Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w ubiegłym roku rynek pojazdów nowych w Unii Europejskiej skurczył się o 4,6 proc. I chociaż ostatnie miesiące były nieco lepsze, to nie udało się nadrobić strat z pierwszej połowy roku. Powodem był przede wszystkim brak komponentów do produkcji aut.

Reklama

Wybuch wojny w Ukrainie pogłębił ten kryzys, a dodatkowo stanęła produkcja w zakładach motoryzacyjnych na terenie Rosji. W skali całego roku, tylko rynek niemiecki odnotował niewielki wzrost (+1,1 proc.), we Włoszech spadek rejestracji wyniósł 9,7 proc., a w Polsce – 6,03 proc.

W Polsce sprzedaż nowych aut napędzają firmy

Te statystyki wynikają nie tylko z ograniczonej podaży samochodów nowych. Sytuacja gospodarcza wpłynęła także na zainteresowanie potencjalnych kupujących. Rosnące ceny i stopy procentowe uniemożliwiły wielu osobom wymianę samochodu. Co ciekawe, sytuacje na polskim rynku uratowały trochę zakupy firm, bo liczba rejestracji samochodów służbowych wzrosła rok do roku o 19 proc. (uwzględniając samochody nowe i używane, osobowe i dostawcze, dane CEPiK).

Reklama

O ile podrożały samochody używane?

Reklama

Wzrosty cen na rynku są odczuwalne przez wszystkich, chociaż ich skala jest różna w zależności od marki, modelu i wieku pojazdu. Na podstawie danych z ogłoszeń możemy powiedzieć, że w przypadku samochodów używanych ceny wzrosły średnio o 26 proc., choć jeszcze bardziej zdrożały auta z przedziału 5-10 lat, bo tutaj ceny były wyższe o 31 proc. w skali rok do roku.

Lider, jeśli chodzi o wzrost cen: kompakt z Wolfsburga. / dziennik.pl

Co ciekawe, najbardziej drożały wcale nie auta z segmentu premium:

Marka Model Średni wzrost ceny na rynku wtórnym rok do roku
Volkswagen Golf 23,26 proc.
BMW seria 3 21,64 proc.
Volkswagen Passat 18,87 proc.
Audi A4 18,69 proc.
Opel Astra 14,81 proc.

Jakie używane auta kochają Polacy?

A jakich aut używanych Polacy szukali najchętniej? Mimo ograniczonego importu i trudności ze znalezieniem wartościowych pojazdów na rynku wtórnym, lista życzeń potencjalnych kupujących nie zmienia się. Najwięcej osób chce mieć BMW Serii 3. Także reszta podium wygląda jak w zeszłorocznym raporcie. Oto 10 najczęściej wyświetlanych modeli:

Marka/model udział wyświetleń
BMW serii 3 3,27%
Audi A4 2,72%
BMW serii 5 2,37%
VW Golf 2,19%
Audi A6 2,03%
Opel Astra 1,73%
VW Passat 1,60%
Audi A3 1,54%
Mercedes klasy E 1,48%
Mercedes klasy C 1,41%
Klasa średnia z Monachium, czyli ukochane auto Polaków. / BMW

W tegorocznym zestawieniu top10 zabrakło Forda Focusa, a jego miejsce zajął Mercedes-Benz klasy E. Na rynku wtórnym widać pełną dominację niemieckich marek i modeli w poszukiwaniach potencjalnych kupujących. To nie dziwi, bo mimo spadków w wielkości importu, rynek naszych zachodnich sąsiadów pozostaje największym źródłem samochodów używanych dla kierowców nad Wisłą. A tam dominują marki niemieckie. Inna ciekawostka jest taka, że o ile na rynku pierwotnym szaleją SUV-y i crossovery, o tyle w przypadku aut używanych Polacy stawiają na "tradycyjne" nadwozia.

Czy słusznie? Sprawdzimy to. Niebawem pod lupę weźmiemy top 5 najczęściej wyświetlanych aut używanych i opiszemy ich wady i zalety. Będzie się działo, uwierzcie nam.

Audi A4, czyli drugi ulubieniec Polaków. / AUDI AG