Pieniądze z KPO dla Polski na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Komisja Europejska chce udostępnić Polsce 111 mld euro z funduszy unijnych. W tym z programu KPO nad Wisłę ma popłynąć 59,82 mld euro (261,4 mld zł). Większość środków będzie inwestowana w formie instrumentów finansowych, co umożliwi realizację projektów nawet przez kolejne 30 lat.

Część tych pieniędzy musi trafić na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) już ogłosiło pierwszy nabór wniosków o dofinasowanie projektów związanych z infrastrukturą drogową. Do podziału jest ponad 3,13 mld zł.

Reklama

128 nowych automatów skontroluje kierowców, ale fotoradary to nie wszystko

Postępowanie CUPT jest prowadzone w trybie niekonkurencyjnym. Oznacza to, że o wsparcie unijnymi pieniędzmi mogą ubiegać się Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD odpowiada m.in. za sieć fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości) oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obecność GITD i GDDKiA jest ściśle związana z wymogami UE. Bruksela w zamian za wsparcie finansowe, chce by obie rządowe agencje zajęły się: instalacją 128 automatycznych urządzeń nadzoru drogowego (m.in. nowe fotoradary, odcinkowy pomiar prędkości), modernizacją 305 niebezpiecznych punktów na drogach oraz budową 90 km obwodnic.

Fotoradar i odcinkowy pomiar prędkości / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Odcinkowy pomiar prędkości w 39 nowych miejscach i ponad 240 fotoradarów nowej generacji

Przypominamy, że jeszcze przed końcem 2023 roku GITD radykalnie rozszerzy sieć kontroli o 286 nowych urządzeń ustawionych przy drogach. W tym jest 39 nowych lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości oraz przeszło 240 fotoradarów nowej generacji zamiast starych przyrządów.

Stąd razem z dotychczasowymi fotoradarami i kamerami OPP sieć CANARD obejmie 543 urządzenia – 74 odcinkowe pomiary prędkości i 469 fotoradarów (włącznie z nowymi urządzeniami zamiast starych). Trzeba też pamiętać o 22 nowych nieoznakowanych BMW z wideorejestratorami Videorapid 2A, które niedawno dołączyły do 29 nieoznakowanych samochodów wyposażonych w czeskie urządzenia rejestrujące Ramet AD9C (Ford Mondeo i Focus, Volkswagen Passat oraz Peugeot Partner).

W Polsce jest 469 fotoradarów i ponad 50 nieoznakowanych radiowozów ITD

  • Odcinkowy pomiar prędkości - 39 nowych lokalizacji (razem 74 OPP w sieci CANARD),
  • Fotoradary - 247 nowych urządzeń Mesta Fusion RN i MultaRadar CD (razem 469 fotoradarów, w tym nowe zamiast starych),
  • 22 nowych nieoznakowanych BMW z wideorejestratorami (plus dotychczasowe 29 nieoznakowanych aut ITD)
Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz