Fabryka w Zwickau jest pierwszym zakładem Volkswagena w Niemczech, który po przerwaniu produkcji w połowie marca teraz ją wznawia. Wiadomo, że w pierwszym etapie dziennie będzie powstawać 50 egzemplarzy elektrycznego ID.3 – to jedna trzecia produkcji z okresu przed wybuchem pandemii koronawirusa.
– Wszyscy musimy teraz sprostać historycznemu zadaniu. Chodzi o ochronę zdrowia pracowników naszego zakładu, a jednocześnie o wznowienie produkcji w odpowiedzialny sposób – powiedział Thomas Ulbrich, członek zarządu marki Volkswagen. – Zdrowie pracowników jest ważniejsze niż szybkość produkcji. Dlatego teraz nie jest najistotniejsze to, ile samochodów możemy dziennie wyprodukować. Bardziej liczy się fakt, że rozpoczęty przez nas proces transformacji w kierunku pojazdów elektrycznych od dzisiaj ponownie nabiera rozpędu. ID.3 jest dla Volkswagena w ramach tego procesu jednym z najważniejszych modeli – wyjaśnił.
Branżowy Automotive News Europe podkreśla, że Volkswagen po wznowieniu produkcji spodziewa się dotrzymać wcześniejszego harmonogramu i ID.3 wejdzie na rynek latem 2020 roku. Prace nad oprogramowaniem elektrycznego auta zmierzają ku końcowi.
ID.3 czyli VW na prąd
Volkswagen ID.3 jest pierwszym autem niemieckiej marki opartym na stworzonej od podstaw platformie MEB przystosowanej wyłącznie do napędu elektrycznego. Zaletą tej architektury jest wszechstronność – na niej powstanie cała rodzina różnych e-samochodów, od kompaktowych, poprzez SUV-y po limuzyny i vany.
W chwili rozpoczęcia sprzedaży ID.3 będzie oferowany z trzema akumulatorami litowo-jonowymi do wyboru. Z zestawem podstawowym o pojemności (45 kWh) przejedzie 330 km (wg normy WLTP). Akumulator można ładować prądem o maksymalnej mocy 7,2 kW (prąd zmienny) lub 50 kW (prąd stały); istnieje też możliwość zasilania prądem stałym o mocy 100 kW (opcja). ID.3 w wersji podstawowej również osiąga prędkość maksymalną 160 km/h.
Wariant średni 58 kWh, który ma być najpopularniejszy, zapewni 420 km zasięgu. Korzystając ze stacji szybkiego ładowania prądem o mocy 100 kW w ciągu 30 minut auto można zasilić do pojemności wystarczającej na pokonanie 290 km (według WLTP) lub 200 km podczas jazdy z prędkością autostradową – to znacznie więcej niż dotychczas w samochodach kompaktowych.
ID.3 z największym akumulatorem (77 kWh) to imponujące 550 km podróży bez przystanku na ładowanie. Tu akumulator można "uzupełnić" prądem zmiennym o maksymalnej mocy 11 kW lub stałym o mocy do 125 kW.
W Polsce cena seryjnego ID.3 z akumulatorem o najmniejszej pojemności ma wynosić ok. 130 tys. zł. Pierwsze samochody zostaną dostarczone klientom w połowie 2020 roku.