Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w ubiegłym roku rynek pojazdów nowych w Unii Europejskiej skurczył się o 4,6 proc. I chociaż ostatnie miesiące były nieco lepsze, to nie udało się nadrobić strat z pierwszej połowy roku. Powodem był przede wszystkim brak komponentów do produkcji aut.
Wybuch wojny w Ukrainie pogłębił ten kryzys, a dodatkowo stanęła produkcja w zakładach motoryzacyjnych na terenie Rosji. W skali całego roku, tylko rynek niemiecki odnotował niewielki wzrost (+1,1 proc.), we Włoszech spadek rejestracji wyniósł 9,7 proc., a w Polsce – 6,03 proc.
W Polsce sprzedaż nowych aut napędzają firmy
Te statystyki wynikają nie tylko z ograniczonej podaży samochodów nowych. Sytuacja gospodarcza wpłynęła także na zainteresowanie potencjalnych kupujących. Rosnące ceny i stopy procentowe uniemożliwiły wielu osobom wymianę samochodu. Co ciekawe, sytuacje na polskim rynku uratowały trochę zakupy firm, bo liczba rejestracji samochodów służbowych wzrosła rok do roku o 19 proc. (uwzględniając samochody nowe i używane, osobowe i dostawcze, dane CEPiK).
O ile podrożały samochody używane?
Wzrosty cen na rynku są odczuwalne przez wszystkich, chociaż ich skala jest różna w zależności od marki, modelu i wieku pojazdu. Na podstawie danych z ogłoszeń możemy powiedzieć, że w przypadku samochodów używanych ceny wzrosły średnio o 26 proc., choć jeszcze bardziej zdrożały auta z przedziału 5-10 lat, bo tutaj ceny były wyższe o 31 proc. w skali rok do roku.
Co ciekawe, najbardziej drożały wcale nie auta z segmentu premium:
Marka | Model | Średni wzrost ceny na rynku wtórnym rok do roku |
Volkswagen | Golf | 23,26 proc. |
BMW | seria 3 | 21,64 proc. |
Volkswagen | Passat | 18,87 proc. |
Audi | A4 | 18,69 proc. |
Opel | Astra | 14,81 proc. |
Jakie używane auta kochają Polacy?
A jakich aut używanych Polacy szukali najchętniej? Mimo ograniczonego importu i trudności ze znalezieniem wartościowych pojazdów na rynku wtórnym, lista życzeń potencjalnych kupujących nie zmienia się. Najwięcej osób chce mieć BMW Serii 3. Także reszta podium wygląda jak w zeszłorocznym raporcie. Oto 10 najczęściej wyświetlanych modeli:
Marka/model | udział wyświetleń |
BMW serii 3 | 3,27% |
Audi A4 | 2,72% |
BMW serii 5 | 2,37% |
VW Golf | 2,19% |
Audi A6 | 2,03% |
Opel Astra | 1,73% |
VW Passat | 1,60% |
Audi A3 | 1,54% |
Mercedes klasy E | 1,48% |
Mercedes klasy C | 1,41% |
W tegorocznym zestawieniu top10 zabrakło Forda Focusa, a jego miejsce zajął Mercedes-Benz klasy E. Na rynku wtórnym widać pełną dominację niemieckich marek i modeli w poszukiwaniach potencjalnych kupujących. To nie dziwi, bo mimo spadków w wielkości importu, rynek naszych zachodnich sąsiadów pozostaje największym źródłem samochodów używanych dla kierowców nad Wisłą. A tam dominują marki niemieckie. Inna ciekawostka jest taka, że o ile na rynku pierwotnym szaleją SUV-y i crossovery, o tyle w przypadku aut używanych Polacy stawiają na "tradycyjne" nadwozia.
Czy słusznie? Sprawdzimy to. Niebawem pod lupę weźmiemy top 5 najczęściej wyświetlanych aut używanych i opiszemy ich wady i zalety. Będzie się działo, uwierzcie nam.