Kia odkryła karty i wprowadza do Polski nowy model. Ceną i wyposażeniem zaskoczyła rywali
1 Nowa kia optima delikatnie nabrała ciała i urosła. Rozstaw osi wydłużono do 2805 mm (+10 mm), podobnie jak długość całkowitą - do 4885 mm. Samochód jest o 25 mm szerszy - 1860 mm oraz o 10 mm wyższy (1465 mm). Dodatkowe milimetry nie poszły w gwizdek. Konstruktorzy zapewniają o większej: przestrzeni nad głową, szerokości na wysokości ramion oraz większej swobodzie na nogi pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Również kufer jest bardziej pojemny.
KIA / Gudrun Muschalla
2 Inżynierowie podkreślają, że efektem wydłużenia rozstawu osi o 10 mm i modernizacji foteli jest 25-milimetrowy wzrost miejsca na nogi dla pasażerów kanapy tylnej. Poszerzenie nadwozia skutkuje zwiększeniem szerokości wnętrza na poziomie ramion (20 mm z przodu i 17 mm z tyłu). Większa przestrzeń na głowę (+5 mm z przodu i +15 mm w tyle) to efekt wysmuklenia i podwyższenia linii dachu.
KIA / Gudrun Muschalla
3
Sztywniejszy szkielet siedzeń oznacza obniżenie drgań i wibracji. Wyłożone miękką pianką zagłówki, oparcia i siedziska mają pozwolić na lepsze "zagłębienie się" w fotelu, a twardsza wykładzina na brzegach powinna zapewnić dobre podparcie ciała kierowcy i pasażera.
Pojemność kufra nowej optimy wzrosła z 505 do 510 litrów. Załadunek powinien ułatwić szerszy otwór bagażnika oraz podpodłogowy schowek na drobiazgi pomoże w zaprowadzeniu porządku - w końcu najłatwiej zamiata się pod dywan :)
KIA
4 Wygląd? Od pewnego czasu koreańskie auta pod względem stylistyki biją na głowę konkurencję. W Wolfsburgu po obejrzeniu zdjęć nowej optimy najpewniej kolejny raz żałują, że pozwolili w 2006 roku odejść Peterowi Schreyerowi do koreańskiej konkurencji. Przypominamy, że niemiecki projektant - ikona motoryzacyjnej stylizacji - był ojcem kultowej już pierwszej generacji audi TT czy też volkswagen new beetle. Silniki?
KIA / Gudrun Muschalla
5
Skąd moc? Silnik 1.7 CRDi rozwija 141 KM oraz moment obrotowy 340 Nm (poprzednio 136 KM i 325 Nm). Taki model ma spalać średnio 4,2 l/100 km. Zryw od zera do setki - 10 sekund.
W nowej optimie dostępny jest także silnik benzynowy 2.0 CVVL ( zmienne fazy rozrządu) o mocy 163 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma trwać 9,4 s. W tym przypadku producent obiecuje spalanie na poziomie 7,4 l/100 km.
W obu przypadkach seryjnie montowana jest sześciobiegowa przekładnia ręczna. Na życzenie w fabryce założą klasyczny, sześciostopniowy automat (jednostka benzynowa) skrzynię dwusprzęgłową z 7 przełożeniami.
Wiadomo, że Kia pracuje obecnie nad jeszcze szerszą gamą jednostek i układów napędowych do zastosowania w przewidzianej na rok 2016 optimy z napędem hybrydowym typu plug-in oraz pierwszego sedana marki Kia o charakterystyce wyczynowej z przeznaczeniem na rynki europejskie.
W planach jest też kia optima kombi - na polskim rynku auto powinno pojawić się jesienią 2016 roku.
KIA
6 W Polsce kierowcy mają do wyboru trzy warianty wyposażenia. Już w najtańszym M producent gwarantuje 7 poduszek powietrznych, w tym poduszka kolanowa kierowcy, system nawigacji KiaNaviSystem z siedmiocalowym kolorowym ekranem, kamerą cofania i mapami TomTom, klimatyzację automatyczną z filtrem przeciwpyłkowym i jonizatorem powietrza oraz aluminiowe obręcze kół o średnicy 16 cali, światła mijania typu projekcyjnego, światła przeciwmgielne oraz do jazdy dziennej LED, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu i funkcją antyoblodzeniową, tempomat z ogranicznikiem prędkości.
KIA / Gudrun Muschalla
7 Lepiej wyposażoną wersję L producent oferuje z ksenonowymi reflektorami, 17-calowymi alufelgami. Na liście są też zegary supervision z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 4,3 cala, podgrzewana kierownica i przednie fotele, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tapicerka skórzano-materiałowa.
KIA
8 Najlepiej wyposażona wersja XL to biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, 18-calowe alufelgi, skórzana tapicerka i wentylowane i elektrycznie regulowane przednie fotele.
KIA / Gudrun Muschalla
9
Najtańsza kia optima to wersja M z silnikiem benzynowym 2.0/163 KM - taki samochód kosztuje od 89 900 zł. Za najtańszą odmianę z jednostką wysokoprężną 1.7 CRDi/141 KM trzeba zapłacić o 5 tys. zł więcej, czyli 94 900 zł. Ceny środkowej odmiany L starują z poziomu 100 900 zł. Najbogatsza optima XL to wydatek od 115 900 zł. W obu przypadkach silnik Diesla jest droższy o 5 tys. zł.
Dla pierwszych kierowców polski importer oferuje dodatkowo w cenie auta pakiet serwisowy. Pakiet obowiązuje przez 4 lata lub 60 tysięcy kilometrów. W skład pakietu wchodzą - przeglądy mechaniczne, przeglądy nadwozia i przeglądy olejowe. Program obowiązuje na terenie całej Polski. Pakiet przypisany jest do samochodu - w przypadku jego sprzedaży, może z niego korzystać kolejny właściciel co podnosi wartość auta w przypadku jego odsprzedaży.
A jak wypadają rywale? Z regularnego cennika Volkswagena wynika, że najtańszy passat kosztuje od 91 790 zł (1.4 TSI/125 KM), niemieckie auto z porównywalną mocą (1.4 TSI/150 KM) to 99 390 zł.
Podstawowy ford mondeo 1.0 EcoBoost/125 KM bez promocji kosztuje od 90 tys. zł. Model porównywalny mocą (1.5 EcoBoost/160 KM) - 93 300 zł.
Podstawowa skoda superb 1.4 TSI/125 KM jest tańsza (od 79 500 zł), ale pod względem wyposażenia nie feruje w standardzie np. nawigacji czy aluminiowych obręczy kół.
KIA / Gudrun Muschalla
10
KIA
11
KIA
12
KIA
13
KIA / Gudrun Muschalla
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję