14 478
3 Skoda Octavia 1167 Toyota Yaris Cross 11 571
4 Toyota Yaris 1166 Toyota Yaris 10 457
5 Kia Sportage 1160 Kia Sportage 10 212
6 Hyundai Tucson 988 Toyota C-HR 9852
7 Toyota Yaris Cross 854 Hyndai Tucson 9581
8 Toyota RAV4 792 Toyota RAV4 9032
9 Dacia Duster 733 Dacia Duster 6919
10 Skoda Kamiq 719 Cupra Formentor 6266

Toyota Corolla znika na pniu. Hybryda z silnikiem 1.8 hitem

Toyota Corolla jest najpopularniejszym autem w Polsce. W przypadku tego modelu 80 proc. sprzedaży stanowi 140-konna hybryda 5. generacji z silnikiem 1.8. Większa o 18 KM moc wobec 122 KM starszego napędu to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli szybciej o 1,7 s.

Akumulator litowo-jonowy jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). W efekcie Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie.

Toyota Corolla 1.8 hybrid / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota Corolla 1.8 hybrid zużywa 4,5 l benzyny 100 km

Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym Corolla przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze na torze pokazały kolosalne różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.

Toyota Corolla kontra Auris 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji (wyniki prób w tabeli)

Podczas symulowanych prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdziliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. Każdy z trzech samochodów pokonał identyczny odcinek. Na pierwszy ogień trafiła Corolla wyposażona w najnowszą hybrydę 5. generacji 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.).

Toyota Corolla 1.8 hybrid / Toyota / Ireneusz Rek

Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.

Model i generacja napędu hybrydowego Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid)
Napięcie silnika elektrycznego 650 V 600 V 600 V
Moc silnika elektrycznego 60 kW/82 KM 53 kW/72 KM 70 kW/95 KM
Napięcie baterii 202 V 207 V 207 V
Typ baterii niklowo-metalowo-wodorkowa niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 litowo-jonowa
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) 64 proc./47 proc. 72 proc./66 proc. 75 proc./73 proc.
Prędkość maksymalna w trybie EV 70 km/h 120-130 km/h 120-130 km/h
Moc systemowa hybrydy 136 KM 122 KM 140 KM
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 7,8 s 7,9 s 7,2 s
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 5,0 s 5,0 s 4,5 s
Toyota Corolla hybryda 5. generacji - wyniki pomiaru przyspieszenia od 0 do 80 km/h i elastyczności (40-80 km/h) / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Auris II hybryda 3. generacji - wyniki pomiaru przyspieszenia od 0 do 80 km/h i elastyczności (40-80 km/h) / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje Toyota Corolla z hybrydą 1.8?

Toyota Corolla 1.8 hybrid sedan kosztuje od 121 400 zł. Hatchback to wydatek od 127 900 zł. Kombi z tym samym napędem hybrydowym wymaga przynajmniej 131 900 zł.

Toyota Corolla 1.8 hybrid / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota Corolla 1.8 hybrid / Toyota / Ireneusz Rek