Dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm i osób prowadzących działalność gospodarczą ruszą 22 listopada. To będzie wielki dzień dla przedsiębiorców. Szczególnie, że NFOŚiGW zwiększył budżet programu "Mój elektryk" o 200 mln zł (w sumie do 700 mln zł) z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu aut osobowych, dostawczych, a także pojazdów kategorii L o zeroemisyjnym napędzie (elektryczne lub wodorowe).

Reklama

Wnioski o dofinansowanie zakupu elektryków będą przyjmowane do 30 września 2025 r., o ile wcześniej nie wyczerpie się budżet. A o wsparcie mogą starać się przedsiębiorstwa, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni oraz kościoły i inne związki wyznaniowe.

Dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm od 22 listopada 2021 roku

– Dotacje do zakupu pojazdów zeroemisyjnych udzielane przedsiębiorcom i instytucjom wydatnie wpłyną na upowszechnienie w naszym kraju zielonego transportu, gdyż wedle statystyk właśnie biznes i podmioty instytucjonalne są głównymi nabywcami nowych pojazdów dla swoich flot – powiedziała Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.

Podobnie jak w przypadku osób indywidualnych i rodzin także w naborze dla firm wsparcie polega na częściowej refundacji kosztu zakupu zeroemisyjnego auta do kwot określonych w programie "Mój elektryk".

Dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm - jaka kwota i zasady?

Dla osobowych elektryków przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł, o ile deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km – wyjaśnił Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przypadku samochodów dostawczych (N1) i minibusów (M2 i M3) dotacja będzie wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu. Przy czym nie będzie obowiązywał limit cenowy.

Reklama

Udział przedsiębiorców na rynku nowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) jest jeszcze wyższy niż w segmencie motoryzacji konwencjonalnej i wynosi 87 proc.. Uwzględniając osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, którzy nie są wyodrębnioną kategorią w CEPiK, jest jeszcze wyższy. Uruchomienie dotacji kierowanych dla beneficjentów instytucjonalnych ma więc absolutnie priorytetowe znacznie – powiedział dziennik.pl Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Na potwierdzenie przedstawił liczby z najnowszej edycji raportu PSPA "Polish EV Outlook 2021". Z dokumentu wynika, że w I połowie 2021 r. firmy zarejestrowały 2122 osobowe i dostawcze BEV, zaś osoby fizyczne – zaledwie 310.

Jednocześnie przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na nabycie samochodów z napędem elektrycznym finansowanych leasingiem lub wynajmem długoterminowym. To w przypadku EV szczególnie atrakcyjna forma. W tym kontekście ogłoszenie listopadowego naboru jest oczywiście ważne, jednak z perspektywy rozwoju polskiej elektromobilności bardziej istotne jest ogłoszenie podpisania pierwszych umów pomiędzy leasingodawcami a bankami, które w imieniu NFOŚiGW będą dystrybuowały dotacje do leasingu i wynajmu długoterminowego – podkreślił szef PSPA.

Kia EV6 / KIA

Samochód elektryczny w firmie i podatek VAT

– Z danych wynika, że nowe samochody w tym segmencie w przeważającej mierze trafiają do firm, a dodatkowo ich znacząca większość nie jest kupowana, lecz jest brana w leasing lub najem długookresowy. Wobec tego Narodowy Fundusz spodziewa się, że uruchomienie dopłat dla przedsiębiorców, w tym dopłat do leasingu i najmu, zwiększy napływ wniosków do programu Mój elektryk. Dlatego na dopłaty do leasingu jest przeznaczone 80 proc. budżetu programu – powiedział dziennik.pl Lorkowski.

A jak jest z podatkiem VAT w przypadku samochodu elektrycznego "na firmę"? Jaki limit ceny netto?

Dotacja to kwota zgodna z zasadami przedstawionymi w programie priorytetowym "Mój elektryk", która trafi na konto beneficjenta lub zmniejszy jego zobowiązanie/koszty związane z opłatą wstępną w przypadku leasingu. Obowiązującą regułą jest to, że nabycie pojazdu/koszty związane z leasingiem są objęte stawką podatku VAT 23 proc. (z wyjątkami wskazanymi w ustawie o podatku od towarów i usług - VAT), jak również to, że czynni podatnicy VAT mają możliwość odliczania tego podatku (100 proc. albo 50 proc.) na zasadach określanych w ustawie o VAT. Jeżeli danej osobie przysługuje prawo odliczenia jakiekolwiek części VAT, to kwota podlegająca odliczeniu (100 proc. albo 50 proc.) nie stanowi kosztów kwalifikowanych i nie jest uwzględniana przy wyliczaniu wsparcia z NFOŚiGW. Warto pamiętać, że w przypadku kategorii pojazdów M1 górny próg zakupu auta to: dla osób fizycznych (bez Karty Dużej Rodziny) i przedsiębiorców niepłacących VAT: 225 tys. brutto, natomiast dla płatników pełnego VAT-u - 225 tys. zł netto, z kolei dla osób używających auta w trybie mieszanych (prywatny/firmowy), będących płatnikami 50 proc. VAT górny próg zakupu wyniesie 201 793 zł netto – wyjaśnił Artur Lorkowski z NFOŚiGW.

Wariant Maks. koszt kwalifikowany Maks. szacunkowa cena netto, aby samochód elektryczny podlegał programowi Część podatku VAT w koszcie kwalifikowanym Szacowana cena brutto auta Komentarz
1 225 000 zł 225 000 zł 0 276 750 zł jeżeli podatnik ma prawną możliwość "odpisania" 100% VAT
2 225 000 zł 201 793 zł 23 206 zł 248 205 zł jeżeli podatnik ma prawną możliwość "odpisania" 50% VAT
3 225 000 zł 182 927 zł 42 073 zł 225 000 zł jeżeli podatnik nie ma prawnej możliwości "odpisania" VAT

Dopłata do samochodu elektrycznego a podatek VAT - jaka cena auta?

Maksymalna cena auta elektrycznego objętego dotacją wyniesie:

  • 225 000 zł brutto w przypadku beneficjentów, którzy nie są płatnikami VAT;
  • 248 205 zł brutto w przypadku firm mogących odliczyć 50 proc. podatku VAT;
  • 276 750 zł brutto w przypadku firm odliczających 100 proc. podatku VAT.
Ford E-Transit - elektryczny samochód dostawczy jest wyposażony w akumulator o pojemności użytkowej 68 kWh. Zasięg do 317 km WLTP / Ford

Dopłaty do samochodów elektrycznych dla Kowalskiego

Przypominamy, że dla osób fizycznych kwota dotacji wynosi 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (z kartą dużej rodziny) ­– 27 000 zł. Cena auta nie może przekraczać 225 tys. zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy właśnie posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Procedura ubiegania się o dotację na „elektryka" przez osoby fizyczne odbywa się online. Aby uzyskać refundację należy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka kroków w formularzu.

Mazda MX-30 / Mazda