Japonia jest krajem o dużym ryzyku występowania naturalnych katastrof takich jak trzęsienia ziemi czy tajfuny. W takich sytuacjach dużym problemem bywa często brak prądu wynikający z uszkodzenia sieci przesyłowej, który dotyka zarówno mieszkańców, jak i centra reagowania kryzysowego oraz ośrodki ewakuacyjne i służby ratunkowe. Toyota i Honda połączyły siły i wspólnie opracowały mobilny system awaryjnego generowania prądu i zasilania Moving e, który może dostarczyć źródła prądu wszędzie tam, gdzie organizowana jest pomoc podczas kataklizmów lub innych sytuacji awaryjnych.

Reklama

Podstawą Moving e jest Charging Station, czyli elektryczny autobus na ogniwa paliwowe pełniący funkcję stacji ładowania na kołach. Został wyposażony w dwa przenośne zewnętrzne urządzenia wyjściowe Honda Power Exporter 9000, 56 przenośnych akumulatorów Hondy, w tym 20 egzemplarzy LiB-AID E500 oraz 36 baterii Mobile Power Pack (MPP), a także 36 dwukierunkowych ładowarek Honda Mobile Power Pack Charge & Supply Concept do baterii MPP.

Do tego autobus Charging Station jest nie tylko mobilnym generatorem, ale może także zapewnić schronienie i miejsce do spania osobom ewakuowanym.

Toyota i Honda rozpoczynają testy wodorowego autobusu w roli mobilnego systemu zasilania awaryjnego / Toyota

Charging Station został opracowany na podstawie miejskiego autobusu Toyota FC Bus, którego sprzedaż rozpoczęła się w 2016 roku. Jego druga generacja o nazwie Toyota SORA trafiła na rynek w 2018 roku. W programie Moving e pojazd został wyposażony w dwukrotnie większą liczbę zbiorników wodoru, które zwiększyły jego możliwości generowania energii do 454 kWh, a moc systemu zasilania zewnętrznych odbiorników do 18 kW. Duża moc i pojemność energetyczna sprawia, że system może służyć jako źródło zasilania dla ośrodków ewakuacji oraz jako magazyn energii wygenerowanej przez ogniwa paliwowe, stanowiące główny element układu napędowego pojazdu.

Toyota i Honda rozpoczynają testy wodorowego autobusu w roli mobilnego systemu zasilania awaryjnego / Toyota
Toyota i Honda rozpoczynają testy wodorowego autobusu w roli mobilnego systemu zasilania awaryjnego / Toyota

Testy rozpoczynają się we wrześniu 2020 roku. Toyota i Honda sprawdzą efektywność i praktyczność systemu Moving e w różnych zastosowaniach we współpracy z władzami lokalnymi i firmami, które będą zainteresowane udziałem w programie. Charging Station będzie poruszał się w promieniu 100 km od stacji tankowania autobusów wodorowych. Będzie mógł dostarczyć od 240 do 490 kWh energii, w zależności od pokonanego dystansu od i do punktu tankowania wodoru.

Toyota i Honda rozpoczynają testy wodorowego autobusu w roli mobilnego systemu zasilania awaryjnego / Toyota
Toyota Mirai / Toyota / idziaszek

Toyota w 2014 roku marka wprowadziła na rynek model Mirai, elektrycznego sedana napędzanego wodorem. Samochód jest wyposażony w 154-konny silnik elektryczny, zasilany ogniwami paliwowymi, które na bieżąco generują prąd w reakcji wodoru i tlenu. Układ napędowy Mirai został następnie przystosowany do większych pojazdów, takich jak auta dostawcze, ciężarówki wielkogabarytowe oraz autobusy miejskie FC Bus i SORA. W 2020 roku na rynku zadebiutuje druga generacja sedana Mirai – wodorowa limuzyna zaprojektowana na platformie TNGA, której zasięg wzrośnie o 30 proc. w porównaniu do aktualnego modelu.

Toyota Mirai II / Toyota
Toyota Mirai II / Toyota
Toyota Mirai II / Toyota