Oto nowe Audi polskiego projektanta. "Sztuczna inteligencja w produkcji seryjnej"
1 I udało się. W czasie salonu samochodowego w amerykańskiej stolicy motoryzacji niemiecki producent pokazał prototypowego SUV-a o nawie h-tron quattro. Premierowy samochód z Ingolstadt jest wyposażony w ogniwo paliwowe wytwarzające energię elektryczną z wodoru.
Audi
2
Pod względem stylistycznym SUV zaprezentowany w USA jest "spokojniejszy" w porównaniu do auta z Frankfurtu. Elektrycznie uruchamiane elementy zamontowane na bokach i z tyłu samochodu kierują przepływem powietrza tak, by opór był jak najmniejszy.
Spoiler wysuwany z progu przeciwdziała zawirowaniom powietrza w tylnych nadkolach. Zamiast lusterek bocznych ma kamery wyjeżdżające z karoserii - to rozwiązanie pochodzi ze świata wyścigowych Audi startujących w Le Mans.
Audi
3 - Delikatnie zmieniłem design. Mam tu na myśli przede wszystkim rozwiązania aerodynamiczne. Duże otwory chwytające powietrze zapewniają bardzo dobre chłodzenie agregatów. Przeprojektowałem maskę, grill i dolną cześć zderzaka z przodu. Nowe są też koła. Sądzę, że h-tron demonstruje duży potencjał drzemiący w technice ogniw paliwowych. Dwa elektryczne silniki przy osi przedniej i tylnej to kolejny stopień ewolucji napędu quattro. Zelektryfikowane quattro - opowiada nam Łabanowicz.
Audi
4 Audi h-tron quattro bazuje w 99 procentach na e-tron quattro. Jednak w aucie prezentowanym w Detroit zupełnie inny jest sposób zasilania baterii. Decydujące różnice kryją się pod maską. Ogniwo paliwowe, podobnie jak w aucie z jednostką spalinową, zamontowano z przodu.
Audi
5 Silnik elektryczny przy przedniej osi generuje moc 90 kW, a przy tylnej - 140 kW. W efekcie nowy SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 7 sekund. Konstruktorzy zapewniają, że jego zbiorniki można w bezpieczny sposób napełnić wodorem zaledwie w 4 minuty. Zasięg samochodu wynosi maksymalnie 600 km.
Audi
6 Jedynym produktem reakcji chemicznej, podczas której z wodoru powstaje energia elektryczna, jest para wodna. Dlatego układ wydechowy wykonano z tworzywa sztucznego, co wpłynęło też na zmniejszenie wagi pojazdu.
PAP/EPA / TANNEN MAURY
7
- Audi h-tron quattro concept pokazuje ponadto, jak będą funkcjonować systemy autonomicznej jazdy i zdalnego parkowania, które już w roku 2017 trafią do seryjnej produkcji i znajdą się w luksusowej limuzynie klasy wyższej audi A8 - zapowiada Łabanowicz.
Jak wyjaśnia, sercem tego systemu jest centralny komputer zwany w skrócie zFAS. Ten sztuczny mózg "przelicza" w czasie rzeczywistym obraz otoczenia auta, a następnie udostępnia te informacje systemom wsparcia kierowcy, systemowi autonomicznej jazdy oraz zdalnego parkowania.
- Dwa ostatnie systemy mogą przejąć kontrolę nad pojazdem podczas parkowania i podczas poruszania się w spowolnionym ruchu na autostradach, wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania. Warunkiem jest jedynie nieprzekraczanie przy takich manewrach prędkości 60 km/h - precyzuje projektant.
Audi
8 Czy wodorowe audi trafi do produkcji? W Detroit przedstawiciele koncernu z Ingolstadt stwierdzili, że są gotowi na rewolucję i "gdy tylko rynek oraz infrastruktura będą gotowe, rozpoczniemy produkcję seryjną".
Audi
9 Pewne jest natomiast to, że w 2018 roku na rynek wejdzie pierwsze seryjne elektryczne auto marki Audi, bazujące na koncepcyjnym audi e-tron quattro concept stworzonym przez Kamila Łabanowicza i jego zespół. A do roku 2020, koncern chce poszerzyć paletę modelową do 60 różnych samochodów.
dziennik.pl
10
Audi
11
Audi
12
PAP/EPA / TANNEN MAURY
13
Audi
14
Audi
15
Audi
16
Audi
17
Audi
18
Audi
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję