Niemiecki producent troszczy się o życie swoich klientów - do rodziny pancernych aut z gwiazdą na masce właśnie dołączył nowy model, czyli klasy M guard. Jak powstaje taki pancernik na kołach i co potrafi?

Inżynierowie podkreślają, że poszczególne elementy ochronne łączone są z surowym nadwoziem już na etapie produkcji, a opancerzenie obejmuje nawet wzmocnienia dachu, zamki, szczeliny drzwi czy mocowania lusterek zewnętrznych.

Zdaniem konstruktorów taki sposób opancerzenia jest lepszy od rozwiązań niefabrycznych ze względu na to, że projekt nadwozia od początku uwzględnia dodatkową masę i rozmieszczenie elementów opancerzenia.

Opancerzenie obejmuje szyby - specjalne, laminowane szkło o jednakowej grubości zawiera wewnątrz chroniącą przed odłamkami warstwę poliwęglanową. Do wzmocnienia nadwozia - w tym słupków A, B i C, przegrody czołowej oraz dachu - zastosowano pokrycie ze specjalnej stali - jakiej? To tajemnica.

Nowa klasa M guard spełnia wymagania klasy ochrony VR 4 według wytycznych BRV 2009 (Bullet Resistant Vehicles 2009) dla pojazdów opancerzonych. Klasyfikacja ta określa odporność balistyczną (VR - Vehicle Resistance, czyli "odporność pojazdu") w zakresie rodzaju broni i jej kalibru: w tym przypadku, m.in. Magnum .357 oraz .44.

Certyfikacja została przeprowadzona przez Ballistics Bureau w niemieckim Ulm. Klasa M guard z pozytywnie zaliczyła badania balistyczne - ostrzał pod różnym kątem i wybuchy, na przykład granatu ręcznego DM51, zgodnie z wytycznymi ERV 2010, nie zrobiły na tym aucie wrażenia.

Testom poddano przednią i tylną część pojazdu, obie chronione przez opcjonalne opancerzenie podłogi.

Klasa M guard jest seryjnie wyposażona w zawieszenie pneumatyczne. Wzmocnienie rekompensuje dodatkowe kilogramy, a nowe drążki skrętne tylnej osi mają wyeliminować przechyły na szybko pokonywanych łukach lub podczas nagłej zmiany kierunku jazdy.

Nowy pancernik Mercedesa jest dostępny wyłącznie z oponami typu run-flat i pięcioramiennymi obręczami AMG z lekkich stopów o średnicy 20 cali. Nawet po przestrzeleniu i po całkowitej utracie ciśnienia ogumienie pozwala pokonać do 30 km z prędkością maksymalną 80 km/h.

Pancerna klasa M jest autem, w której po raz pierwszy w tej klasie samochodów zastosowano silnik wysokoprężny - turbodiesel V6 generuje moc 258 KM oraz 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taki model waży 2765 kg i do 100 km/h przyspiesza w 9,4 s.

Dla tradycjonalistów lub tych, którzy chcą szybciej uciekać z miejsca zagrożenia jest model ML 500 Guard z benzynowym agregatem V8 o mocy 408 KM i 600 Nm momentu. Ten pancernik waży 2785 kg, a do setki przyspiesza w 6,5 s. Oba modele rozpędzają się maksymalnie do 210 km/h. Auta dostępne są jako przystosowane do ruchu prawo- i lewostronnego.