Reklama

Odcinkowy pomiar prędkości to najgroźniejsza i najbardziej wydajna broń GITD do walki z pirackimi wyczynami kierowców. Na podstawie liczby wystawianych mandatów można powiedzieć, że matematycznie to OPP – mimo mniejszej liczby lokalizacji – jest cztery razy skuteczniejszy od fotoradarów.

Przy polskich drogach pracuje ponad 520 fotoradarów. Z kolei urządzenia OPP działają w 32 miejscach. Teraz do listy dołączyły kamery zamontowane w tunelu na zakopiance, w biegu trasy S7...

Odcinkowy pomiar prędkości cztery razy skuteczniejszy niż radar

Odcinkowy pomiar prędkości namierza kierowców przed wjazdem do tunelu na zakopiance i na wyjeździe. Osiem żółtych kamer zamontowanych nad trasą kontroluje prędkość w obu nawach o długości 2,06 km mieszczących jezdnie z dwoma pasami ruchu.

Reklama

W tunelu na zakopiance obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Co oznacza, że jego pokonanie zgodnie z przepisami zajmie około minuty. Jeśli ktoś przejedzie ten odcinek szybciej musi liczyć się z mandatem.

Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu na zakopiance / PAP / Grzegorz Momot

Mandat szybciej niż w minutę, jakie ograniczenie prędkości w tunelu na zakopiance

Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu na zakopiance został zainstalowany na prośbę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przy aprobacie policji. Wcześniej taki system zamontowano choćby w tunelu pod Ursynowem w Warszawie. Nowy system OPP zainstalowany nad trasą S7 automatycznie określa czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Na zdjęciu kierowca pojazdu, który przekroczył limit zobaczy szereg danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długości odcinka pomiarowego, maksymalną dozwolonej prędkości. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się samochód. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią rejestrację wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Fotografie są przesyłane online do systemu centralnego CANARD.

Biorąc pod uwagę zachowanie kierowców po otwarciu tunelu POW w stolicy można spodziewać się, że i OPP na zakopiance już zebrał pierwsze żniwo. Kierowców z pewnością zaskoczy koperta ze zdjęciem i mandatem...

Jarosław Kaczyński, a za nim odcinkowy pomiar prędkości w tunelu na zakopiance / PAP / Grzegorz Momot
Tunel na zakopiance otwarty dla kierowców / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Odcinkowy pomiar prędkości i tunel na zakopiance wśród najdłuższych w Polsce

Tunel na zakopiance w ciągu drogi ekspresowej S7 jest zaliczany do najdłuższych tego typu obiektów drogowych w Polsce. Przeprawa wydrążona pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. To też będzie oznaczało potrzebę dołożenia kolejnych czterech kamer odcinkowego pomiaru prędkości.

Kamera odcinkowego pomiaru prędkości / CANARD

- By bezpiecznie dojechać do celu, warto być przygotowanym na różne sytuacje, które możemy spotkać na drodze - powiedział dziennik.pl Patryk Treumann, Yanosik.pl. - Nasz system stwarza możliwość wysyłania ostrzeżeń, m.in. o odcinkowym pomiarze prędkości. Dzięki temu użytkownicy zwracają większą uwagę na prędkość z jaką się poruszają, co zmniejsza ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze. Na bieżąco aktualizujemy bazę i nasz system informuje już o nowym odcinkowym pomiarze na zakopiance - wskazał.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości w tunelu zakopianki? Bardziej bezwzględny niż fotoradary

Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.

– Kluczową zaletą tego rozwiązania jest możliwość wpływania na zachowania kierujących na dłuższym odcinku drogi niż ma to miejsce w przypadku fotoradarów. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP, liczba zdarzeń drogowych spada, a ruch się uspokaja – powiedziała dziennik.pl Monika Niżniak, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości / CANARD
Droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka-Zdrój / GDDKiA

Odcinkowy pomiar prędkości i kamery do kontroli, jak grzyby po deszczu w całej Polsce

Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu zakopianki to część wielkiego planu rozbudowy sieci do kontroli kierowców. Przypominamy, że urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości będą pilnować kierowców na wszystkich kategoriach dróg publicznych w Polsce. Lista obejmuje wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4. Do tego są też drogi krajowe m.in. odcinki dróg ekspresowych S7, S11 i S14 oraz 14 dróg wojewódzkich, 3 powiatowe i 1 droga gminna.

Łącznie pod nadzór nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości trafi ok. 200 km tras. Miejsca montażu wskazali eksperci Instytutu Transportu Samochodowego. Niedawno informowaliśmy, że przy okazji rozbudowy system da nowe życie części nieużytkowanych bramownic starego systemu viaTOLL, który 1 grudnia 2021 roku został zastąpiony przez e-TOLL.

Tunel na zakopiance / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Odcinkowy pomiar prędkości na S7 to nowe sidła na kierowców

Na dobry początek odcinkowy pomiar prędkości ma wykorzystać dwie bramownice viaTOLL na ekspresowej S7. To trasa, która ciągnie się przez całą Polskę – od Gdańska po Rabkę-Zdrój. Pierwszy OPP zostanie zamontowany w biegu tej drogi za Warszawą – w okolicach miejscowości Białobrzegi położonej między Grójcem i Radomiem. Kamery do kontroli kierowców pojawią się w obu kierunkach.

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradach A1, A2 i A4

Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, bo aż po 5 pojawi się na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego.

Po 4 zostanie zamontowanych w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, 3 w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po 2 na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim, pomorskim i małopolskim, 1 OPP stanie na terenie województwa opolskiego.

Odcinkowy pomiar prędkości w przypadku autostrady A1 pojawi się w trzech lokalizacjach:

  • w województwie łódzkim - miejscowości Pomorzany / Bociany
  • woj. kujawsko-pomorskie - A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
  • woj. pomorskie - A1 Peplin-Swarożyn

Odcinkowy pomiar prędkości na A2:

  • woj. wielkopolskie - A2 Konin, MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 to dwie lokalizacje:

  • woj. małopolskie - A4 Węzeł Balice - Węzeł Rudno
  • woj. dolnośląskie - A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie
Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Gdzie odcinkowy pomiar prędkości, czyli lista 39 nowych lokalizacji

Po zamontowaniu nowych urządzeń w 39 lokalizacjach, CANARD będzie dysponował 73 OPP. A z ich wykorzystaniem kontrolowanych będzie ok. 400 km dróg. Wykaz 39 lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez ITS:

Lp Województwo Miejscowość Lokalizacja Kategoria drogi Numer drogi
1 MAZOWIECKIE Otrębusy Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m  (W)ojewódzka 719
2 MAZOWIECKIE Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki W 579
3 MAZOWIECKIE Mszczonów obwodnica miasta (K)rajowa 50
4 ŁÓDZKIE Pomorzany / Bociany Pomorzany / Bociany K A1
5 ŁÓDZKIE Pabianice S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m  K S14
6 ŁÓDZKIE Łódź Chocianowicka - Łaskowice  (P)owiatowa 1120E
7 MAZOWIECKIE Białobrzegi obwodnica miasta K S7
8 ŁÓDZKIE Bychlew / Jadwinin Bychlew 6 - Jadwinin 16a W 485
9 ŁÓDZKIE Mokra Prawa Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A K 70
10 PODKARPACKIE Nosówka ul. Dębicka odcinek 4 km  P 1391
11 PODKARPACKIE Dukla Trakt Węgierski K 19
12 PODKARPACKIE Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 K 9
13 PODKARPACKIE Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka W 835
14 DOLNOŚLĄSKIE Bierzów - Przylesie Bierzów - Przylesie W 403
15 ZACHODNIOPOMORSKIE Piecnik - Nieradz Piecnik - Nieradz K 10
16 ZACHODNIOPOMORSKIE Łubianka - Brynka Łubianka - Brynka W 151
17 LUBUSKIE Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 K 27
18 LUBUSKIE Sudoł - Radomia Sudoł - Radomia K 32
19 LUBUSKIE Chełmsko -Przytocznia  45+200 - 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) K 24
20 MAŁOPOLSKIE Węzeł Balice - Węzeł Rudno Węzeł Balice - Węzeł Rudno K A4
21 MAŁOPOLSKIE Kęty ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz  P
22 ŚLĄSKIE Katowice Trasa Renców 28 W 902
23 OPOLSKIE Kietlice - Kilisino Kietlice - Kilisino W 416
24 ŚLĄSKIE Jankowice / Świerklany Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) W 929
25 ŚLĄSKIE Gliwice Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
26 WIELKOPOLSKIE Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica K S11
27 WIELKOPOLSKIE Konin MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary K A2
28 LUBELSKIE Hrubieszów wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m W 844
29 LUBELSKIE Gołąb pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m W 801
30 KUJAWSKO-POMORSKIE Rogoźno Zamek - Kłódka Rogoźno Zamek - Kłódka K 16
31 KUJAWSKO-POMORSKIE Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek K A1
32 POMORSKIE Swarożyn A1 Peplin - Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m  K A1
33 POMORSKIE Borowo Gdańska 2 - Turystyczna 1 W 211
34 KUJAWSKO-POMORSKIE Rycerzewo DW251 od 70 km do 63 km 800 m  W 251
35 DOLNOŚLĄSKIE Kostomłoty - Kąty Wrocławskie Odcinek autostrady A4  K A4
36 DOLNOŚLĄSKIE Wrocław  Al. Jana III Sobieskiego DG 105392D
37 LUBUSKIE Motylewo - Łupowo pikietaż: 29+350 do 37+750 W 132
38 ŚLĄSKIE Zabrze Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
39 PODKARPACKIE Nisko ul. Sandomierska K 77

Ile punktów karnych za przekroczenie prędkości? 10 stawek zależnych od widełek

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości jest na liście najczęstszych wykroczeń popełnianych przez polskich kierowców. Zbyt szybka jazda w terenie zabudowanym niesie ze sobą szczególnie wysokie ryzyko śmiertelnego potrącenia pieszego. Do tego spotkanie z policją za tzw. 50 plus zawsze kończy się utratą prawa jazdy na 3 miesiące.

Błyskawiczna utrata uprawnień nabiera realnych kształtów, kiedy tylko spojrzymy w nowy taryfikator punktów karnych. Wystarczy dwa razy wpaść za przekroczenie prędkości czy telefon w ręku podczas prowadzenia auta i prawo jazdy znika. Przypominamy, że od 17 września obowiązuje 10 stawek punktów karnych za przekroczenie prędkości i to niezależnie od rodzaju drogi:

  • przekroczenie prędkości do 10 km/h – 1 punkt karny (wcześniej bez punktów);
  • przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h – 2 punkty karne;
  • przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h – 3 punkty karne;
  • przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h – 5 punktów karnych;
  • przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h – 7 punktów karnych;
  • przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – 9 punktów karnych (przed zmianą było 6 pkt.);
  • przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – 11 punktów karnych (było 8 pkt.);
  • przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h – 13 punktów karnych;
  • przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h – 14 punktów karnych;
  • przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h – 15 punktów karnych.

Mandat za przekroczenie prędkości to nawet 5 tys. zł w recydywie

Jakie obowiązują mandaty w przypadku recydywy drogowej za przekroczenie prędkości? Oto stawki z nowego taryfikatora:

  • przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h mandat 800 zł (przy recydywie - 1600 zł);
  • przekroczenie prędkości o ponad 40 km/h mandat 1000 zł (recydywa - 2000 zł);
  • przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h mandat 1500 zł (3000 zł przy recydywie);
  • przekroczenie prędkości o ponad 60 km/h mandat 2000 zł (4000 zł w recydywie);
  • przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h mandat 2500 zł (recydywa 5 tys. zł).
Prawo jazdy, dowód rejestracyjny, mandat / dziennik.pl

Jak jeździć drogą objętą odcinkowym pomiarem prędkości? Trzy ważne zasady

  • Unikać efektu kangura. Chodzi o gwałtowne hamowanie w miejscu kontroli i przyspieszanie, tuż po minięciu odcinka. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej w miejscach, gdzie pracują fotoradary, ale przy OPP też może się to wydarzyć. System jest skonstruowany w taki sposób, aby kierowca zdążył zauważyć miejsce rozpoczęcia pomiaru prędkości i w efekcie mógł płynnie zwolnić, nie stwarzając zagrożenia i nie ryzykując mandatu. Jeśli za OPP chcesz przyspieszyć – nie rób tego gwałtownie i dostosuj prędkość do sytuacji.
  • Zwracać uwagę na znaki drogowe. O lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości informują znaki D-51a "Automatyczna kontrola średniej prędkości" oraz D-51b "Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości". Ustawia się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka. O obecności OPP na drodze informują też aplikacje dla kierowców.
  • Nie zwalniać do prędkości znacznie niższej niż dopuszczalna. To częsta przypadłość wielu kierowców, którzy w miejscu pracy urządzeń pomiarowych zwalniają do niewielkiej prędkości, znacznie poniżej dopuszczalnej. W efekcie dochodzi do tamowania ruchu, co wcale nie jest bezpieczną sytuacją na drodze. Może to oznaczać, że w sznurze pojazdów znajdzie się niepokorny kierowca, który zdecyduje się na niebezpieczne manewry i łamiąc przepisy doprowadzi do poważnego wypadku.
Odcinkowy pomiar prędkości - znak D-51a i D-51b / Media