- 21 000 kary za samochód spalinowy. Polacy kupują auta w obawie przed zmianą przepisów
- Toyota sprzedaje 289 samochodów dziennie. Corolla znika na pniu
- Skoda Octavia najlepiej z tym silnikiem
- Oto 10 najpopularniejszy marek samochodowych w Polsce
- Lexus LBX trzęsie rynkiem w Polsce. To najtańszy SUV japońskiej marki
21 000 kary za samochód spalinowy. Polacy kupują auta w obawie przed zmianą przepisów
Polacy rzucili do salonów i kupują samochody na potęgę. Po dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedało się już ponad 446,6 tys. aut osobowych i dostawczych, to 12 proc. więcej wobec analogicznego okresu sprzed roku – wynika z najnowszego zestawienia instytutu Samar. Zdaniem analityków w całym 2024 roku Polacy zarejestrują 540 tys. nowych aut. Jednak to delikatne szacunki, ponieważ w najbliższych trzech miesiącach spodziewają się skokowego wzrostu sprzedaży. Powód?
Od 1 stycznia 2025 roku producentów zacznie obowiązywać nowa unijna regulacja CAFE od Clean Air For Europe. To przepisy, które obniżają limit emisji z samochodów spalinowych do 94 g CO2 na przejechany kilometr. W przypadku przekroczenia dozwolonego progu koncerny będą musiały płacić 95 euro kary za każdy gram ponadwymiarowej emisji. Czyli za średni spalinowy samochód rodzinny, który emituje 140–150 g/km, producent będzie musiał zapłacić karę na poziomie ok. 5 tys. euro (ok. 21 000 zł). Łatwo domyślić się, że dodatkowe obciążenia zostaną przeniesione na kierowców, czyli ceny pójdą w górę. Polacy czują pismo nosem i widać to w statystykach rejestracji. Jakie auta sprzedają się najczęściej?
Toyota sprzedaje 289 samochodów dziennie. Corolla znika na pniu
Toyota rządzi na polskim rynku – do tej pory sprzedała ponad 79,3 tys. samochodów. Prosty rachunek i wychodzi na to, że przez dziewięć miesięcy codziennie z jej salonów wyjeżdżało przynajmniej 289 aut. Corolla z wynikiem ponad 19,5 tys. rejestracji jest najpopularniejszym modelem japońskiej marki oraz najczęściej wybieranym nowym autem w Polsce.
Skoda Octavia najlepiej z tym silnikiem
Skoda jest na drugiej lokacie (43 036 egz.), a Octavia to najchętniej wybierany model – Polacy najczęściej wybierają silnik 1.5 TSI/150 KM (spalanie na poziomie 5,4-5,8 l/100 km, 8,6 s przyspieszenie 0-100 km/h). W wydziałach komunikacji od początku 2024 roku zgłoszono 14 478 szt. tego auta.
Volkswagen z wynikiem 26,6 tys. szt. zamyka podium. Kolejne pozycje to: Kia, Hyundai, Audi, Mercedes, BMW, Renault i Dacia.
Oto 10 najpopularniejszy marek samochodowych w Polsce
Toyota po dziewięciu miesiącach 2024 roku wypracowała niemal 19 proc. udziału w rynku. Tylko we wrześniu wyjechało na drogi 8004 auta, co daje dzienną sprzedaż na poziomie 267 samochodów.
Top 10 | Marka | Liczba rejestracji we wrześniu 2024 | Marka | Liczba rejestracji po dziewięciu miesiącach 2024 |
1 | Toyota | 8004 szt. | Toyota | 79 288 szt. |
2 | Skoda | 4728 | Skoda | 43 036 |
3 | Volkswagen | 3262 | VW | 26 579 |
4 | Kia | 2791 | Kia | 24 664 |
5 | Audi | 2646 | Hyundai | 22 652 |
6 | Hyundai | 2274 | Audi | 21 295 |
7 | Mercedes | 2130 | Mercedes | 20 969 |
8 | BMW | 2096 | BMW | 19 972 |
9 | Renault | 1591 | Renault | 14 469 |
10 | Dacia | 1412 | Dacia | 13 179 |
Lexus LBX trzęsie rynkiem w Polsce. To najtańszy SUV japońskiej marki
Wśród marek premium w Top10 września Lexus awansował na 4. lokatę - sprzedał niemal dwa razy więcej aut niż Volvo i ściga niemiecką trójkę, czyli Mercedesa, BMW i Audi. Od stycznia do września zarejestrowano w Polsce już 10 703 samochody Lexusa – to więcej niż w całym 2023 roku. Rok do roku japoński producent zanotował niemal 40 proc. wzrost sprzedaży. To rekord.
Biznes Japończyków w Polsce napędzają SUV-y i crossovery. NX z wynikiem 4080 rejestracji po dziewięciu miesiącach jest najchętniej kupowanym autem Lexusa. RX zajmuje drugą lokatę (2089 egz.). Lexus LBX zdominował segment B-SUV premium. Samochód, którego pierwsze egzemplarze wyjechały na drogi pod koniec marca, jest najczęstszym wyborem osób poszukujących miejskiego crossovera z wyższej półki. Do tej pory zarejestrowano 1707 LBX-ów, a we wrześniu przybyło 246 tych aut – to więcej niż wszystkie konkurencyjne modele razem wzięte. Ten najtańszy Lexus strącił z podium UX-a i stał się trzecim najpopularniejszym autem marki nad Wisłą.
Oto najpopularniejsze samochody w Polsce w 2024 roku
W rocznym zestawieniu najpopularniejszych samochodów aż pięciu swoich przedstawicieli ma Toyota. Ranking za dziewięć miesięcy 2024 roku obejmuje sprzedaż do firm i osób prywatnych.
Top 10 | Marka i model | Liczba rejestracji we wrześniu 2024 | Marka i model | Liczba rejestracji w 2024 |
1 | Toyota Corolla | 1948 szt. | Toyota Corolla | 19 458 szt. |
2 | Toyota C-HR | 1291 | Skoda Octavia | 14 478 |
3 | Skoda Octavia | 1167 | Toyota Yaris Cross | 11 571 |
4 | Toyota Yaris | 1166 | Toyota Yaris | 10 457 |
5 | Kia Sportage | 1160 | Kia Sportage | 10 212 |
6 | Hyundai Tucson | 988 | Toyota C-HR | 9852 |
7 | Toyota Yaris Cross | 854 | Hyndai Tucson | 9581 |
8 | Toyota RAV4 | 792 | Toyota RAV4 | 9032 |
9 | Dacia Duster | 733 | Dacia Duster | 6919 |
10 | Skoda Kamiq | 719 | Cupra Formentor | 6266 |
Toyota Corolla znika na pniu. Hybryda z silnikiem 1.8 hitem
Toyota Corolla jest najpopularniejszym autem w Polsce. W przypadku tego modelu 80 proc. sprzedaży stanowi 140-konna hybryda 5. generacji z silnikiem 1.8. Większa o 18 KM moc wobec 122 KM starszego napędu to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli szybciej o 1,7 s.
Akumulator litowo-jonowy jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). W efekcie Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie.
Toyota Corolla 1.8 hybrid zużywa 4,5 l benzyny 100 km
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym Corolla przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze na torze pokazały kolosalne różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.
Toyota Corolla kontra Auris 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji (wyniki prób w tabeli)
Podczas symulowanych prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdziliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. Każdy z trzech samochodów pokonał identyczny odcinek. Na pierwszy ogień trafiła Corolla wyposażona w najnowszą hybrydę 5. generacji 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.).
Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.
Model i generacja napędu hybrydowego | Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) | Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) | Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid) |
Napięcie silnika elektrycznego | 650 V | 600 V | 600 V |
Moc silnika elektrycznego | 60 kW/82 KM | 53 kW/72 KM | 70 kW/95 KM |
Napięcie baterii | 202 V | 207 V | 207 V |
Typ baterii | niklowo-metalowo-wodorkowa | niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 | litowo-jonowa |
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) | 64 proc./47 proc. | 72 proc./66 proc. | 75 proc./73 proc. |
Prędkość maksymalna w trybie EV | 70 km/h | 120-130 km/h | 120-130 km/h |
Moc systemowa hybrydy | 136 KM | 122 KM | 140 KM |
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) | 7,8 s | 7,9 s | 7,2 s |
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) | 5,0 s | 5,0 s | 4,5 s |
Ile kosztuje Toyota Corolla z hybrydą 1.8?
Toyota Corolla 1.8 hybrid sedan kosztuje od 121 400 zł. Hatchback to wydatek od 127 900 zł. Kombi z tym samym napędem hybrydowym wymaga przynajmniej 131 900 zł.