Samochody używane szerokim strumieniem płyną do Polski. Od wejścia do Unii Europejskiej nad Wisłę sprowadzono ponad 13 mln aut. Rok 2018 był rekordowy jeżeli chodzi o liczbę zarejestrowanych pojazdów – 1,6 mln egz., z czego milion przywieziono właśnie z zagranicy (60 proc. pochodziło z Niemiec). Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wskazuje, że podobnego wyniku można spodziewać się po 12 miesiącach mijającego już 2019 roku. A jakich czterech kółek z drugiej ręki dziś pożądają Kowalski i Nowak?

Reklama

Preferencje Polaków może zobrazować najnowszy raport obejmującego ostatnie 4 lata, który analitycy AAA Auto stworzyli po analizie danych dotyczących sprzedaży samochodów używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dilerów. Z zestawienia wynika, że od stycznia do połowy grudnia 2019 roku w Polsce pojawiło się 2,49 mln ofert sprzedaży "używek". W ocenie analityków tegoroczny wynik nie pobije rekordu z 2018 roku, kiedy to na rynek trafiło ponad 2,52 mln ofert.

– Polski rynek aut używanych wszedł obecnie w stan stabilnego rozwoju i w tym roku ogólna liczba ofert aut wystawianych na sprzedaż nie przekroczy ubiegłorocznego wyniku – powiedziała dziennik.pl Karolina Topolova, dyrektor zarządzającą i prezes zarządu AURES Holdings, operatora centrum sieci AAA Auto. – Rynek jednak poprawia się, ponieważ dostrzegam nieznaczną zmianę jakościową ofert. W sprzedaży jest więcej aut lepiej wyposażonych i bezpieczniejszych oraz tych z silnikami hybrydowymi – dodała.

W 2020 roku używane auta droższe nawet o 10 proc.

Analiza ostatnich czterech lat wskazuje także na wyraźny wzrost cen aut na rynku wtórnym. Jeszcze w 2016 roku samochód używany z przebiegiem ok. 180 tys. km i w wieku ponad 11 lat (wówczas z 2005 roku) kosztował średnio 14,7 tys. Dziś auto o identycznej historii (z 2008 roku) jest aż 3 tys. zł droższe i trzeba za nie zapłacić niemal 18 tys. zł. A prognoza na 2020 rok wcale nie zapowiada się różowo.

Największa zmiana czeka nas w przyszłym roku w związku ze wzrostem cen aut nowych, którego efekt odczuje także rynek aut używanych – powiedziała nam Topolova. Ceny używanych aut mogą wzrosnąć nawet o 10 proc. w ciągu 2020 roku. Według naszych szacunków, wzrost cen powinien przede wszystkim zacząć się od aut prawie nowych i stopniowo w ciągu roku będzie wpływał na pozostałe samochody używane w średnim wieku, które najczęściej są poszukiwane na rynku, ale także może dotknąć aut bardzo starych – wyjaśniła.

Przypominamy, że od 1 stycznia 2020 roku na terenie Unii Europejskiej zacznie obowiązywać zaostrzona norma emisji na poziomie 95 g CO2/km i będzie ona związana z wysokimi karami dla producentów (95 euro za 1 g przekroczenia emisji, liczone od wszystkich wprowadzonych na rynek UE nowych samochodów). Jak zauważyła szefowa AAA Auto zmiana przepisów pociągnie za sobą nie tylko wzrost cen nowych samochodów. Rykoszetem dostaną też używane. Z prostego rachunku wynika, że samochód z drugiej ręki kosztujący dziś 18 tys. zł, w 2020 roku będzie droższy nawet o 1800 zł.

Dlatego, jeśli ktoś jeszcze waha się nad zmianą auta, to w obliczu nadciągających podwyżek powinien rozważyć przyspieszenie decyzji. A które modele są najczęściej poszukiwane przez kierowców?

Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż 2019 roku był Opel Astra. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen Passat. Podium uzupełniło Audi A4, które z trzeciego miejsca zepchnęło BMW serii 3.

Top 10 aut używanych w 2019 roku:

1. Opel Astra (1. miejsce w 2018 roku)
2. Volkswagen Passat (2. w 2018 roku)
3. Audi A4 (4. w 2018 roku)
4. BMW serii 3 (3. w 2018 roku)
5. Volkswagen Golf (5. w 2018 roku)
6. Ford Focus (6. w 2018 roku)
7. Skoda Octavia (9. w 2018 roku)
8. Ford Mondeo (7. w 2018 roku)
9. Opel Corsa (10. w 2018 roku)
10. BMW serii 5 (8. w 2018 roku)








Opel

Używane hybrydy szybują

Po czterech latach dominacji samochodów z silnikiem Diesla analitycy rynku zauważyli zmianę. Jednostki benzynowe powoli doganiają wysokoprężne. Podczas gdy w 2018 roku dystans między dieslami a benzynowcami wynosił 336 tys. sztuk (na rynku oferowano ponad 1,3 mln samochodów używanych z silnikami diesla i 980 tys. z silnikami benzynowymi), w tym roku różnica wynosiła 279 tys. (1,27 mln wobec 992 tys.).

Reklama
dziennik.pl

Proporcjonalnie najbardziej dynamiczny wzrost wykazuje segment samochodów hybrydowych. W 2016 roku na rynku było jedynie 4572 ofert sprzedaży aut z napędem spalinowo-elektrycznym, w 2017 już 5531, w 2018 - 8481, a obecnie można wybierać z przeszło 12,8 tys. hybryd.

Volkswagen

Najtańsze i najdroższe

Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w 2019 roku pojawiło się w województwie mazowieckim (ponad 437 tys.), a najmniej w województwie opolskim (42 tys. ofert).

Audi

Najdroższe auta używane oferowano w województwie mazowieckim (mediana ceny: 22 900 zł), a najtańsze w województwie kujawsko-pomorskim (14 500 zł).

Województwo Liczba ofert w 2019 Średnia ceny (zł) Średnia wieku (lat) Średnia przebiegu (km)
Mazowieckie 437 722 22 888 10,5 172 500
Wielkopolskie 297 263 18 250 10,9 171 000
Śląskie 286 838 18 900 10,9 165 000
Małopolskie 202 188 18 000 11,4 175 799
Dolnośląskie 183 794 16 900 11,8 184 500
Łódzkie 149 832 16 000 11,9 182 000
Pomorskie 149 183 19 500 11,2 186 900
Kujawsko-pomorskie 115 467 14 500 12,6 193 000
Lubelskie 108 699 14 900 12,9 204 000
Podkarpackie 97 531 16 800 12,1 182 000
Świętokrzyskie 88 519 15 900 12,5 197 000
Zachodniopomorskie 85 981 15 000 12,4 195 000
Warmińsko-mazurskie 69 220 15 500 12,7 195 597
Lubuskie 66 223 15 700 12,3 190 000
Podlaskie 55 964 17 900 12,2 189 000
Niezidentyfikowane 51 529 21 900 10,2 170 123
Opolskie 41 963 17 500 11,7 189 000
Ogółem 2 487 916 17 900 11,5 180 000