Policja od stycznia do sierpnia 2015 roku wystawiła kierowcom 1 898 428 mandatów. Najczęściej popełnianym wykroczeniem była zbyt szybka jazda - drogówka zatrzymała w tym czasie 974 517 osób za przekroczenie dozwolonego limitu - wynika z najnowszych danych Komendy Głównej Policji (KGP), do których dotarł dziennik.pl. Tymczasem w analogicznym kresie 2014 r. policjanci ukarali kierowców 1 832 137 mandatami (w tym 999 398 razy łapali za przekroczenie prędkości). To oznacza o 66 301 więcej wystawionych mandatów w tym roku.
Najnowsze dane KGP potwierdzają również, lawinowy wzrost liczby kierowców łapanych na wykroczeniach wobec pieszych. Policja do sierpnia bieżącego roku zanotowała 69 867 naruszeń tego rodzaju. W analogicznym okresie 2014 statystyki mówiły o ponad trzykrotnie mniejszej liczbie.
Policja realizuje plan
- Z analiz wynika, ze co piąta ofiara śmiertelna wśród pieszych w Unii Europejskiej to pieszy, który zginął w Polsce. Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020 przewiduje, że jednym z priorytetów jest ochrona pieszych, a policja została zobowiązana do zintensyfikowania nadzoru w tym obszarze, stąd też zwiększenie ujawnionych naruszeń kierujących wobec pieszych jak i naruszeń popełnianych przez samych pieszych - wyjaśnia w rozmowie z dziennik.pl Elżbieta Symon z Komendy Głównej Policji.
To tłumaczy niemal 40 proc. wzrost liczby mandatów nałożonych na pieszych - od początku 2015 roku do sierpnia policjanci drogówki ukarali 235 069 osób. Rok wcześniej ta liczba była mniejsza i wynosiła 170 789.
Przypomnijmy, że dokument Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pod tytułem "Program Realizacyjny na lata 2015-2016 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020", podpisała na początku maja 2015 roku minister infrastruktury Maria Wasiak. (więcej informacji pod poniższym linkiem)
Łącznie drogówka w tym roku wystawiła 2 133 507 kar (kierowcy plus piesi; o 130 581 więcej niż w 2014). Jeśli szacunkowo przyjąć, że średni mandat wynosi 250 zł (najwyższy to 500 zł, najniższy 20 zł), to oznacza ponad 533 mln zł wpływów do budżetu państwa. Trzymając się tych samych założeń, w 2014 roku ściągnięto 500 mln zł.
Największą liczbę mandatów wystawili policjanci z województwa wielkopolskiego - 224 841. Na drugim miejscu są mundurowi z drogówki działającej na terenie województwa śląskiego - 215 695. Podium zamykają funkcjonariusze z Małopolski - 186 863. Następnie jest Dolnośląskie z liczbą mandatów 165 860.
Więcej mandatów, ale mniej wypadków i ofiar
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że do sierpnia 2015 roku na polskich drogach doszło do 17 857 wypadków, w których zginęło 1534 osoby, a 21 802 zostało rannych - to odpowiednio o 1460 zdarzeń mniej niż rok wcześniej (19 317 wypadków, 1683 zabitych i 23 711 rannych). Statystyki KGP tym samym potwierdzają utrzymanie tendencji spadkowej trwającej od 2012 roku.
Warto przypomnieć, że w ostatnim dziesięcioleciu najwięcej wypadków drogowych i ich ofiar odnotowano w 2004 roku (ponad 51 tys. wypadków, w których zginęło ponad 5 tys. osób), po czym następował spadek, utrzymujący się do 2006 roku. W 2007 roku nastąpił wzrost liczby wypadków i ich ofiar, w latach 2008-2010 zanotowano ponowne spadki, aż do 2011 roku, gdzie zanotowano ponowny wzrost.
2 mln więcej kontroli trzeźwości
KGP podkreśla, że w 2015 roku do tej pory przeprowadziła niemal dwa miliony więcej kontroli trzeźwości - 10 669 713 zbadanych kierowców wobec 8 731 290 w tym samym czasie 2014 r. Częstsze kontrole podziałały najwidoczniej odstraszająco, ponieważ w tym roku policjanci złapali 75 916 pijanych kierowców, czyli o 5250 mniej niż rok wcześniej w analogicznym okresie.
Aż o 20 proc. spadła liczba wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych za kierownicą i pieszych po alkoholu - w tym roku byli oni sprawcami 1171 zderzeń (1407 w 2014 r.), w których zginęło 134 osoby (217 - 2014 r.).
Piesi spowodowali do tej pory w 2015 roku 1335 wypadków, w których śmierć poniosło 193 osoby, a 1172 zostało rannych. Statystyki spadły w porównaniu do 2014 roku, kiedy to pieszy był sprawcą 1630 wypadków (271 zabitych i 1401 rannych). Najczęstszymi przyczynami nieszczęść z udziałem pieszych było nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd i zza pojazdu przeszkody, przechodzenie przez jezdnię w niedozwolonym miejscu oraz na czerwonym świetle.