Astara Team wystawi w nadchodzącej edycji Rajdu Dakar samochód, który daje nadzieję, że przyszłość motoryzacji nie stoi wyłącznie pod znakiem prądu i wodoru. Okazuje się, że równie efektywną ekologicznie technologią może być syntetyczne e-paliwo, które pozwala skutecznie kompensować ślad węglowy. Mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska, jak w przypadku zespołu rajdowego ambitna teoria przekłada się na rzeczywistość.

Reklama

Astara Team przystąpi do rajdu jako zespół o "najniższym śladzie węglowym w historii Dakaru". Jednocześnie będzie to jedna z najbardziej różnorodnych ekip w całej stawce. W skład wchodzą pracownicy o 25 narodowościach, a silnym trzonem hiszpańskiego zespołu w zdominowanym przez mężczyzn świecie motorsportu będą kobiety.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Astara 01 Concept ma 550 KM i zużywa nawet 65 kg paliwa na 100 km

Hiszpańska firma wystawi w Rajdzie Dakar trzy samochody Astara 01 Concept. Jest to typowe buggy z napędem na tylną oś zaprojektowane przez Century Racing. Lekka konstrukcja modelu CR 6 wykorzystuje włókno węglowe, wytrzymałą stal i kompozyty. Dzięki temu całość waży zaledwie 1590 kg, czyli jest jednym z najlżejszych pojazdów w kategorii.

Po zatankowaniu dwóch zbiorników (po 180 litrów każdy) i ulokowaniu w kabinie kierowcy i pilota, całość powinna ważyć poniżej dwóch ton. W porównaniu z samochodami wystawianymi w rajdzie przez fabryczne zespoły (np. Audi), konstrukcja Astary jest lżejsza nawet o pół tony.

Samochód rajdowy jest napędzany silnikiem LS7 V8 montowanym w Chevrolecie Corvette. Siedmiolitrowa jednostka rozwija moc 550 KM oraz gigantyczny moment obrotowy o wartości 720 Nm. Całość połączono z sekwencyjną skrzynią Sadev.

Silnik ukryty za lekką i wytrzymałą konstrukcją składającą się z metalowych rurek to LS7 pochodzące prosto z Corvette. / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Reklama

Zużycie paliwa w takich samochodach nie mierzy się w litrach na 100 km, tylko kilogramach na 100 km. Podczas jazdy po asfalcie samochód zużywa ok. 25 kg/100 kg, a jazda po piaszczystych wydmach podnosi zużycie nawet do 65 kg/100 km.

Przy takich ilościach zużywanego paliwa oszczędności związane z emisją szkodliwych związków do atmosfery są bardzo istotne. Dlatego samochody Astary będą zasilane syntetycznym e-paliwem, które zmniejsza ślad węglowy, a do tego stanowi wydajniejszą alternatywę w porównaniu z rozwiązaniami elektrycznymi lub wodorowymi, czyli dwoma głównymi nurtami, którymi obecnie podąża świat motoryzacji.

- Uważamy, że w przypadku Dakaru e-paliwo jest najbardziej realnym rozwiązaniem, aby być konkurencyjnym i neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla – powiedział Jorge Navea, CEO Astara.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Jak powstaje syntetyczne e-paliwo?

Produkcja e-paliwa opiera się o pozyskiwanie gazu syntezowego przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Paliwo w początkowej fazie nazywane jest również "gazem ubogim" ze względu na obniżoną kaloryczność. Istnieje wiele sposobów na jego produkcję, ale najbardziej zrównoważone paliwo powinno pochodzić z biomasy lub odpadów.

Gaz syntezowy może być następnie wykorzystywany do produkcji m.in. metanolu, a następnie do produkcji paliwa. W kolejnych krokach paliwo jest poddawane przemianom chemicznym, w wyniku których powstaje przyjazny dla środowiska ciekły węglowodór o wysokiej czystości i gęstości energetycznej.

Użycie syntetycznego e-paliwa pozwala zmniejszać emisję szkodliwych substancji nawet o 90 proc. w porównaniu z tradycyjnym paliwem kopalnym. Oprócz tego efektywność jest wyższa o 12 proc. w porównaniu ze zwykłą benzyną. Takie paliwo można przechowywać i transportować w taki sam sposób, jak konwencjonalne paliwo. Nie jest potrzebna żadna dodatkowa infrastruktura.

Po zakończeniu procesu rafinacji e-paliwo może całkowicie zastąpić paliwo konwencjonalne, czyli pochodzące z kopalin. Oprócz "e-benzyny" można produkować w ten sposób "e-diesla", "e-naftę" czy "e-smar". Takie produkty można mieszać w dowolnych proporcjach z paliwami i smarami pozyskiwanymi w konwencjonalny sposób, ponieważ ich skład chemiczny jest w zasadzie taki sam.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

E-paliwo jest znacznie wydajniejsze niż akumulatory litowo-jonowe

Jedną z przewag e-paliwa w porównaniu z innymi ekologicznymi rozwiązaniami jest wyższa gęstość magazynowej energii. Dla przykładu ponad 9 litrów paliwa zawiera w sobie tyle samo energii, co akumulator o pojemności 100 kWh,ważący 55 razy więcej. Pojazd Astara 01 zatankowany e-paliwem o masie około 400 kg dysponuje energią o wartości 3870 kWh. Dla zobrazowania różnic, akumulator litowo-jonowy o tej samej ilości energii musiałby ważyć około 22 ton.

Najważniejszą informacją związaną z e-paliwem jest fakt, że jest ono w pełni kompatybilne z silnikami spalinowymi. To oznacza, że może zasilać pojazdy, samoloty i statki w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska.

Wyprodukowane w ten sposób e-paliwo jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Ilość gazu emitowanego do atmosfery podczas spalania jest taka sama jak podczas jego produkcji. Podczas spalania nie wytwarza odpadów ani mikrocząstek. Podczas produkcji takiego paliwa wykorzystuje się energię elektryczną z odnawialnego źródła, wodę oraz CO2 zawarte w powietrzu, nie emitując przy tym żadnych gazów.

W ubiegłym roku Astara wystartowała w Rajdzie Dakar samochodem napędzanym e-paliwem, którego zawartość składała się w 70 proc. z ekologicznych komponentów. W nadchodzącej edycji imprezy ich udział zostanie zwiększony do 90 proc.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Astara Team zmierzy swój ślad węglowy w Rajdzie Dakar

Zespół Astara Team będzie mierzyć podczas całego rajduślad węglowy. Po zakończeniu rajdu, zespół dokona pomiarów, przekaże raport i zbilansuje swój ślad węglowy zgodnie ze standardowymi protokołami pomiarowymi (Protokołem GHG i ISO 14064) rozszerzonymi do zakresów 1, 2 i 3 w 2023 roku.

To oznacza, że pod lupę trafi bezpośrednia i pośrednia emisja gazów cieplarnianych produkowanych przez zespół, jak również inne pośrednie emisje, za które odpowiedzialne są dodatkowe ekipy, zaangażowane w wydarzenie (logistyka, przejazdy, itp.).

Astara Team wystartuje w Rajdzie Dakar z intencją, żeby po raz kolejny stać się najbardziej zrównoważonym i przyjaznym środowisku zespołem biorącym udział w rywalizacji.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Skład zespołu Astara Team, w kobietach siła

Zespół Astara Team wystartuje w tegorocznym Rajdzie Dakar we wzmocnionym składzie. Kierowcy Carlos Checa, Laia Sanz i Oscar Fuertes będą pilotowani kolejno przez następujących zawodników: Marc Sola, Maurizio Gerini oraz Diego Vallejo.

Wszyscy członkowie Astara Team mają ogromne doświadczenie w rajdach terenowych, nie tylko w samochodach, ale również na jednośladach. Zwłaszcza Laia Sanz, która jest jedną z najbardziej utytułowanych zawodniczek motocyklowych w historii. Na koncie ma 14 tytułów mistrza świata oraz 10 tytułów European Trial.11 razy była najwyższej sklasyfikowaną zawodniczką Dakaru i sześciokrotnie wygrywała Mistrzostwa Świata Enduro. Od 2021 roku uczestniczy w mistrzostwach Extreme E, w ramach których startuje pojazdami napędzanymi elektrycznie.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Astara przykłada dużą uwagę do kwestii równowagi środowiskowej oraz promowania równości płci. Ma to ogromne znaczenie w kontekście Rajdu Dakar, który jest organizowany w kraju, gdzie kobiety nadal mają ograniczone prawa.

Dlatego Laia Sanz to niejedyny kobiecy akcent w zespole. W składzie znajdują się również inżynier Jessica Nebra oraz mechanik Iona Hernandez, które są czołowymi członkiniami ekipy. Pierwsza ma ponad ćwierć wieku doświadczenia w świecie motorsportu, a druga mimo młodego wieku ma doświadczenie w kartingu, hiszpańskich i niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych, IMSA, 24-godzinnym wyścigu Le Mans, serii European Le Mans, WEC i Dakarze.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Astara daje nadzieję silnikom spalinowym po 2035 roku

Astara pokazuje, że sport motorowy może się zmienić na bardziej zrównoważony i przyjazny dla środowiska. Zastosowanie syntetycznego paliwa pokazuje, że elektryfikacja nie musi być jedynym kierunkiem rozwoju motoryzacji. Tym bardziej, że jest to rozwiązanie, które jest kompatybilne z dotychczas stosowanymi silnikami i nie wymaga budowy specjalnej infrastruktury. Ta inicjatywa jest tym bardziej szczególna w momencie, gdy w Europie wdraża się zakaz sprzedaży silników spalinowych po 2035 roku.

Jedynym czynnikiem ograniczającym na chwilę obecną rozwój tej technologii mogą być koszty produkcji e-paliwa. Są one znacznie wyższe w porównaniu z paliwami kopalnymi. Można mieć nadzieję, że popularyzacja tej technologii poprzez sport motorowy sprawi, że z czasem stanie się przystępna cenowo. Podobnie jak wiele innych rozwiązań, które przez ostatnie dekady były przenoszone z pojazdów wyczynowych do samochodów cywilnych.

Astara pokazuje, że sport motorowy można stopniowo przeobrażać i aplikować w nim bardziej zrównoważone rozwiązania. Tym bardziej, że dzisiejszy świat motoryzacji jest skoncentrowany na elektrycznej transformacji. Tymczasem równolegle okazuje się, że równie skuteczną alternatywą mogą być paliwa syntetyczne.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Astara i Rajd Dakar 2023, kiedy startuje impreza?

Dakar 2023 po raz czwarty z rzędu odbędzie się w Arabii Saudyjskiej. Impreza rozpocznie się 31 grudnia na wybrzeżu Morza Czerwonego w pobliżu Yanbu al-Bahr, a zakończy 15 stycznia w Ar-Dammam, na brzegu Zatoki Perskiej. Trasa przecina kraj z zachodu na wschód i wraca do tzw. "pustego kwartału", największego na świecie obszaru piaszczystej pustyni Rub al-Khali.

Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Astara 01 Concept / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek