Volkswagen rozpędza machinę produkcji samochodów elektrycznych na niespotykaną dotąd skalę. A przełączenie biznesu niemieckiego koncernu na nowe tory zaczęło się od premiery modelu ID.3 we wrześniu 2019 roku. W listopadzie do rozbudowanego zakładu VW w Zwickau przyjechała kanclerz Niemiec Angela Merkel i nacisnęła czerwony guzik startowy seryjnej produkcji tego kompaktowego auta na prąd.

Reklama
Dziennik Gazeta Prawna

Przypominamy, że samochód został skonstruowany w oparciu o modułową platformę MEB opracowaną przez Volkswagena specjalnie na potrzeby aut elektrycznych; ID.3 powinien zapewnić zasięg od 330 do 550 km (według WLTP). W Polsce podstawowa wersja tego auta będzie kosztować mniej niż 130 tys. zł. VW ID.3 przez internetowy system zarezerwowało już ponad 37 tys. osób.

Sprzedaż ID.3 ruszy latem 2020 roku. Rodzina modeli ID. powiększy się ponadto o nowych członków. W przyszłym roku odbędzie się światowa premiera pierwszego SUV-a z elektrycznym napędem – seryjnej wersji modelu studyjnego ID.CROZZ. Jego produkcja ma się również rozpocząć jeszcze w 2020 roku w fabryce elektrycznych samochodów w Zwickau. Koncern twierdzi, że od 2021 roku z taśm będzie zjeżdżać do 330 tys. e-samochodów rocznie, co sprawi, że ten zakład stanie się największą i najefektywniejszą fabryką produkcji aut elektrycznych w Europie.

Volkswagen

Produkcję elektrycznych aut na bazie platformy MEB podejmie ponadto fabryka w Anting w Chinach, będzie to drugi zakład Volkswagena wytwarzający samochody z elektrycznym układem napędowym.

Dziennik Gazeta Prawna

Turbo przyspieszenie Volkswagena

A do 2024 roku koncern VW zainwestuje w rozwój elektromobilności 33 mld euro, z których 11 mld przypadnie na inwestycje marki Volkswagen. Strategiczny cel zakładający sprzedaż miliona elektrycznych samochodów ma – według nowych założeń – zostać osiągnięty pod koniec 2023 roku, czyli o dwa lata wcześniej niż dotąd zakładano. Sama marka VW planuje, że do 2025 roku wyprodukuje 1,5 miliona aut z napędem elektrycznym.

– Rok 2020 będzie kluczowy dla transformacji Volkswagena – wprowadzenie do sprzedaży ID.3 sprawi, że nasza ofensywa w zakresie elektromobilności zacznie być widoczna na ulicach – powiedział Thomas Ulbrich, członek zarządu marki Volkswagen ds. elektromobilności. – Nowy plan zakładający produkcję 1,5 mln elektrycznych samochodów do 2025 roku pokazuje, że ludzie chcą przesiadać się do aut zasilanych energią elektryczną, a my sprawimy, że będą one dostępne dla milionów klientów – zapowiedział.

Dziennik Gazeta Prawna

Volkswagen chce też ułatwić korzystanie z aut elektrycznych. Nowa firma Elli należąca do VW zajmuje się budową infrastruktury ładowania akumulatorów. Już dzisiaj Elli ma ponad 10 tys. odbiorców prądu.

Volkswagen dzięki zaangażowaniu w joint venture IONITY przyczynia się do stworzenia 400 ultraszybkich stacji ładowania. W skład sieci wejdzie 2400 punktów ładowania o mocy do 350 kW. Stacje IONITY będą rozlokowane co 120 km. Powstaną również w Polsce – w 12 lokalizacjach przy autostradach A1, A2 i A4.

Wielkie znaczenie dla upowszechnienia e-aut ma także udostępnienie platformy MEB innym firmom. Jednym z pierwszych producentów samochodów, który skorzysta z tej architektury będzie Ford. Marka ta zamierza od 2023 roku oferować w Europie model skonstruowany w oparciu o płytę podłogową MEB i zakłada sprzedaż ponad 600 tys. tych samochodów w ciągu 6 lat.

Reklama
Dziennik Gazeta Prawna

Volkswagen pracuje również nad rozwojem, testami i produkcją cel do akumulatorów stosowanych w autach elektrycznych. W 2020 roku w Salzgitter rozpocznie się budowa fabryki wytwarzającej akumulatory o łącznej mocy 16 gigawatogodzin. Początek produkcji przewidziano na przełomie lat 2023/2024. Volkswagen utworzył ponadto spółkę ze szwedzkim producentem akumulatorów, firmą Northvolt.

Dziennik Gazeta Prawna

Grupa Volkswagen mistrzem nad Wisłą

Dokonania i plany niemieckiego koncernu doceniło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz firma doradcza PwC. W efekcie Grupa Volkswagen została ogłoszona liderem elektromobilności w Polsce i na świecie. Kandydatów do tytułu "Global E-Mobility Leader 2019" wskazali eksperci rynku e-mobility z 39 oddziałów PwC na świecie. Zwycięzców wyłoniono na podstawie ich udziału w światowym rynku pojazdów elektrycznych, podzespołów i stacji ładowania.

Volkswagen

Podczas wręczenia nagrody podkreślono, że Volkswagen Group Polska prowadzi kampanie edukacyjne w zakresie elektromobilności, szkolenia i prelekcje dla różnych sektorów gospodarki oraz samorządów. Spółka wraz z siecią dilerską inwestuje także w sieć ładowarek, trwa instalacja 400 publicznie dostępnych punktów ładowania, 70 z nich jest już dostępnych, w tym ładowarka o mocy 50 kW zlokalizowana przy salonach Ignaszak marek Volkswagen i Audi w Kaliszu. Ładowarka ta zasilana jest energią z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na dachu warsztatu.

Audi