Skoda pojawiła się na świecie 1895 roku, dlatego należy do grona pięciu marek samochodowych z najdłuższą historią. Właśnie 125 lat temu mechanik Vaclav Laurin i księgowy Vaclav Klement doszli do wniosku, że warto wejść w biznes… rowerowy. Po rowerach Slavia i motocyklach Laurin&Klement pierwszym samochodem zbudowanym w miejscowości Mlada Boleslav był Laurin&Klement Voiturette A z jednolitrowym, dwucylindrowym silnikiem V o mocy 7 KM. Pojazd poruszał się z maksymalną prędkością 40 km/h. Wzięcie sprawiło, że w następnych latach zaprezentowano kolejne modele oznaczone literami B i C.

Reklama
L & K Voiturette A - 1906 r. / Skoda

Laurin & Klement S

Produkcja modelu Laurin&Klement w serii S trwała 14 lat. W tym czasie powstało aż 2 tys. egzemplarzy tego pojazdu. Częściowo dzięki serii S Laurin&Klement szybko stał się największym zakładem motoryzacyjnym w Cesarstwie Austro-Węgierskim. W 1913 roku L&K Sg pojawił się w dziesięciu podstawowych wersjach designu nadwozia, w tym w wersji "Doktor" lub "Dama" w stylu coupe lub w wersji użytkowej "Progress".

Laurin & Klement S - 1911 r. / Skoda

L&K/Skoda 110

W 1925 roku firma Laurin&Klement połączyła siły z jednym z największych koncernów maszynowych i zbrojeniowych w Europie Środkowej, pilzneńskim gigantem Skoda. Model przejściowy Laurin&Klement/Skoda 110 był dostępny wraz z całą serią modyfikacji, w tym w wersji z nadwoziem Soft Top i Hard Top. Zasada dwóch samochodów w jednym mogła zostać wprowadzona dzięki modułowej konstrukcji z wyjmowaną tylną częścią – w efekcie auto osobowe można było przekształcić w dwuosobowy samochód dostawczy z płaską podłogą. Tak pomyślane auto sprawdzało się w pracy, jak i podczas rodzinnych wycieczek.

L&K/Skoda 110 - 1929 r. / Skoda

Skoda Superb

Nazwa Superb pochodzi od łacińskiego słowa "superbus", które oznacza „wspaniały” i symbolizuje najwyższą klasę. Wyprodukowany w 1934 r. pierwszy Superb S 640 skrywał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 55 KM. Ponadto wyposażenie obejmowało odbiornik radiowy i panele z drewna różanego oddzielające przestrzeń kierowcy od strefy zarezerwowanej dla pasażerów tego prestiżowego modelu: polityków, dyplomatów i biznesmenów. Jednym z nabywców była m.in.: słynna firma obuwnicza Bata z siedzibą w Zlinie, która produkowała również opony o tej samej nazwie, stosowane w autach Skody.

Skoda Superb - 1934 r. / Skoda

Skoda Popular Monte Carlo

W styczniu 1936 r. Skoda Popular zajęła drugie miejsce w swojej kategorii w rajdzie Monte Carlo. Po tym sukcesie marka zaoferowała limitowaną edycję modeli inspirowanych samochodem rajdowym o nadwoziu typu roadster oraz coupe, dając tym samym początek usportowionej serii Monte Carlo. Oprócz postępowych rozwiązań technicznych Skoda Popular Monte Carlo zdobyła serca kierowców elegancką aerodynamiczną linią nadwozia.

Skoda Popular Monte Carlo - 1936 r. / Skoda

Hybrydy plug-in i elektryczny Enyaq iV

Reklama

A to tylko część ikon… Dziś, na początku trzeciej dekady XXI wieku, czeska marka jest obecna na ponad 100 rynkach i wjeżdża w nową erę napędów korzystających z elektryczności. Jako hybryda typu plug-in dostępna jest Skoda Superb iV, a niebawem dołączy nowa Octavia iV także jako RS iV.

Jednak prawdziwym hitem na 125-lecie będzie pierwszy całkowicie elektryczny SUV Skoda Enyaq iV. Producent zaoferuje pięć wariantów mocy oraz trzy wielkości akumulatora.

Skoda Octavia nowej generacji / dziennik.pl

Model podstawowy to Enyaq iV 50 o pojemności akumulatora litowo-jonowego 55 kWh. Montowany z tyłu silnik elektryczny ma moc ok. 150 KM i zasięg do 340 km. Wzrasta on do 390 km w przypadku wersji Enyaq iV 60 o mocy 132 kW (180 KM) z akumulatorem 62 kWh. Enyaq iV 80, czyli ponad 200 KM z napędem na tylne koła błyszczy największym zasięgiem – producent deklaruje do 500 km. Zastosowany w tym modelu akumulator 82 kWh znajdzie się także w dwóch wersjach 4x4: 80X oraz usportowionej vRS, o mocy odpowiednio 265 KM i ponad 300 KM.

Topowy, przeszło 300-konny Enyaq iV vRS powinien wgniatać w fotel i przyspieszać od 0 do 100 km/h w 6,2 s (prędkość maksymalna - 180 km/h). Zasięg obu wariantów 4x4 wynosi 460 km.

– W 2020 roku kamieniem milowym w naszej historii będzie premiera w pełni elektrycznego, imponującego SUV-a ENYAQ iV, który otworzy ofensywę obejmującą premiery 30 nowych modeli do końca 2022 r., z których ponad 10 będzie częściowo lub całkowicie zelektryfikowana – powiedziała dziennik.pl Klaudyna Gorzan, kierownik ds. PR marki Skoda.

I pomyśleć, że wszystko zaczęło się 125 lat temu od rowerów…

Skoda ENYAQ iV wjedzie na rynek w dwóch odmianach karoserii – jako typowy SUV (zdjęcie modelu zamaskowanego) oraz coupe (prototyp VISION iV) / Skoda / SKODA AUTO