Volvo i producent baterii Northvolt najpierw utworzą spółkę joint venture, a następnie założą centrum badawczo-rozwojowe w Szwecji. To właśnie tam od 2022 roku zespół specjalistów z obu firm zamierza głowić się nad opracowaniem najnowszej generacji ogniw bateryjnych, które trafią do samochodów elektrycznych marek Volvo i Polestar.

Reklama

W ramach spółki zostanie także wybudowana nowa gigafabryka w Europie o potencjalnej pojemności wynoszącej nawet 50 gigawatogodzin (GWh) rocznie. Start produkcji zaplanowano na 2026 rok.

Volvo i Northvolt łączą siły by opracować i wyprodukować baterie nowej generacji / Volvo

Gdzie powstanie nowa gigafabryka? Jeden zakład w Polsce już rośnie

Plan przewiduje, że nowa gigafabryka będzie w 100 proc. zasilana czystą energią i zatrudni około 3 tys. osób. A pierwszy samochód napędzany ogniwem bateryjnym, wyprodukowanym w ramach joint venture, będzie elektrycznym następcą Volvo XC60, czyli najpopularniejszego modelu szwedzkiej marki.

Reklama

Szwedzi nie ujawnili jeszcze lokalizacji nowej fabryki. - Decyzja powinna zapaść w przeciągu kilku miesięcy - powiedziała dziennik.pl Anna Sobolewska z Northvolt Poland.

Co ważne, pod Gdańskiem już powstaje zakład Northvolt, który zajmie się produkcją magazynów energii oraz systemów bateryjnych dla przemysłu i maszyn budowlanych. - Jego przyszłe moce produkcyjne są już zakontraktowane na ten cel w 90 proc. - wyliczyła nam Sobolewska.

Volvo XC60 nowej generacji będzie w 100 proc. elektryczne / Volvo
Volvo XC60 / dziennik.pl

Volvo wyłącznie elektryczne od 2030 roku

A od 2024 roku Volvo zamierza także zakupić 15 GWh ogniw bateryjnych na rok z istniejącego zakładu produkcji baterii Northvolt Ett w Skelleftea w Szwecji.

Volvo planuje, że do obecnej dekady 50 proc. jej samochodów będzie napędzane elektrycznie, a do 2030 roku zaoferuje wyłącznie auta na prąd.

– Własny rozwój nowej generacji technologii ogniw bateryjnych, wspólnie z Northvolt, pozwoli nam zaprojektować baterie dostosowane do kierowców Volvo i Polestar – dodał Henrik Green, dyrektor ds. technologii w Volvo Cars. – Produkując własne ogniwa dla naszych samochodów elektrycznych możemy skupić się na zaspokajaniu potrzeb klientów Volvo i Polestsar, zapewniając im zasięg i krótki czas ładowania – podkreślił.

Volvo C40 Recharge i XC40 Recharge / Volvo