Toyota dobiła targu z Daimler Buses i dostarczy niemieckiemu producentowi moduł ogniw paliwowych nowej generacji. Niewielka elektrownia ukryta pod oznaczeniem TFCM2-F-60 powstała na bazie ogniw paliwowych obecnej Toyoty Mirai.

Reklama

Japońskie rozwiązanie posłuży jako generator wydłużający zasięg nowego autobusu miejskiego Mercedes-Benz eCitaro Range Extender. TFCM2-F-60 to płaski moduł ogniw paliwowych drugiej generacji, który wytwarza moc 60 kW i można go łatwo zintegrować z dachem pojazdu, umieszczając obok baterii i zbiorników wodoru.

Toyota i Mercedes razem, zasięg rośnie do 400 km

Moduł ogniw paliwowych Toyoty zwiększy zasięg elektrycznego autobusu w ruchu miejskim do około 400 km w przypadku krótszego modelu i do 350 km w przypadku autobusu przegubowego. W ocenie konstruktorów połączenie baterii i ogniw paliwowych wydłużających zasięg eliminuje potrzebę przerywania pracy autobusu w ciągu dnia na ładowanie baterii.

Reklama
Nowe moduły ogniw paliwowych drugiej generacji są produkowane od stycznia 2022 roku w zakładzie badawczo-rozwojowym Toyota Motor Europe (TME) w Zaventem pod Brukselą / Toyota
Reklama

Dzięki zintegrowanemu konwerterowi napięcia, moduł TFCM2-F-60 działa w zakresie napięć od 450 do 700 woltów i pracuje najbardziej wydajnie przy mocy około 30 kW. Inżynierowie Toyoty włączą się w zaprojektowanie całego systemu napędowego autobusu eCitaro oraz będą uczestniczyć opracowaniu montażu modułu ogniw paliwowych na dachu pojazdu.

Mercedes-Benz eCitaro Range Extender / Mercedes / Daimler Truck Global Communicati

Ogniwa paliwowe Toyoty to mniejsze i lżejsze elektrownie

Moduły generujące prąd opracowane na bazie ogniw paliwowych obecnej Toyoty Mirai są bardziej kompaktowe, ważą mniej, a przy tym mają zapewnić większą gęstość mocy niż te stosowane w pierwszej generacji Mirai. Moduły są dostępne w dwóch rodzajach obudowy – w formie kostki oraz płaskiego prostopadłościanu. Takie podejście daje większą elastyczność i ułatwia adaptację do różnych zastosowań. Jakich?

Toyota oferuje moduły ogniw paliwowych drugiej generacji / Toyota
Toyota Mirai nowej generacji / dziennik.pl

Toyota jako autobus CaetanoBus na wodór

Przykładowo wcześniejsze moduły paliwowe stosuje portugalski producent autobusów wodorowych CaetanoBus – pojazdy są oferowane z logo Toyoty. Model H2.City Gold ma zasięg 400 km, a jego tankowanie trwa 9 minut. Ogniwa oraz zbiornik zamontowano na dachu.

Autobusy z napędem wodorowym Toyoty pracują także w japońskim transporcie publicznym od 2010 roku, a obecnie wodorowy model SORA jest oferowany komercyjnie. Ogniwa paliwowe znalazły zastosowanie także w wózkach widłowych, ciężarówkach, transporcie kolejowym i morskim. Nawet księżycowy pojazd załogowy Lunar Cruiser będzie napędzany tą technologią.

Toyota H2.City Gold / Tomasz Sewastianowicz
Toyota H2.City Gold / Tomasz Sewastianowicz
Toyota H2.City Gold / Tomasz Sewastianowicz