Najlepsze i najgorsze samochody 2018 roku – tak nieformalnie można nazwać nowy ranking brytyjskiego magazynu motoryzacyjnego "What Car?”. Eksperci od aut używanych tworząc listę brali pod uwagę oceny ponad 18 tys. kierowców, którzy na podstawie własnych doświadczeń z ostatnich 12 miesięcy ocenili łącznie 159 modeli aut maksymalnie 4-letnich należących do 31 różnych marek.
Badanie obejmowało ocenę częstotliwości i stopnia zaawansowania usterek występujących w samochodach w ciągu ostatniego roku i z podziałem na 14 obszarów: nadwozie, hamulce, silnik, układ elektryczny silnika, układ wydechowy, światła zewnętrzne, układ paliwowy, skrzynia biegów/sprzęgło, wykończenia wnętrza, układy elektryczne bez silnika, układ kierowniczy, zawieszenie i inne.
Właściciele aut podawali w każdej kategorii liczbę dni, przez które ich samochód był wyłączony z jazdy. Respondenci pochwalili się także kosztami jakie musieli ponieść w serwisach - od napraw bezpłatnych gwarancyjnych do tych za ponad 1500 funtów brytyjskich (przeszło 7,2 tys. zł). Większa liczba dni i droższa naprawa obniżały miejsce na liście.
Niezawodność uznano za czynnik, który decyduje o tym, czy kierowcy zachowają swoje samochody i pozostaną wierni wybranej marce. Liczne awarie w znaczący sposób obniżają prawdopodobieństwo, że właściciel auta ponownie zdecyduje się na nowy produkt danego producenta.
Te auta się nie psują
I tak w klasyfikacji generalnej za 100-procentowo niezawodne uznano Suzuki SX4 S-Cross i Toyotę Yaris. Nieznacznie im ustąpił elektryczny Nissan Leaf poprzedniej generacji. Kolejne miejsca to Toyota RAV4 (z lat 2013-2018) i BMW serii 3 (2005-2014).
Najbardziej niezawodne modele | Indeks niezawodności (w proc.) | |||||
1 | Suzuki SX4 S-Cross (od 2013) | 100 | ||||
1 | Toyota Yaris (od 2011) | 100 | ||||
3 | Nissan Leaf (2011 - 2017) | 99,7 | ||||
4 | Toyota RAV (2013 - 2018) | 99,6 | ||||
5 | BMW serii 3 (2005 - 2014) | 99,5 |
Najgorsze auta
Największym zaskoczeniem jest ostatnia lokata. Na niechlubnym końcu skali znalazła się Tesla.
Amerykański producent samochodów elektrycznych chełpiący się zaawansowaniem technicznym tak podpadł kierowcom, że zamyka stawkę zarówno w klasyfikacji ogólnej modeli jaki i marek.
Najbardziej awaryjne modele | Indeks niezawodności (w proc.) | |||||
1 | Tesla Model S (od 2013) | 50,9 | ||||
2 | Land Rover Range Rover (od 2013) | 67,3 | ||||
3 | Ford Edge Diesel (od 2016) | 70,7 | ||||
4 | Land Rover Range Rover Evoque (od 2011) | 73,2 | ||||
5 | Land Rover Discovery Sport (od 2015) | 74,7 |
Najsolidniejsze marki?
Szczyt klasyfikacji generalnej zajmuje Suzuki – użytkownicy aut tej marki uznali je za właściwie bezawaryjne (97,7 proc.).
Lexus i Toyota zadowoliły się odpowiednio drugim i trzecim stopniem pudła. Tuż za podium stanęły Kia, Mitsubishi i Subaru. Najwyżej ocenianymi markami europejskimi są Skoda i Alfa Romeo – 7. i 8. lokata.
Miejsce | Marka | Indeks niezawodności (proc.) | ||||
1 | Suzuki | 97,7 | ||||
2 | Lexus | 97,5 | ||||
3 | Toyota | 96,8 | ||||
4 | Kia | 95,8 | ||||
4 | Mitsubishi | 95,8 | ||||
4 | Subaru | 95,8 | ||||
7 | Skoda | 95,6 | ||||
8 | Alfa Romeo | 95,5 | ||||
9 | Hyundai | 95,4 | ||||
10 | Seat | 95,2 | ||||
11 | Opel/Vauxhall | 94,6 | ||||
11 | Mazda | 94,6 | ||||
13 | Dacia | 94,1 | ||||
14 | Fiat | 94,0 | ||||
15 | Honda | 93,8 | ||||
16 | BMW | 93,4 | ||||
17 | Volkswagen | 92,9 | ||||
18 | Ford | 92,7 | ||||
19 | Renault | 91,7 | ||||
20 | Audi | 91,5 | ||||
20 | Volvo | 91,5 | ||||
22 | Mini | 91,2 | ||||
23 | Porsche | 90,9 | ||||
24 | Peugeot | 89,4 | ||||
25 | Citroen | 88,1 | ||||
26 | Mercedes-Benz | 88,0 | ||||
27 | Nissan | 87,1 | ||||
28 | Jaguar | 84,9 | ||||
29 | Jeep | 82,7 | ||||
30 | Land Rover | 76,5 | ||||
31 | Tesla | 57,3 |
A jak wygląda klasyfikacja w poszczególnych segmentach?
Wśród aut małych najlepsze okazały się Toyota Yaris, Honda Jazz i Suzuki Celerio. Najsłabiej wypadł Peugeot 208.
Kategorię kompaktów wygrał Hyundai i30. Za koreańskim autem jest Audi A3 i Skoda Octavia. Najgorzej oceniono Peugeota 308.
Klasa wyższa (segment D) to pierwsze miejsce Volvo V60. Dalej kolejno jest Opel Insignia i Alfa Romeo Giulia. Co ciekawe Alfa utrzymała się w czołówce, podczas kiedy pozostałe modele debiutują w top 3. Najgorszą ocenę zdobył… Mercedes Klasy C.
Wśród samochodów premium króluje Mercedes Klasy E przed BMW serii 5 i Jaguarem XF wcześniejszej generacji. Aktualny XF wyhamował na… ostatnim miejscu w klasie.
Poszukując małego modelu SUV warto brać pod uwagę Suzuki SX4 S-Cross, które zostało najwyżej ocenione za niezawodność. Za japońskim autem są Peugeot 2008 i Opel Mokka. Citroen C4 Cactus wylądował na ostatnim miejscu.
Kia Sportage to najbardziej niezawodny SUV rodzinny. Nieznacznie mniej punktów przypadło Audi Q3 z silnikiem benzynowym i Peugeot 3008. Koniec tabeli należy do Nissana Qashqaia i Audi Q3 z silnikiem Diesla.
Duży SUV? Najlepsze oceny to kolejno Toyota RAV4, BMW X5 i Audi Q5. Najgorsze wyniki zanotował Ford Edge i Range Rover.
Mercedes klasy B, Volkswagen Golf Plus i Ford C-Max to najbardziej niezawodne rodzinne vany. Najsłabiej wypadł Citroen C4 Picasso.
W kategorii samochodów hybrydowych i z napędem czysto elektrycznym najlepiej wypadły kolejno: Nissan Leaf, Toyota Yaris hybrid i Mitsubishi Outlander PHEV. Najgorzej wypadła Tesla Model S.