World Car of the Year, czyli plebiscyt na Światowy Samochód Roku jest organizowany od 19 lat. Eksperci uznają go za numer jeden wśród tego typu konkursów. Auta są oceniane w sześciu kategoriach. 100 jurorów z 32 państw pod uwagę bierze nie tylko wygląd pojazdów, komfort pasażerów i bezpieczeństwo, ale również aspekty środowiskowe, osiągi, pozycję rynkową oraz stosunek wydajności do ceny.

Reklama

Samochody, które kwalifikują się do konkursu World Car of the Year muszą być produkowane w co najmniej 10 tys. egzemplarzy rocznie i oferowane na co najmniej dwóch kontynentach. Zdobywców złotej statuetki motoryzacyjnego Oscara waśnie ogłoszono przed salonem samochodowym w Nowym Jorku. Oto zwycięskie auta w tegorocznej edycji WCOTY 2023. Wybierano z 78 modeli…

IONIQ 6 marki Hyundai to najlepszy samochód świata 2023, Koreańczycy lepsi od swoich mistrzów

IONIQ 6 od marki Hyundai, czyli elektryczny streamliner zdobył nagrodę główną i został uznany za najlepszy samochód świata w 2023 roku. Na pobitym polu zostały Kia Niro i BMW X1/iX1.

Reklama

Jednocześnie IONIQ 6 wjechał na najwyższe podium w dwóch innych kategoriach – jako najlepszy samochód elektryczny (model Hyundaia pokonał BMW i7 i Lucid Air) oraz najładniejszy samochód 2023 (World Car Design of the Year; lepszy niż Land Rover Range Rover i Lucid Air). Sensacyjny hattrick…

Koreańczycy pokazują, że nie tylko wydali pieniądze na najlepszych nauczycieli, ale że naprawdę bardzo starannie się uczyli i w tej chwili są już lepsi od swoich mistrzów– powiedział dziennik.pl Maciej Pertyński, jedyny polski juror plebiscytu World Car of the Year.

Reklama

Przypominamy, że np. za zestrojenie układu jezdnego nowości koreańskiej marki odpowiada Albert Biermann, niegdyś szef inżynierów tworzących BMW serii M.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Lucid AIR to najbardziej luksusowy samochód 2023

Lucid AIR został Światowym Samochodem Luksusowym Roku 2023 (World Luxury Car). – Fenomenalne osiągnięcie świeżutkiej amerykańskiej firmy Lucid. Pierwszy raz ich produkt uczestniczy w jakiejś dużej imprezie i ląduje w trzech ścisłych finałach oraz wygrywa jeden – podkreślił Pertyński.

Lucid Air / Lucid
Lucid Air / Lucid

Kia EV6 GT najlepszy sportowy samochód 2023

Kia EV6 GT została uznana za Światowy Samochód Sportowy 2023. Koreański model o mocy 585 KM pokonał konkurencję, którą stanowiły tradycyjne samochody sportowe napędzane silnikiem benzynowym (Nissan Z i Toyota GR Corolla).

Kia EV6 GT / KIA

Kia EV6 GT szybsza niż Stinger V6, skąd wzięła się moc 585 KM?

Kia EV6 GT jest wyposażona w dwa silniki o łącznej mocy 585 KM. Ten przy przedniej osi rozwija 218 KM, tylny – 367 KM, czyli o 63 proc. więcej niż w zwykłej EV6 AWD. Mocniejsza jednostka dostała także dwustopniowy inwerter (tylko w EV6 GT), który ułatwia zarządzanie mocą i poprawia jego wydajność. Łącznie duet generują aż 740 Nm, które – jak to w autach elektrycznych – są dostępne natychmiast, od ręki. Z takimi parametrami koreańska marka przenosi się do zupełnie nowego wymiaru – osiągów ze świata supersamochodów. Przy tym EV6 GT jest najszybszym modelem Kia w historii – o 2 sekundy bije Stingera z turbobenzynowym V6.

Kia EV6 GT i osiągi jak w motocyklu, a jakie przyspieszenie?

EV6 GT od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,5 sekundy, prędkość maksymalna dochodzi do 260 km/h. A to już rewiry, w których grasuje spalinowe Porsche 911 GT3 (510 KM; 3,4 s) czy elektryczny Taycan Turbo (680 KM; 3,2 s).

Kia EV6 GT / KIA / kilian blees

Citroen C3 to najlepszy miejski samochód 2023 roku

Citroen C3 został światowym Samochodem Miejskim Roku 2023 (World Urban Car). Francuski model pokonał chiński samochód elektryczny ORA Funky Cat / Haomao (przypominający Mini czy Porsche 911) i Volkswagena Taigo/Nivus.

Citroen C3 / World Car of the Year (WCOTY)

IONIQ 6 od marki Hyundai, jaki jest najlepszy samochód 2023 roku?

Ioniq 6 został zaprojektowany jako streamliner, czyli pojazd z opływowym kształtem zapewniającym zmniejszony opór powietrza. Twórcy mieli inspirować się składami kolei dużych prędkości z lat 30. i 50. XX wieku oraz ich kosmicznie stylizowanymi następcami – pociągami typu bullet. Spoglądali także na samochody stworzone w ramach nurtu Streamline Moderne – powstał wtedy Chrysler Airflow, Tatra 603 czy Pontiac Streamliner. Efekt?

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 większy niż Ioniq 5, jaki styl i wymiary?

Dziś w motoryzacji panuje twarda zasada legii cudzoziemskiej:Kto nie maszeruje, ten ginie. Dlatego bazę techniczną Ioniq 6 stanowi skalowalna platforma E-GMP (Electric-Global Modular Platform) stworzona z myślą o przyszłych samochodach elektrycznych. Z tej samej architektury korzysta pięciodrzwiowy Ioniq 5, niebawem dołączy duży SUV Ioniq 7 (korzysta z niej również Kia EV6). Ioniq 6 jest jednak dłuższy od starszego kuzyna o ponad 20 cm i dobre 11 cm niższy. Z długością 4855 mm, szerokością 1880 mm, wysokością 1495 mm i z rozstawem osi 2950 mm celuje w takie auta elektryczne jak m.in. Tesla Model 3, Polestar 2 czy BMW i4. Przy czym ludzie z Hyundaia twierdzą, że IQ 6 jest jedyny w swoim rodzaju i nie ma na rynku bezpośredniego rywala. To też czyni go najbardziej okazałą perłą w koronie koreańskiego producenta – dostępną w 11 kolorach nadwozia.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 najbardziej opływowy samochód w klasie

Ioniq 6 pokazuje również, że Ioniq 5 był zaledwie próbką możliwości stylistów i konstruktorów. Oba samochody różnią się od siebie jak figury szachowe. "Szóstka" w gęstniejącym tłumie elektryków jako limuzyna w kształcie pięciodrzwiowego coupe będzie kolorowym ptakiem. Smukła i opływowa, z zamkniętym przodem, kurtynami powietrznymi na koła, klapami w zderzaku do automatycznego chłodzenia akumulatora, kamerami zamiast lusterek wstecznych i bardzo pochylonym tyłem z dużym spojlerem. Efektowny wizerunek podkreśla troska o detale, nisko położony środek ciężkości, równomierne rozłożenie masy i niespotykane dotąd w autach Hyundaia proporcje.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Konstruktorzy są szczególnie dumni z niesamowicie aerodynamicznej sylwetki – tę cechę Ioniq 6 odziedziczył po spektakularnym prototypie Prophecy z 2020 roku. W modelu seryjnym współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,21. To najniższy wynik wśród modeli Hyundai. To także najlepsza wartość w klasie. Na rynku lepszy jest jedynie Mercedes EQS (0,20).

Ioniq 6 / Hyundai

Ioniq 6 na drodze, czyli wielka moc i przyspieszenie

Architektura E-GMP otworzyła również drogę do stworzenia niemal dowolnych konfiguracji układu napędowego z dwoma pojemnościami akumulatora do wyboru – długodystansowym (77,4 kWh) i standardowym (53 kWh). W Polsce to ten większy będzie wybierany najczęściej, a można go połączyć z dwoma układami silników elektrycznych – napędem na tył (RWD) lub na wszystkie koła (AWD). Topowa konfiguracja z parą silników (układ 4x4) zapewnia aż 325 KM mocy i 605 Nm momentu obrotowego. Ten wariant przyspieszy od 0 km/h do 100 km/h w 5,1 s. I to jest super!

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 ekstremalnie ekonomiczny, zasięg i zużycie energii

Ekstremalnie opływowy Ioniq 6 ma być też niezwykle ekonomiczny. Model bazowy wyposażony w standardowy akumulator 53 kWh z napędem na tył i na 18-calowych kołach powinien zużywać 13,9 kWh energii na 100 km. Tym samym ​​Ioniq 6 wjeżdża do grona najbardziej energooszczędnych pojazdów EV na rynku. Dla modelu z topowym akumulatorem 77,4 kWh i tylnym napędem Hyundai w trybie WLTP podaje imponujące 614 km zasięgu! Wiadomo, że dane WLTP rzadko oddają rzeczywistość. Niemniej tłumaczy to ogromny wysiłek, jaki inżynierowie włożyli w projekt nowego auta. W trybie wyłącznie miejskim zasięg przekracza 700 km. Do tego ktoś policzył, że kamery zamiast tradycyjnych lusterek pozwalają przejechać o kilometr więcej…

Ioniq 6 może mieć kamery zamiast tradycyjnych lusterek. Pod przezroczystą obudową efektowny kierunkowskaz / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 to ładowanie szybkie jak tankowanie benzyny

Ioniq 6 błyszczy także ultraszybkim ładowaniem. Samochód pod kablem z prądem stałym DC przyjmuje nawet 239 kW. Stąd już po 15 minutach zasięg rośnie o 351 km. Zwiększenie zapasu energii na 100 km zajmie ledwie 5 min. Ze swoimi parametrami i zasięgiem koreańska nowość z powodzeniem może pełnić rolę jedynego samochodu w rodzinie.

Przewidziano też dzielenie się prądem z akumulatora auta (technologia V2X umożliwiająca zasilanie sprzętów V2L i pojazdów V2V mocą do 3,6 kW). Czyli Ioniq 6 potrafi działać jako powerbank (110/220 V). Dzięki temu po wpięciu przez przejściówkę do portu ładowania (na pokładzie jest też zwykłe gniazdko pod siedzeniami w drugim rzędzie) można włączyć prostownicę do włosów, słuchać muzyki, napędzać bieżnię do ćwiczeń czy podłączyć wyciskarkę cytrusów. I to nawet kiedy auto jest wyłączone.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6, czyli wnętrze i wyposażenie

Automatycznie wysuwane klamki licują z powierzchnią nadwozia – klik i drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym. Można wsiadać. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie wygodne ustawienie do prowadzenia. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 16 cm luzu. Całkowicie płaska podłoga sprawia, że z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – nad głową jest wystarczająco miejsca mimo szybko opadającej linii dachu.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Wnętrze będzie dostępne w dwóch wariantach wykończenia: ciemnym lub jasnym, a na pokładzie oprócz skóry naturalnej znajdziemy materiały pochodzące z recyclingu, w tym uzyskane z plastikowych butelek i sieci rybackich (np. dywaniki). Miejsce szofera jest totalnie cyfrowe. Szeroki, konfigurowalny, podwójny kokpit zawiera 12,3-calowy dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego oraz 12,3-calowy wyświetlacz wskaźników. System informacyjno-rozrywkowy w czasie rzeczywistym prezentuje zasięg w oparciu o aktualny poziom naładowania.

Usługi Connected Car pomagają w wyszukiwaniu i planowaniu trasy z uwzględnieniem stacji ładowania. Stacja zapewnia standard Apple CarPlay i Android Auto. Przewidziano obsługę wielu połączeń Bluetooth, stąd dwa urządzenia mogą być sparowane w tym samym czasie - jedno do połączeń telefonicznych, a drugie do przesyłania muzyki. Nagłośnienie to osiem głośników systemu audio firmy Bose z subwooferem. W rogach deski rozdzielczej znalazły się dwa dodatkowe wyświetlacze pokazujące obraz z zewnętrznych kamer zastępujących lusterka boczne.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Także pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów Ioniq 6 odskoczył konkurencji. Przyjemne w dotyku tworzywa sprawiają wrażenie solidnych, klasy premium. Przednie drzwi pozbawiono przycisków, co faktycznie przekłada się na poczucie fantastycznej przestronności. Schowków mamy więcej w porównaniu do IQ5. Podczas przerwy na ładowanie z przednich foteli można zrobić dwie leżanki i odpocząć. Odpowiedni nastrój w kabinie zaaranżuje paleta 64 kolorów i sześciu dwukolorowych motywów podświetlenia. Cztery diody na kierownicy świecą w zależności od statusu auta – informują o poziomie naładowania akumulatora, biegu wstecznym czy trybie jazdy. Ioniq 5 nie ma tej funkcjonalności.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 to pierwszy model Hyundaia, który oferuje funkcję bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania (OTA). Ta technologia umożliwia aktualizacje sterowników odpowiedzialnych za prace urządzeń elektrycznych, autonomicznej jazdy, akumulatora. Kierowca może także aktualizować mapy i oprogramowanie multimedialne.

Ioniq 6 i przepastny bagażnik z wąskim otworem

Bagażnik? Klik i siłowniki automatycznie unoszą klapę z wielkim spoilerem. Otwór nie jest specjalnie przyjazny przy pakowaniu, ale możliwości transportowe są zacne. Żeby dosunąć torby do oparć tylnej kanapy trzeba zanurkować głębiej nić do pasa. Kolejny klik, a pokrywa zamyka dostęp do komory o pojemności 401 l.

Ioniq 6 pod automatyczna klapą skrywa bagażnik o pojemności 401 litrów / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 sam zmieni pas ruchu i uczy się jazdy jak człowiek (systemy bezpieczeństwa)

Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, to tu Hyundai okazuje się bardzo hojny. A największym hitem jest system półautonomicznej jazdy 2 (HDA 2) z asystentem zmiany pasa ruchu, który jeśli sąsiedni pas jest wolny, pozwala Ioniq 6 na samodzielną zmianę pasa ruchu po dotknięciu kierunkowskazu. HDA 2 nie tylko pomaga utrzymać określoną odległość i prędkość od poprzedzającego pojazdu, ale także prowadzić samochód na środku pasa, również na zakrętach. W przypadku, gdy sąsiadujący samochód jedzie zbyt blisko, system pomaga dostosować tor jazdy tak, aby uniknąć kolizji.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Z kolei inteligentny tempomat (SCC) pomaga utrzymać odległość od poprzedzającego pojazdu i jechać z prędkością wybraną przez kierowcę, odzwierciedlając wyuczony styl jazdy. Gdy SCC jest nieaktywny, funkcja uczy się stylu jazdy kierowcy. Po aktywacji SCC zatrzymuje naukę i jedzie automatycznie, naśladując człowieka.

Układ Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) pomaga uniknąć kolizji czołowych. System alarmuje jeśli poprzedzający pojazd nagle zwolni lub wykryte ryzyko kolizji czołowej (stojący pojazd, pieszego czy rowerzystę). Po ostrzeżeniu pomaga w hamowaniu awaryjnym. System działa także przy skręcaniu na skrzyżowaniu. Podczas przejeżdżania przez skrzyżowanie, jeśli istnieje ryzyko zderzenia z nadjeżdżającymi pojazdami z lewej lub prawej strony, elektronika automatycznie wspomaga hamowanie awaryjne (Junction Crossing). Przy zmianie pasa, w razie niebezpieczeństwa zderzenia z autem nadjeżdżającym z przeciwka na przeciwległym pasie (Lane-Changing Oncoming) lub poprzedzającym pojazdem na sąsiednim pasie (Lane-Changing Side), kierowcę wspiera asystent kierowania omijającego (Evasive Steering Assist).

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Ioniq 6 w Polsce i jaka cena?

Nieoficjalnie mówi się, że Ioniq 6 w Polsce cena najtańszej wersji z bazowym akumulatorem 53 kWh i napędem na tył może przekroczyć próg 220 tys. zł. To drożej od Ioniq 5. Co ciekawe, w Korei Południowej Ioniq 6 ustanowił rekord – w ciągu pierwszych 24 godzin Hyundai zebrał ponad 34 tys. rezerwacji. Ioniq 5 w chwili debiutu skusił ponad 25 tys. osób w ciągu doby.

Ioniq 6, dane techniczne, akumulator, moc, przyspieszenie, zasięg (TABELA)

Pojemność akumulatora Rodzaj napędu Moc maksymalna Moment obrotowy Przyspieszenie 0-100 km/h Prędkość maksymalna Średnica kół Zasięg maksymalny Zużycie energii na 100 km jazdy Masa minimalna/maksymalna
53 kWh 1 silnik RWD 151 KM 350 Nm 8,8 s 185 km/h 18 cali 429 km 13,9 kWh 1775 kg/1833 kg
77,4 kWh 1 silnik RWD 229 KM 350 Nm 7,4 s 185 km/h 18 cali 614 km 14,3 kWh 1910 kg/1986 kg
77,4 kWh 1 silnik RWD 229 KM 350 Nm 7,4 s 185 km/h 20 cali 545 km 16 kWh 1910 kg/1986 kg
77,4 kWh 2 silniki AWD 325 KM 605 Nm 5,1 s 185 km/h 18 cali 583 km 15,1 kWh 2020 kg/2096 kg
77,4 kWh 2 silniki AWD 325 KM 605 Nm 5,1 s 185 km/h 20 cali 519 km 16,9 kWh 2020 kg/2096 kg
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
IONIQ 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai