Ford Mustang zadebiutował w USA w 1964 roku. Przez ponad pół wieku tani samochód dla młodych ludzi stał się maszyną kultową i pożądaną. Mimo to amerykański producent skąpił go Europejczykom, aż wreszcie w 2015 roku na Starym Kontynencie zadebiutowała najnowsza generacja tego auta i… została przebojem.
Dziś Mustang w swoje 56. urodziny podczas Mustang Day może świętować podwójne laury w globalnych rankingach popularności – jako najlepiej sprzedający się na świecie samochód sportowy i piąty z rzędu tytuł najlepiej sprzedającego się sportowego coupe. Mustang jest także najlepiej sprzedającym się "sportowcem" w Ameryce ostatnich 50 lat.
Amerykański koncern eksport najnowszej generacji tego auta rozpoczął pięć lat temu. Od tego momentu do końca 2019 sprzedał 633 tys. Mustangów w 146 krajach na całym świecie.
Według analiz rejestracji nowych samochodów osobowych firmy IHS Markit tylko w 2019 roku na całym świecie zarejestrowano 102 090 Mustangów – to rekordowy wynik, który czyni go najlepiej sprzedającym się autem sportowym na świecie. W tym okresie sprzedaż Mustanga w Niemczech wzrosła o 33 proc. A nad Wisłą wzięcie poszybowało o prawie 50 proc. – dzięki temu Polska jest 4. europejskim rynkiem zbytu dla tego auta produkowanego w USA.
Polska rajem dla Mustangów
Na Starym Kontynencie w zeszłym roku Ford sprzedał 9900 egz. tego modelu, to o 3 proc. lepiej niż w 2018 r. Które kraje są rajem dla Mustangów? Dane dotyczą 20 europejskich rynków i obejmują Austrię, Belgię, Wielka Brytanię, Czechy, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Grecję, Węgry, Irlandię, Włochy, Holandię, Norwegię, Polskę, Portugalię, Hiszpanię, Rumunię, Szwecję i Szwajcarię.
Mustang hitem w Polsce
Ford Mustang w Polsce również jest zdecydowanym liderem w rankingu sprzedaży samochodów sportowych, do których według segmentacji IBRM Samar zaliczane są wszystkie modele z nadwoziami coupe i kabriolet (marek popularnych oraz luksusowych). W 2019 roku zarejestrowanych zostało 783 Mustangi, to niemal 50 proc. więcej niż rok wcześniej.
Drugie miejsce zajmuje Mercedes klasy C (498 szt.). Podium zamyka Mercedes klasy E (365 egz.). Czwarta jest Mazda MX-5 (256 szt.). Piąte BMW serii 8 to 184 sprzedane auta. BMW serii 2 z liczbą 181 modeli zasłużyło na szóstą lokatę. Siódmego Mercedesa klasy S wybrało 180 osób. Porsche 911 z wynikiem 158 szt. jest dopiero ósme. BMW serii 4 wywalczyło dziewiątą lokatę (151 aut). Top10 zamka Porsche 718 – 122 sprzedane egzemplarze, czyli ponad 6 razy mniej niż Mustanga.
Ford Mustang Bullitt
W Europie Ford Mustang jest oferowany w wersjach nadwozia typu fastback i cabrio.
Do wyboru są dwa układy napędowe: 449-konny silnik benzynowy V8 o pojemności 5-litrów (wersja GT), z dziesięciobiegową automatyczną lub sześciobiegową manualną skrzynią oraz 2,3-litrowy EcoBoost o mocy 291 KM z sześciobiegową ręczną przekładnią.
A jeśli kogoś interesuje jeszcze bardziej seksowne auto, to Ford jest gotowy i na takie wyzwanie. Niedawno minęło 50 lat od kiedy świat poznał porucznika Franka Bullitta (w tej roli niezapomniany Steve McQueen), jego Forda Mustanga GT 390 Fastback i jeden z najbardziej epickich pościgów samochodowych w historii kina. Z tej okazji producent wprowadził do Polski limitowany model Mustang Bullitt, który feruje jedynie w nadwoziu fastback .
Sercem auta jest wolnossący pięciolitrowy silnik V8 o mocy 460 KM, napęd przenoszony przez sześciobiegową skrzynię manualną trafia na tylne koła. Sprint do setki trwa nieco ponad 4 s, prędkość maksymalna to 250 km/h.
Mustang Bullitt został standardowo wyposażony w aktywny układ wydechowy z końcówkami rur Black NitroPlate. I właśnie m.in. dzięki temu dźwięk jednostki na wolnych obrotach jest surowy jak Camele bez filtra, a po kopnięciu gazu zmienia się w ostry heavy metal z charakterystycznymi strzałami. Osiągi poprawia kolektor dolotowy o średnicy 87 mm z Shelby GT350 ze sportowym filtrem powietrza oraz ponownie skalibrowane oprogramowanie komputera sterującego silnikiem. Do wyboru są tylko dwa lakiery: Shadow Black lub klasyczny Dark Highland Green. Ten drugi leży na nim najlepiej.