Reklama

Mandaty i punkty karne według nowych zasad niosą dla kierowców ogromne ryzyko. Wystarczy dwa razy wpaść za przekroczenie prędkości czy telefon w ręku podczas prowadzenia auta i prawo jazdy znika. A już niebawem sieć kontroli GITD jeszcze mocniej zaciśnie pętlę. Jak to możliwe?

Fotoradary to główna broń Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w walce z kierowcami przekraczającymi prędkość. Obecnie jest ich ponad 500. Większość to używane od dekady urządzenia Fotorapid CM, które zdaniem GITD są już wyeksploatowane i często ulegają awariom. Stąd czas na rewolucję drogową.

GITD, mandaty i punkty karne ze 150 francuskich fotoradarów

Inspektorat właśnie podpisał umowę na modernizację, uruchomienie oraz zintegrowanie z działającym już systemem operacyjnym 147 sztuk stacjonarnych fotoradarów, nazywanych fachowo: urządzeniami do rejestracji prędkości punktowej. To część ogromnego projektu, którym GITD chce zwiększyć skuteczność i efektywność automatycznego systemu kontroli nad ruchem drogowym (CANARD). Wykonawcą została firma Sprint, czyli olsztyńska spółka wcześniej wybrana również do montażu kamer odcinkowego pomiaru prędkości (39 nowych lokalizacji w 13 województwach).

Reklama

Wykonawca modernizacji ustawi przy drogach 147 urządzeń francuskiej firmy IDEMIA, a będą to fotoradary MESTA fusion RN. To oznacza, że GITD odrzuciło ofertę ze znanym już przyrządem MultaRadar CD. Wcześniej oba fotoradary testowano na lotnisku w Borsku.

Fotoradar / CANARD

MESTA Fusion RN, czyli francuski fotoradar łapie 32 samochody jednocześnie (WIDEO)

MESTA Fusion RN został zatwierdzony przez Główny Urząd Miar. Pod koniec stycznia 2022 roku zdobył zatwierdzenie typu, czyli dokument potwierdzający zgodność z polskimi przepisami metrologicznymi. To oznacza, że urządzenie może być montowane przy polskich drogach i używane przez polskie służby. Jakie są jego możliwości?

Francuski fotoradar potrafi jednocześnie namierzyć 32 samochody na 8 pasach ruchu i rozpoznawać tablice rejestracyjne dzięki systemowi ANPR. Odpowiednie ograniczenie prędkości jest automatycznie przypisywane dla różnych pasów i do każdego samochodu, na podstawie jego klasy. Ale MESTA Fusion RN nie tylko wychwytuje przekroczenia dozwolonych limitów. Umie też wyłapać jazdę: na zderzaku, z prędkością utrudniającą ruch (blokowanie), po buspasie, na zakazie, pod prąd, po chodniku czy pasem awaryjnym (np. kiedy inne auta stoją w korku), przekraczanie linii czy wyprzedzanie z niewłaściwej strony. Sprzęt można skonfigurować do rejestracji naruszenia zakazu ruchu ciężarówek. Francuski przyrząd może jednocześnie rejestrować wykroczenia w trybie zbliżania się i oddalania - ta funkcja jest istotna m.in. ze względu na motocyklistów.

Fusion RN ustawiony przy skrzyżowaniu wyłapie przejazd na czerwonym świetle. Jego uwadze nie umknie skręt w lewo z pasa do jazdy prosto lub w prawo. Złamanie zakazu zawracania też skończy się zdjęciem i mandatem. Warto zauważyć, że podobne parametry i funkcje zapewnia produkowany przez ZURAD Fotorapid PRO.

Wyraźne zdjęcie twarzy i mandat 8 tys. zł za krycie sprawcy

MESTA Fusion RN w zależności od specyfikacji wykonuje zdjęcia matrycą o rozdzielczości 24 lub 45 megapikseli. To ponad cztery razy lepiej niż odrzucony rywal. MultaRadar CD blado wypada przy francuskim urządzeniu - wykonuje pomiary do 6 pasów ruchu, do wyboru jest aparat cyfrowy o rozdzielczości 5 lub 11 Mpx.

GITD w wymogach podkreślało, że zdjęcia z nowych fotoradarów muszą przedstawiać czytelny wizerunek kierującego pojazdem, niezależnie od warunków pogodowych. Ten parametr w świetle nowych przepisów okazuje się kluczowy. Przypominamy, że od 1 stycznia 2022 roku grozi mandat do 8 tys. zł za niewskazanie przez właściciela osoby prowadzącej samochód lub motocykl w chwili popełnienia wykroczenia.

– Modernizacja będzie polegała przede wszystkim na wymianie dotychczasowych fotoradarów, które w skrajnych przypadkach mają już więcej niż 10 lat, więc są mniej skuteczne – powiedział dziennik.pl Waldemar Matukiewicz, wiceprezes Sprint. Nowe zapewniają wyższe poziomy wykrywalności wykroczeń i skuteczności rozpoznawania wizerunku kierującego pojazdem w trudnych warunkach oświetleniowych, czyli złej pogodzie lub po zmroku. Warto podkreślić, że w 20 lokalizacjach dotychczasowe fotoradary będą likwidowane i instalowane w nowych miejscach. Wszystkie prace powinny zakończyć się w styczniu 2024 roku – wskazał.

Nowoczesne fotoradary za 36 mln zł w każdym województwie, znamy lokalizacje

Większość nowych urządzeń pozostanie w tych samych miejscach. Ale będą też wyjątki. Przykładowo – Lućmierz odda swój fotoradar do Zgierza, Konstantynów Łódzki do Piotrkowa Trybunalskiego czy Prandocin do Kielc. Co istotne, niezależnie od tego czy będzie to tylko wymiana dotychczasowego urządzenia czy także idąca za tym zmiana lokalizacji, każde województwo w Polsce otrzyma przynajmniej kilka fotoradarów MESTA Fusion RN. Modernizację podzielono na dwie części. Wartość pierwszej części projektu wynosi 18,1 mln zł , a drugiej – 17,9 mln zł.

Najwięcej nowych urządzeń będzie pracować w województwie wielkopolskim (21 szt.), mazowieckim (18 szt.), małopolskim i lubelskim (po 13 szt.). Najmniej zmodernizowanych urządzeń stanie m.in. na terenie województw świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz łódzkiego (po 6 szt.), opolskiego (5 szt.) oraz śląskiego i dolnośląskiego (4 szt.). Które fotoradary zostaną przeniesione? Oto lokalizacje:

Nowa lista fotoradarów w Polsce, zmiana lokalizacji

Aktualna lokalizacja Województwo Nowa lokalizacja
Konstantynów Łódzki, DK 71 łódzkie Piotrków Trybunalski, Al. J. Piłsudskiego, na wys. Ul. Czarna Droga
Lućmierz, DK91 łódzkie Zgierz, ul. Ozorkowska 120
Łódź, al. Palki/Smutna łódzkie Łódź, al. Palki 9
Poniatów, DK12 łódzkie Poniatów, DK12
Słowik, ul. Gdańska (DK91) łódzkie Łódź, ul. Dąbrowskiego, Podhalańska
Krzyszkowice 25 (pow. myślenicki) małopolskie Krzyszkowice 30 (pow. myślenicki)
Nowy Sącz, ul. Piłsudskiego 23 małopolskie Nowy Sącz, ul. Piłsudskiego/Browarna
Prandocin, DK7 świętokrzyskie Kielce, ul. Krakowska 255
Kosina, DK94 (pow. łańcucki) podkarpackie Kosina 967 (pow. łańcucki)
Cisy, DK22 (pow. malborski) pomorskie po drugiej stronie drogi
Domaradz, DK6 (pow. słupski) pomorskie po drugiej stronie drogi
Franciszkowo, DK16 (pow. Iławski) warmińsko-mazurskie po drugiej stronie drogi
Gościcino, DK6 (pow. wejherowski) pomorskie po drugiej stronie drogi
Rudno, DK91 (pow. tczewski) pomorskie po drugiej stronie drogi
Skępe, DK10 (pow. lipnowski) kujawsko-pomorskie po drugiej stronie drogi
Sorkwity, ul. Olsztyńska 16B (pow. mrągowski) warmińsko-mazurskie Miastkowo, ul. Łomżyńska 25A (pow. mrągowski)
Żubryn, DK8 (pow. suwalski) podlaskie Zgon, DK58
Sosnówka, DK46 (pow. opolski) opolskie Jamielica, ul. Strzelecka 15
Brzeźno, DK92 (pow. poznański) wielkopolskie po drugiej stronie drogi
Miedzichowo, DK92 (pow. nowotymski) wielkopolskie po drugiej stronie drogi

– Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach to kwestia wymagająca nieustannych działań, a także ostrożności i rozwagi ze strony kierujących – powiedział dziennik.pl Patryk Treumann, Yanosik.pl. – Nasz system informuje użytkowników o bieżących zdarzeniach na trasie, w tym również o fotoradarach i odcinkowym pomiarze prędkości. Dzięki takim ostrzeżeniom zmniejsza się ryzyko gwałtownego hamowania i generowania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oczywiście trzymamy rękę na pulsie, i gdy tylko na drogach pojawią się nowe urządzenia pomiarowe, to będą one również widoczne w naszym systemie – wskazał.

Prawo jazdy, dowód rejestracyjny, mandat / dziennik.pl

Odcinkowy pomiar prędkości skuteczniejszy niż fotoradary

Poza siecią nowych fotoradarów w siłę rośnie odcinkowy pomiar prędkości. Przypominamy, że urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości będą pilnować kierowców na wszystkich kategoriach dróg publicznych w Polsce. Lista obejmuje wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4. Do tego są też drogi krajowe m.in. odcinki dróg ekspresowych S7, S11 i S14 oraz 14 dróg wojewódzkich, 3 powiatowe i 1 droga gminna.

Łącznie pod nadzór nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości trafi ok. 200 km tras. Miejsca montażu wskazali eksperci Instytutu Transportu Samochodowego. Przy okazji rozbudowy system da nowe życie części nieużytkowanych bramownic starego systemu viaTOLL, który 1 grudnia 2021 roku został zastąpiony przez e-TOLL.

Odcinkowy pomiar prędkości na S7 to nowe sidła na kierowców

Na dobry początek odcinkowy pomiar prędkości ma wykorzystać dwie bramownice viaTOLL na ekspresowej S7. To trasa, która ciągnie się przez całą Polskę – od Gdańska po Rabkę-Zdrój. Pierwszy OPP zostanie zamontowany w biegu tej drogi za Warszawą – w okolicach miejscowości Białobrzegi położonej między Grójcem i Radomiem. Kamery do kontroli kierowców pojawią się w obu kierunkach.

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradach A1, A2 i A4

Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, bo aż po 5 pojawi się na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego.

Po 4 zostanie zamontowanych w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, 3 w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po 2 na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim, pomorskim i małopolskim, 1 OPP stanie na terenie województwa opolskiego.

Odcinkowy pomiar prędkości w przypadku autostrady A1 pojawi się w trzech lokalizacjach:

  • w województwie łódzkim - miejscowości Pomorzany / Bociany
  • woj. kujawsko-pomorskie - A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
  • woj. pomorskie - A1 Peplin-Swarożyn

Odcinkowy pomiar prędkości na A2:

  • woj. wielkopolskie - A2 Konin, MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 to dwie lokalizacje:

  • woj. małopolskie - A4 Węzeł Balice - Węzeł Rudno
  • woj. dolnośląskie - A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Jest bardziej bezwzględny niż fotoradary

Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.

– Kluczową zaletą tego rozwiązania jest możliwość wpływania na zachowania kierujących na dłuższym odcinku drogi niż ma to miejsce w przypadku fotoradarów. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP, liczba zdarzeń drogowych spada, a ruch się uspokaja – powiedziała dziennik.pl Monika Niżniak, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Po zamontowaniu nowych urządzeń w 39 lokalizacjach, CANARD będzie dysponował 73 OPP. A z ich wykorzystaniem kontrolowanych będzie ok. 400 km dróg.

Odcinkowy pomiar prędkości / CANARD

Odcinkowy pomiar prędkości i lista 39 nowych lokalizacji

Wykaz 39 lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez ITS:

Lp Województwo Miejscowość Lokalizacja Kategoria drogi Numer drogi
1 MAZOWIECKIE Otrębusy Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m  (W)ojewódzka 719
2 MAZOWIECKIE Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki W 579
3 MAZOWIECKIE Mszczonów obwodnica miasta (K)rajowa 50
4 ŁÓDZKIE Pomorzany / Bociany Pomorzany / Bociany K A1
5 ŁÓDZKIE Pabianice S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m  K S14
6 ŁÓDZKIE Łódź Chocianowicka - Łaskowice  (P)owiatowa 1120E
7 MAZOWIECKIE Białobrzegi obwodnica miasta K S7
8 ŁÓDZKIE Bychlew / Jadwinin Bychlew 6 - Jadwinin 16a W 485
9 ŁÓDZKIE Mokra Prawa Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A K 70
10 PODKARPACKIE Nosówka ul. Dębicka odcinek 4 km  P 1391
11 PODKARPACKIE Dukla Trakt Węgierski K 19
12 PODKARPACKIE Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 K 9
13 PODKARPACKIE Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka W 835
14 DOLNOŚLĄSKIE Bierzów - Przylesie Bierzów - Przylesie W 403
15 ZACHODNIOPOMORSKIE Piecnik - Nieradz Piecnik - Nieradz K 10
16 ZACHODNIOPOMORSKIE Łubianka - Brynka Łubianka - Brynka W 151
17 LUBUSKIE Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 K 27
18 LUBUSKIE Sudoł - Radomia Sudoł - Radomia K 32
19 LUBUSKIE Chełmsko -Przytocznia  45+200 - 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) K 24
20 MAŁOPOLSKIE Węzeł Balice - Węzeł Rudno Węzeł Balice - Węzeł Rudno K A4
21 MAŁOPOLSKIE Kęty ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz  P
22 ŚLĄSKIE Katowice Trasa Renców 28 W 902
23 OPOLSKIE Kietlice - Kilisino Kietlice - Kilisino W 416
24 ŚLĄSKIE Jankowice / Świerklany Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) W 929
25 ŚLĄSKIE Gliwice Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
26 WIELKOPOLSKIE Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica K S11
27 WIELKOPOLSKIE Konin MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary K A2
28 LUBELSKIE Hrubieszów wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m W 844
29 LUBELSKIE Gołąb pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m W 801
30 KUJAWSKO-POMORSKIE Rogoźno Zamek - Kłódka Rogoźno Zamek - Kłódka K 16
31 KUJAWSKO-POMORSKIE Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek K A1
32 POMORSKIE Swarożyn A1 Peplin - Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m  K A1
33 POMORSKIE Borowo Gdańska 2 - Turystyczna 1 W 211
34 KUJAWSKO-POMORSKIE Rycerzewo DW251 od 70 km do 63 km 800 m  W 251
35 DOLNOŚLĄSKIE Kostomłoty - Kąty Wrocławskie Odcinek autostrady A4  K A4
36 DOLNOŚLĄSKIE Wrocław  Al. Jana III Sobieskiego DG 105392D
37 LUBUSKIE Motylewo - Łupowo pikietaż: 29+350 do 37+750 W 132
38 ŚLĄSKIE Zabrze Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
39 PODKARPACKIE Nisko ul. Sandomierska K 77
Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Ile punktów karnych za przekroczenie prędkości? Oto 10 stawek zależnych od widełek

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości jest na liście najczęstszych wykroczeń popełnianych przez polskich kierowców. Zbyt szybka jazda w terenie zabudowanym niesie ze sobą szczególnie wysokie ryzyko śmiertelnego potrącenia pieszego. Do tego spotkanie z policją za tzw. 50 plus zawsze kończy się utratą prawa jazdy na 3 miesiące.

Błyskawiczna utrata uprawnień nabiera realnych kształtów, kiedy tylko spojrzymy w nowy taryfikator punktów karnych. Przypominamy, że od 17 września obowiązuje 10 stawek punktów karnych za przekroczenie prędkości i to niezależnie od rodzaju drogi:

  • przekroczenie prędkości do 10 km/h – 1 punkt karny (wcześniej bez punktów);
  • przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h – 2 punkty karne;
  • przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h – 3 punkty karne;
  • przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h – 5 punktów karnych;
  • przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h – 7 punktów karnych;
  • przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – 9 punktów karnych (przed zmianą było 6 pkt.);
  • przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – 11 punktów karnych (było 8 pkt.);
  • przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h – 13 punktów karnych;
  • przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h – 14 punktów karnych;
  • przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h – 15 punktów karnych.

Mandat za przekroczenie prędkości to nawet 5 tys. zł w recydywie

Jakie obowiązują mandaty w przypadku recydywy drogowej za przekroczenie prędkości? Oto stawki z nowego taryfikatora:

  • przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h mandat 800 zł (przy recydywie - 1600 zł);
  • przekroczenie prędkości o ponad 40 km/h mandat 1000 zł (recydywa - 2000 zł);
  • przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h mandat 1500 zł (3000 zł przy recydywie);
  • przekroczenie prędkości o ponad 60 km/h mandat 2000 zł (4000 zł w recydywie);
  • przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h mandat 2500 zł (recydywa 5 tys. zł).
MESTA Fusion RN - fotoradar produkcji francuskiej / Idemia Identity&Secure