Reklama

Fiat 500 w historii motoryzacji zapisze się jako samochód numer 12 500 000 wyprodukowany w fabryce Stellantis w Tychach. Rekordowy model w dwubarwnej wersji Dolcevita i z napędem hybrydowym trafi do Belgii. Owacje zebrał też samochód poprzedzający i następny. W tym przypadku nr 12 499 999 przypadł hybrydowej Lancii Ypsilon w wersji Gold, która pojedzie na rynek włoski. Numer 12 500 001 to sportowy Abarth 695 Tributo 131 Rally, który trafi do Niemiec.

– Bijemy kolejne rekordy i to naszym ulubionym Fiatem 500, bo to właśnie przy produkcji tego modelu na liczniku naszej fabryki wybiła imponująca liczba 12,5 miliona. Fiat 500 to od lat ulubieniec Europejczyków w segmencie małych aut miejskich. Cieszy nas, że również w Polsce nasza pięćsetka dominuje w rankingach sprzedaży w swoim segmencie – powiedział Tomasz Gębka, dyrektor fabryki samochodów Stellantis w Tychach.

Fiat 500 z rekordem, nowy Jeep Avenger do produkcji tylko w Polsce

Na wynik 12,5 mln samochodów wyprodukowanych w latach 1971-2022 złożyły się dwie fabryki. Obok zakładu w Tychach, do września 2000 roku produkcja odbywała się również w Bielsku-Białej. Dziś powstają tam silniki, takie jak hybrydowy GSE, które trafiają do Fiatów i Lancii wytwarzanych w oddalonych o 40 km Tychach.

Reklama
Stellantis w Tychach świętuje wyprodukowanie 12 500 000 samochodów. Fiat 500 to rekordowe auto z Polski / Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK

Jednak współczesnym modelom do tej pory nie udało się przebić wyniku słynnego Fiata 126p – na Śląsku powstało ponad 3,3 mln sztuk tego auta (dokładnie 3 318 674 egz.). Drugi wynik w historii fabryki należy do Fiata 500 – niemal 2,7 mln aut. Podium zamyka Panda, której polski zakład wydał na świat 2,17 mln egz. Fiat Seicento/600 to wynik powyżej 1,3 mln sztuk.

Jeep Avenger to pierwszy samochód elektryczny produkowany w Polsce

– Niezastąpiona 500 to obecnie jeden z trzech produkowanych u nas modeli samochodów, do których już za chwilę dołączy kolejny. W tej chwili prowadzimy intensywne prace nad uruchomieniem produkcji nowego samochodu dla marki Jeep, modelu Avenger, którym kultowa amerykańska marka powalczy o serca klientów w lubianym w Europie segmencie miejskich SUV. Będzie to nie tylko pierwszy Jeep produkowany w Polsce, ale też pierwszy w historii elektryczny samochód osobowy produkowany seryjnie w naszym kraju – wskazał szef fabryki w Tychach.

Reklama

To oznacza, że amerykański koncern jest szybszy niż polski rząd, który przez spółkę ElectroMobility Poland chce uruchomić produkcję elektrycznej Izery.

Jeep to legenda bezdroży, stąd nie można też wykluczyć dodatkowego silnika przy drugiej osi. Avenger z elektrycznym napędem 4x4, wyższą mocą i większym momentem obrotowym swoim talentem w terenie zaskoczy większość modeli SUV / Jeep / Stellantis

Avenger pierwszy Jeep do produkcji w Tychach, co to za samochód?

Jeep Avenger ruszy zdobywać świat samochodów elektrycznych z charakterystycznym siedmioszczelinowym grillem "na twarzy" i dwukolorowym czarno-żółtym nadwoziem (będą też inne kombinacje kolorystyczne). Solidne nielakierowane osłony przy nadprożach plus trapezoidalne nadkola sprawiają, że nie wyprze się amerykańskiej rodziny.

Avenger z długością 4076 mm jest krótszy o 160 mm od modelu Renegade. Proporcje są charakterystyczne dla najnowszych modeli Jeepa – nowicjusz przypomina pomniejszonego o cztery klasy największego Grand Cherokee. Tylne drzwi wyglądają jakby nie miały klamki, ta sztuczka stylistyczna była możliwa dzięki ukryciu jej w czarnej ramie okna.

Jeep Avenger z długością 4076 mm jako najmniejszy w gamie SUV będzie pozycjonowany poniżej modelu Renegade / Jeep

Jeep Avenger tylko z fabryki w Tychach, a jaki zasięg?

Avenger zapewni zasięg na poziomie 400 km. A to oznacza, że tym elektrykiem z Tychów będzie można spokojnie myśleć o dłuższych podróżach. Do tego nowy SUV ma zaoferować imponujący jak na swój segment prześwit, kąty rampowy i najazdu. Jeep to legenda bezdroży, dlatego dodatkowy silnik przy drugiej osi zadba o kontynuację tego wizerunku. Taki Avenger z elektrycznym napędem 4x4, wyższą mocą i większym momentem obrotowym swoim talentem w terenie zaskoczy większość modeli SUV.

Jeep Avenger / Jeep / Stellantis

Jeep Avenger z napędem na przednie koła lepszy niż Renegade 4x4

Jeep zapowiada, że nawet w podstawowej wersji Avenger z napędem przód będzie lepiej radził sobie w terenie niż hybrydowy Renegade 4xe z układem 4x4 wykorzystującym silnik elektryczny do napędzania tylnych kół.

Ukryty w podłodze akumulator swoją masą podziała jak magnes przyciągający auto do drogi. Duże koła rozstawione na rogach karoserii, obniżony środek ciężkości oraz lepsze rozłożenie masy – oba te czynniki mają kapitalne znaczenie dla właściwości jezdnych. Elektryczny SUV będzie trzymał się drogi znacznie lepiej niż niejeden model spalinowy. Jednocześnie Avenger ma zapewnić nowoczesne i zaawansowane technologicznie wnętrze, z dużą ilością miejsca dla pasażerów i przewożonego bagażu.

Avenger będzie dostępny zarówno w wariancie BEV (100 proc. elektryczny) jak i MHEV czyli tzw. miękka hybryda

Nieoficjalnie mówi się, że pod względem konstrukcyjnym wspólnym mianownikiem nowych modeli z fabryki w Tychach będzie platforma CMP (Common Modular Platform) stosowana również przez inne marki koncernu Stellantis. Na tej architekturze powstaje już Peugeot 2008 czy Opel Mokka.

Jeep Avenger / Jeep / Stellantis

Jeep Avenger z Polski w sprzedaży, kiedy cennik?

Pierwszy seryjny Jeep Avenger wyjedzie z fabryki w Tychach w listopadzie 2022 roku. Tym samym śląski zakład będzie dziesiątym ośrodkiem produkcji Jeepa na świecie. SUV-y z Polski będą eksportowane nie tylko na rynki europejskie, ale także do Japonii i Korei Południowej.

Jeep Avenger zadebiutuje oficjalnie podczas salonu samochodowego w Paryżu (17 października). Wtedy też poznamy ceny i ruszą rezerwacje. W salonach Avenger pojawi się na początku 2023 roku.

Fabryka w Tychach ma przyszłość, po modelu Avenger do produkcji wejdzie Fiat i Alfa Romeo

Jeep zakłada, że zostanie liderem elektryfikacji w segmencie SUV-ów i do 2025 roku wprowadzi w Europie cztery samochody z zerową emisją spalin. W efekcie do roku 2030 wszystkie auta marki Jeep dostępne w sprzedaży będą w 100 proc. elektryczne.

Polska odegra w tym planie szczególnie ważną rolę. Avenger jako pierwszy z trojaczków koncernu Stellantis będzie produkowany w Tychach. Po nim pojawi się Fiat, a następnie Alfa Romeo nazywana przez Włochów w wewnętrznych dokumentach KID (ang. dzieciak).

Fiat 500, Abarth 595 i Lancia Ypsilon będą powstawać równolegle z nowym Jeepem.

Jeep Avenger / Jeep / Stellantis

Takie samochody produkowano w Tychach i Bielsku-Białej od 1971 roku

Tabela pokazuje wielkość produkcji fabryk samochodów w Tychach oraz Bielsku-Białej w podziale na marki i modele w latach 1971-2022. W Polsce powstawały ciekawe auta:

Produkcja 1971 - 2022
Marka Model Wielkość produkcji
FIAT 126 3 318 674
FIAT/ABARTH 500 2 683 889
FIAT Panda 2 168 491
FIAT Seicento 1 328 973
FIAT Cinquecento 1 164 525
LANCIA Ypsilon 615 741
FORD KA 514 288
FSM Syrena 344 099
FIAT Uno 173 416
FIAT Punto* 57 026
FIAT Siena 50 151
FIAT Palio 34 138
FIAT Brava* 19 122
INNOCENTI Mille 14 774
FIAT Bravo* 3842
FIAT Ducato* 2893
FIAT Marea* 2846
IVECO Iveco 2732
FIAT 127 380
Suma: 12 500 000
*montaż w systemie SKD
Fiat 500 / Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK