Opel Crossland X – pierwsze dziecko związku niemieckiej marki z Grupą PSA. Od chwili debiutu w 2017 roku na drogi wyjechało ponad 300 tys. egzemplarzy tego auta. Tylko Corsa z rodziny Opla ma większe wzięcie w Europie. A moda na podwyższone auta jest szalona, o czym świadczy dwukrotny wzrost popularności SUV-ów segmentu B. Szczyt sprzedaży sięgnął 2,4 mln sztuk w 2019 roku (15,6 proc. wszystkich nowych osobówek). Co prawda koronawirus podciął skrzydła do 2 mln w zeszłym roku, ale udział w rynku wzrósł do ponad 17 proc. Dziś analitycy spodziewają się ponownej sprzedaży na poziomie 2,4 mln aut i powiększenia udziału w rynku do ponad 18 proc. Opel nie ma zamiaru przespać takiej okazji. Do akcji wjeżdża Crossland w nowym wcieleniu.
Opel Crossland w nowym stylu. Jak Mokka
Najpopularniejszy SUV niemieckiej marki odmłodniał duszą i ciałem. Crossland stracił literkę X, ale zyskał szeroki grill o nazwie Vizor, który po raz pierwszy otrzymała Mokka nowej generacji. To rozwiązanie stylistyczne niczym szyba w kasku motocyklowym zakrywa twarz auta. Za lśniącym czernią panelem odpornym na zarysowania i wstrząsy zgrupowano czujniki systemów elektronicznych. Nowością są też srebrne osłony pod zderzakami. Do tego doszły przednie światła przeciwmgłowe LED z chromowanymi oprawami, chromowane elementy na drzwiach czy opcjonalne kolorowe listwy biegnące wzdłuż linii dachu. Z tyłu nowy model najłatwiej poznać po szerokim rozmieszczeniu nazwy CROSSLAND nad tablicą rejestracyjną.
Crossland zawstydzi Astrę
W środku deska rozdzielcza delikatnie odświeżona kolorowymi wstawkami. Nowością są wszechstronnie ustawiane fotele AGR (atest przyznawany przez lekarzy ortopedów) z tapicerką z Alcantary – świetnie wyglądają, są wygodne i skutecznie podtrzymują ciało. Poza tym Crossland zachował funkcjonalność małego minivana przy wysokości porównywalnej z SUV-em. Liczby mówią same za siebie. Przesunięcie dzielonej asymetrycznie kanapy o 15 cm do przodu powiększabagażnik z 410 do aż 520 l. To 150 l więcej niż kufer Astry. A po złożeniu oparć powstaje furgonetka, która do sufitu zapewni ładownię o pojemności 1255 l. Opel razem ze zmianą stylistyki wprowadza nową usportowioną wersję GS Line. Taki dynamiczny pakiet obejmuje 17‑calowe alufelgi, czarny dach i czerwone obramowanie bocznych szyb. Nie można jednak oceniać książki po okładce, dlatego warto sprawdzić treść...
Crossland jeździ jak Opel. Niemcy pozbyli się francuskich zwyczajów
Znacznie ważniejsze usprawnienia zaszły pod karoserią. Konstruktorzy Opla pozbyli się miękkich nastawów zawieszenia i "gumowego" układu kierowniczego, czyli cech nabytych w wieku dziecięcym razem z platformą PSA. Nowy Crossland dojrzał, teraz jest z zupełnie innej bajki, sprężysty i zwinny jak na niemieckie auto z błyskawicą przystało. Szczególnie dużo frajdy daje z dziarskim, trzycylindrowym silnikiem 1.2 Turbo/130 KM i sześciobiegowym automatem. Samochód od razu reaguje na ruchy kierownicą i żwawo zasuwa przed siebie nie obciążając przy tym kieszeni (spalanie ok. 6 l/100 km). Wreszcie też wiadomo, co słychać na styku kół z asfaltem. Zawieszenie pracuje sztywniej, stąd lepsza stabilność – nowe sprężyny i amortyzatory kolumn McPhersona z przodu oraz poprawiona belka skrętna na tylnej osi zrobiły swoje. Co prawda, Crossland przez swoją wyższą sylwetkę nadal lubi wychylić się na zewnątrz szybko pokonywanego łuku, ale nie buja nim już tak mocno jak przed modernizacją. A to daje więcej spokoju za kierownicą. Na wynagrodzenie zapracowali też spece od wyciszenia kabiny – udało im się pozbyć hałasów dochodzących z tylnej części nadwozia i od kół w chwilach wjeżdżania na różne nawierzchnie drogi.
Nowy Opel Crossland. Ceny w Polsce
Opel Crossland nieznacznie zdrożał, ale zyskał na wyposażeniem seryjnym. W standardzie pojawiła się m.in. klimatyzacja, kamera rozpoznająca znaki drogowe, audio sterowane przyciskami z kierownicy, asystent utrzymania pasa ruchu czy tempomat. Taki model z bazowym trzycylindrowcem 1.2/83 KM kosztuje od 74 450 zł. W ofercie jest też jednostka 1.2 Turbo/110 KM i diesel 1.5 (110 KM lub 120 KM). Jednak żeby uniknąć rozczarowania warto przemyśleć silnik 1.2/130 KM (od 84 250 zł), jest dynamiczny, pracuje kulturalnie i przyjemnie brzmi, co również pasuje do komfortowego klimatu odmłodzonego Opla.
Opel Crossland 1.2 Turbo A6 2021 – dane techniczne wersji testowej
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1199 ccm, R3, benzyna |
Moc | 130 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa automatyczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,1 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 410-1255 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4217 mm/1976/1605 |
Cena wersji testowej Crossland 1.2 Turbo A6 Elegance + Pakiet Ultimate | 98 500 zł + 16 850 zł = 115 350 zł |
Poza bazową odmianą Opel przewidział jeszcze wersję Edition, GS Line i Elegence plus bogaty zestaw pakietów i pojedyńczych opcji.
IntelliGrip na śnieg i błoto
Nowością wśród dodatków jest system IntelliGrip (1200 zł), który ma zapewnić trakcję na śliskim i poza asfaltem. To elektroniczne rozwiązanie znane z modelu Grandland X, które poprzez ESP dopuszcza uślizg kół i symuluje blokadę dyferencjału. Układ sterowany pokrętłem pracuje w pięciu trybach: domyślny Normal/On-road; zimowy Snow poprawiający trakcję na oblodzonej nawierzchni; błotny Mud, dopuszczający większy poślizg podczas przyspieszania; Sand, zapobiegający ugrzęźnięciu na luźnej nawierzchni oraz ESP Off, w którym ESP i kontrola trakcji są wyłączone (działa do 50 km/h). Taki zastęp pomocników powinien wystarczyć na wyjechanie z zaspy czy rozmiękłej leśnej drogi.
Z listy wspomagaczy kierowca może też wybrać m.in.: wyświetlacz head-up, alarm przedkolizyjny z automatycznym wyhamowaniem auta i wykrywaniem pieszych, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, asystent martwego pola, system wykrywania senności kierowcy, kamerę cofania obejmująca pole widzenia 180 stopni, system automatycznego parkowania i tempomat z ogranicznikiem prędkości wraz z funkcją rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości.
Pakiet Ultimate (16 850 zł; model na zdjęciach) przewidziano wyłącznie dla odmiany Elegance. Taki zestaw obejmuje m.in. dwukolorowe nadwozie z czarnym dachem, tapicerkę z Alcantary, fotele AGR, przesuwną tylną kanapę, oparcie dzielone 60/40, tylny podłokietnik z otworem na długie przedmioty, podwójną podłogę bagażnika, system Multimedia Navi, reflektory AFL LED z funkcją automatycznych świateł drogowych, tylne światła LED, reflektory przeciwmgielne, czujnik parkowania z tyłu, przyciemniane szyby tylne boczne oraz bagażnika, srebrne relingi dachowe, dwukolorowe 17-calowe alufelgi i wreszcie układ IntelliGrip.
Opel Crossland | Crossland | Edition | GS Line | Elegance |
1.2 83 KM Start/Stop M5 | 74 450 zł | 77 250 zł | 80 050 zł | 81 700 zł |
1.2 Turbo 110 KM Start/Stop M6 | 81 750 | 84 550 | 87 350 | 90 000 |
1.2 Turbo 130 KM Start/Stop M6 | 84 250 | 87 050 | 89 850 | 92 250 |
1.2 Turbo 130 KM Start/Stop A6 | 90 250 | 93 050 | 95 850 | 98 500 |
1.5 Diesel 110 KM Start/Stop M6 | 87 750 | 90 550 | 93 350 | 96 000 |
1.5 Diesel 120 KM Start/Stop A6 | 96 650 | 99 450 | 102 250 | 104 900 |