Po czterech latach projektowania, modelowania i symulacji zespół składający się z 25 osób - w tym z badaczy z CNRS (francuskie Narodowe Centrum Badań Naukowych) i z inżynierów firm Stellantis oraz Saft - zaprezentował przełomowy prototyp akumulatora łączący w sobie funkcje falownika i ładowarki. Dzięki zintegrowaniu tych funkcji akumulator stanie bardziej wydajny, co powinno z kolei przełożyć się na większy zasięg pojazdów elektrycznych. Francuzi chwalą się też, że nowe akumulatory mają być bardziej niezawodne i tańsze. No i są stosunkowo kompaktowe, więc zwolni się miejsce wewnątrz pojazdu.

Reklama

Wspólny projekt badawczy znany jest pod nazwą IBIS: Intelligent Battery Integrated System (Zintegrowany System Inteligentnych Akumulatorów). Projekt potwierdził zasadność wielu nowych koncepcji technicznych i umożliwił opanowanie ich działania z myślą o przyszłych zastosowaniach w sektorze motoryzacyjnym i energetyce stacjonarnej.

Akumulator i samochód elektryczny, oto przełomowe rozwiązanie

Bez wielkiego zagłębiania się w szczegóły: chodzi o to, że w akumulatorach IBIS zastosowano tzw. karty konwersji, które spełniają jednocześnie funkcje falownika i ładowarki. Są one montowane możliwie jak najbliżej ogniw akumulatorów litowo-jonowych, a zaawansowany system sterowania umożliwia akumulatorowi bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego.

Elektryczny Jeep Avenger jest produkowany wyłącznie w Tychach / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Eksperci projektu IBIS koncentrują się obecnie na realizacji w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach i torach Stellantis, a także na drogach. Zespół projektowy zamierza udostępnić tę technologię w pojazdach marki Stellantis jeszcze przed zakończeniem bieżącej dekady.

Rewolucyjny akumulator to niższa masa samochodu i niższe koszty (WIDEO)

- Nasza podróż w kierunku elektryfikacji jest napędzana doskonałością w zakresie innowacji i badań wykorzystujących najbardziej zaawansowane technologie, aby zaspokoić rzeczywiste potrzeby naszych nabywców pojazdów elektrycznych, w zakresie zasięgu, przestronności i przystępności cenowej, przy jednoczesnym zmniejszeniu śladu węglowego poprzez zwiększenie wydajności - powiedział Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis. - Ten rewolucyjny system akumulatorów może stanowić decydujący krok w zobowiązaniu Stellantis do zapewnienia wszystkim użytecznej, przyjaznej dla użytkownika i zaawansowanej technologii - wyjaśnia.

Trwa ładowanie wpisu

Dzięki opracowaniu wydajnej i konkurencyjnej cenowo technologii projekt IBIS oferuje możliwość zmniejszenia masy pojazdu oraz kosztów produkcji elektrycznych układów napędowych, a także kosztów produkcji pojazdów, oferując jednocześnie szeroki zakres nowych funkcji.

Opel Corsa-e Ultimate / dziennik.pl / Rafał Sękalski

Nowatorski akumulator nie tylko do samochodów elektrycznych

Połączenie akumulatorów do pojazdów elektrycznych i stacjonarnych systemów magazynowania zwiększa konkurencyjność obu ofert dzięki efektowi wolumenu na rozwijających się rynkach.

- Od ponad 100 lat Saft działa na polu innowacji przemysłowych systemów akumulatorowych. Jako pionierzy w tej nowoczesnej dziedzinie, nasi naukowcy są w stanie prowadzić programy badawcze, takie jak IBIS, w perspektywie długoterminowej. Cieszymy się, że możemy współpracować z innymi uznanymi partnerami w tej dziedzinie, nad tym innowacyjnym projektem, którego celem jest zrewolucjonizowanie mobilności elektrycznej i stacjonarnego magazynowania energii - powiedział Cedric Duclos, dyrektor generalny Saft.

Czy to przełom w dziedzinie projektowania baterii trakcyjnych? / Materiały prasowe / Stellantis