Ogólnopolską akcję "Majowy weekend" policja zaczyna już w piątek 27 kwietnia – w dniu wyjazdów na wypoczynek polskie drogi będzie patrolować ponad 5 tys. policjantów. Takiej samej liczby mundurowych kierowcy powinni spodziewać się także 6 maja podczas powrotów z majówki.
– Na głównych szlakach komunikacyjnych skupimy się na upłynnianiu ruchu, by ludzie mogli spokojnie dojechać na miejsce wypoczynku. W następnej kolejności będziemy kontrolować prędkość i wyłapywać piratów drogowych, bo zbyt szybka jazda to najbardziej śmiercionośna przyczyna wypadków drogowych. A kiedy już dojdzie do zatrzymania policjant oczywiście sprawdzi trzeźwość kierowcy – powiedział dziennik.pl nadkomisarz Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego KGP.
Podkreślił, że w trakcie kontroli policjanci będą również sprawdzać sposób podróżowania pasażerów w szczególności tych najmłodszych oraz jak przewożone są bagaże czy inne przedmioty. – Chcemy zapobiegać tragediom, do których może dojść z błahych powodów. Kierowcy powinni zwrócić uwagę na porządek w kabinie. Przecież przy hamowaniu butelka może wtoczyć się pod jego nogi i zablokować pedały. A luźno leżący telefon komórkowy w razie kolizji zmienia się w lecący 4-kilogramowy odważnik. Nie jest trudno wyobrazić skutki uderzenia taką "cegłą" w głowę – stwierdził przedstawiciel KGP.
Policjant uczula też kierowców aut na użytkowników jednośladów (motocykle, motorowery, rowery). – Przy skrzyżowaniach z przejazdami dla rowerzystów należy zachować szczególną ostrożność. Przyjrzeć się nawet kilkakrotnie, poprosić o pomoc pasażerów – radzi Kobryś.
Ale i sami rowerzyści nie mogą zachowywać się jak święte krowy.
– Każdy musi zadbać o własne bezpieczeństwo, a gwarantuje to skuteczna obserwacja innych uczestników ruchu drogowego i przewidywanie ich zachowań. Pierwszeństwo przejazdu nikogo nie zwalnia z myślenia. Rower rozpędzony tylko do 25 km/h w ciągu sekundy pokonuje 7 metrów, w takim przypadku kierowca auta czasem może nie zdążyć zareagować. Apeluję o jazdę w kasku, ostrożność i rozsądek. Ślepy pęd w najgorszym wypadku może zaprowadzić na cmentarz – przestrzega policjant.
Noga z gazu i oczy dookoła głowy
W trakcie 10-dniowego "weekendu" drogówka do kontroli prędkości użyje całego arsenału – jest duże prawdopodobieństwo, że poza oznakowanymi radiowozami oraz laserowymi miernikami prędkości, kierowców będzie pilnował policyjny śmigłowiec z kamerą.
Na drogach z pewnością pojawi się 40 najnowszych BMW serii 3 z napędem na cztery koła. Policjanci w bawarskich nieoznakowanych radiowozach do pomiaru prędkości ściganego auta używają wideorejestratorów Videorapid 2a polskiej firmy Zurad.
Sam wideorejestrator (fachowo: prędkościomierz kontrolny) poza uwiecznianiem obrazu, liczy czas przejazdu policyjnego samochodu i długość odcinka drogi (odczyt najczęściej z czujników ABS radiowozu). Na tej postawie wyliczana jest średnia prędkość, jednak nie nagrywanego auta, a nieoznakowanego radiowozu. Taka metoda wymaga od kierowcy policyjnego pojazdu utrzymywania stałej odległości na początku i na końcu odcinka pomiarowego.
Nie dokazuj, bo wpadniesz na radar
Dziennik.pl poprosił operatora systemu Yanosik o wskazanie dróg, na których policja najbardziej lubi kontrolować. Przy okazji udało się wyznaczyć trasy obarczone niebezpieczeństwem wypadku. Przed wyjazdem warto zatem przyjrzeć się w jakich miejscach trzeba zachować szczególną ostrożność.
– Aby bezpiecznie dojechać do celu warto przygotować się na różnego rodzaju sytuacje na drodze. Nasz system stwarza możliwość dodawania ostrzeżeń, m.in. o utrudnieniach związanych z remontami, zagrożeniach, a także tych o kontrolach prędkości – wyjaśnia nam Julia Rachwalska, z Yanosik i uściśliła, że ich wiarygodność jest weryfikowana przez następnych kierowców przejeżdżających przez dane miejsce, poprzez zatwierdzenie lub odrzucenie wcześniej dodanego zgłoszenia.
– W ten sposób użytkownicy mogą z wyprzedzeniem przygotować się na odpowiedni manewr zwiększając tym samym bezpieczeństwo na polskich drogach – dodała.
I właśnie na podstawie tego typu zgłoszeń przeanalizowane zostały trasy, na których użytkownicy systemu najczęściej dodają komunikaty dotyczące policji kontrolującej prędkość. Pod lupę ekspertów trafiły wszystkie drogi krajowe na terenie Polski, czyli miejsca najczęściej uczęszczane podczas majówkowych podróży.
Spośród nich wyłoniono 10 dróg, które charakteryzują się największą liczbą potwierdzonych zgłoszeń o kontrolach prędkości w systemie Yanosik. Dane obejmują każdy piątek, sobotę i niedzielę od 1 stycznia do 15 kwietnia 2018 roku.
– W celu wyliczenia najbardziej kontrolowanych dróg w Polsce przyjęliśmy wskaźnik, który pokaże nam miarodajne statystyki. Ogólną liczbę kontroli prędkości zgłoszonych na danej trasie przeliczyliśmy na 1 km drogi. W ten sposób wyłoniliśmy drogi, które mimo niewielkiego kilometrażu przodują w rankingu – wyjaśniła nam Rachwalska.
Najczęściej kontrolowaną przez policję trasą w Polsce jest droga krajowa nr 1. Tam w ciągu 3,5 miesiąca użytkownicy systemu zgłosili ponad 21 kontroli prędkości na 1 km drogi.
Nieco mniej, ale nadal w czołówce rankingu uplasowała się droga nr 86, gdzie odnotowano 20 kontroli na 1 km. Podium zamyka droga krajowa nr 97 łącząca Rzeszów z autostradą A4. Choć trasa ta liczy zaledwie 6 km to użytkownicy systemu bardzo często zgłaszali na niej kontrole prędkości: aż 14 w przeliczeniu na 1 km.
Wśród najczęściej kontrolowanych dróg krajowych w Polsce znalazły się także trasy: 95, 80, 7, 81, 47, 98, 49.
Drogi najczęściej kontrolowane a wypadki
Czy częste miejsca kontroli idą w parze z wypadkami? Specjaliści Yanosika porównali dane ze statystykami opublikowanymi w grudniowym raporcie o najbardziej niebezpiecznych drogach w Polsce (CZYTAJ WIĘCEJ>>). I jak się okazało istnieją w tym przypadku duże powiązania.
Aż 8 na 10 tras znalazło się zarówno w zestawieniu najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce, jak i w gronie dróg najczęściej kontrolowanych przez policję.
W poniższej tabeli drogi te zostały wyróżnione kolorem szarym. Oznacza to, że działania policji mogą być spójne z poprawą bezpieczeństwa na polskich drogach.
W jakich miejscach jest najwięcej kontroli?
Skoro wiadomo jakie drogi krajowe są najczęściej kontrolowane, to warto przyjrzeć się ich konkretnym odcinkom, na których szczególnie koncentruje się policja.
Drogi zostały podzielone na fragmenty odpowiadające obszarom gminnym. Poniższa mapa prezentuje 10 odcinków przebiegających przez teren danej gminy, na których najczęściej sprawdzana jest prędkość.