Toyota dobiła targu z Daimler Buses i dostarczy niemieckiemu producentowi moduł ogniw paliwowych nowej generacji. Niewielka elektrownia ukryta pod oznaczeniem TFCM2-F-60 powstała na bazie ogniw paliwowych obecnej Toyoty Mirai.
Japońskie rozwiązanie posłuży jako generator wydłużający zasięg nowego autobusu miejskiego Mercedes-Benz eCitaro Range Extender. TFCM2-F-60 to płaski moduł ogniw paliwowych drugiej generacji, który wytwarza moc 60 kW i można go łatwo zintegrować z dachem pojazdu, umieszczając obok baterii i zbiorników wodoru.
Toyota i Mercedes razem, zasięg rośnie do 400 km
Moduł ogniw paliwowych Toyoty zwiększy zasięg elektrycznego autobusu w ruchu miejskim do około 400 km w przypadku krótszego modelu i do 350 km w przypadku autobusu przegubowego. W ocenie konstruktorów połączenie baterii i ogniw paliwowych wydłużających zasięg eliminuje potrzebę przerywania pracy autobusu w ciągu dnia na ładowanie baterii.
Dzięki zintegrowanemu konwerterowi napięcia, moduł TFCM2-F-60 działa w zakresie napięć od 450 do 700 woltów i pracuje najbardziej wydajnie przy mocy około 30 kW. Inżynierowie Toyoty włączą się w zaprojektowanie całego systemu napędowego autobusu eCitaro oraz będą uczestniczyć opracowaniu montażu modułu ogniw paliwowych na dachu pojazdu.
Ogniwa paliwowe Toyoty to mniejsze i lżejsze elektrownie
Moduły generujące prąd opracowane na bazie ogniw paliwowych obecnej Toyoty Mirai są bardziej kompaktowe, ważą mniej, a przy tym mają zapewnić większą gęstość mocy niż te stosowane w pierwszej generacji Mirai. Moduły są dostępne w dwóch rodzajach obudowy – w formie kostki oraz płaskiego prostopadłościanu. Takie podejście daje większą elastyczność i ułatwia adaptację do różnych zastosowań. Jakich?
Toyota jako autobus CaetanoBus na wodór
Przykładowo wcześniejsze moduły paliwowe stosuje portugalski producent autobusów wodorowych CaetanoBus – pojazdy są oferowane z logo Toyoty. Model H2.City Gold ma zasięg 400 km, a jego tankowanie trwa 9 minut. Ogniwa oraz zbiornik zamontowano na dachu.
Autobusy z napędem wodorowym Toyoty pracują także w japońskim transporcie publicznym od 2010 roku, a obecnie wodorowy model SORA jest oferowany komercyjnie. Ogniwa paliwowe znalazły zastosowanie także w wózkach widłowych, ciężarówkach, transporcie kolejowym i morskim. Nawet księżycowy pojazd załogowy Lunar Cruiser będzie napędzany tą technologią.