Pierwsze zdjęcia nowego Volkswagena z silnikiem motocykla! XL Sport w Paryżu
1 Inżynierowie niemieckiej marki połączyli ogień i wodę - do XL1, czyli auta przedstawianego jako najbardziej ekonomiczny samochód świata (spala ok. 1 litra paliwa na 100 km) wstawili zmodyfikowaną jednostkę V2 z nowego ducati 1199 superleggera - najmocniejszego na świecie dwucylindrowego motocykla. Podobnie jak XL1, którego produkcja jest ograniczona do 250 egzemplarzy, także superleggera będzie wytwarzany ręcznie i jednocześnie z wykorzystaniem precyzyjnych przemysłowych technologii w limitowanej liczbie 500 sztuk.
PAP/EPA / DANIEL KARMANN
2 Ducati 1199 Superleggera posiada najlepszy stosunek masy do mocy ze wszystkich seryjnie produkowanych motocykli. W opinii konstruktorów tak samo jest jeśli chodzi o świat samochodów i model XL Sport. Stosunek masy (890 kg), mocy (147 kW/200 KM) i aerodynamiki (cw x A = 0,44 m kw.) sprawia, że nowość Volkswagena będzie najszybszym obecnie samochodem z silnikiem 200 KM. Oto sekrety nowości z Niemiec...
Media / SinarM
3 Silnik V2 z Ducati 1199 Superleggera, zastosowany w XL Sport został nieznacznie zmodyfikowany. Dzięki tytanowym korbowodom silnik DOHC o pojemności 1199 cm3 rozwija prędkość obrotową do 11 000 obr./min. Pokrywy sprzęgła, głowicy cylindrów i miski olejowej wykonane są ze stopu magnezu, są dwie przepustnice i po dwa wtryskiwacze na każdy cylinder. Moc silnika V2 (134 Nm) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG).
UnitedPictures.COM
4 Osiągi? Przyspieszenie - 5,7 sekundy od 0 do 100 km/h. Konstrukcja zawieszenia wbudowanego w ramę typu „spaceframe” wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości, składa się z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z układem „pull-rod” amortyzatorów (przegub na dole jako drążek ciągnięty) i osi tylnej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi w układzie „push-rod” (przegub na górze jako drążek popychany). Opony w rozmiarze 205/40 R 18 (z przodu) i 265/35 R 18 (z tyłu) nałożone są na kute obręcze z magnezu, lżejsze od obręczy aluminiowych łącznie o 23,9 kg. Za hamowanie XL Sport odpowiedzialny jest układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.
Volkswagen
5 Oprócz aerodynamicznych kształtów nadwozia, także inne rozwiązania sprawiły, że XL Sport jest szybki jak strzała, są to na przykład specjalne Air Curtains (kierują powietrze z przodu do specjalnych kanałów), odpowietrzenia nadkoli, zoptymalizowana podłoga, kanały prowadzące powietrze w przedniej pokrywie i poprawiające docisk, wysuwany tylny spojler (z mechanizmem z Lamborghini Aventador) oraz regulowane otwory wentylacyjne w tylnej pokrywie (żaluzje, otwierające się w przypadku konieczności odprowadzenia ciepła z silnika).
Volkswagen / DANIEL KARMANN
6 XL Sport jest bratem XL1. Oba XL mają taką samą podstawę konstrukcyjną. Głównym wspólnym elementem jest nadwozie wykonane w znacznej części z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) z kabiną monocoque i nieznacznie przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera. Volkswagen zastosował komponenty z CFK wykonane metodą RTM (Resin Transfer Moulding). Gęstość materiału względnie jego ciężar właściwy wynosi zaledwie 20 procent porównywalnej karoserii stalowej. I to przy porównywalnej sztywności i wytrzymałości.
Newspress
7 Wnętrze XL Sport w porównaniu do kabiny XL1 różni się nieznacznie. Pojawił się specjalny, cyfrowy wskaźnik wielofunkcyjny, który oprócz ciśnienia oleju pokazuje także czasy okrążeń. Płaski element z karbonu przedłuża "daszek" nad wyświetlaczem eliminując wszelkie odbicia światła.
Volkswagen
8 XL Sport jest dłuższy i szerszy, niż XL1: jego długość to 4291 mm (XL1: 3888 mm), szerokość 1847 mm (XL1: 1664 mm), a wysokość 1152 mm (XL1: 1153 mm). Wydłużył się także rozstaw osi - do 2424 mm (XL1: 2224 mm).
Newspress
9 Skrzydłowe, podnoszone w górę drzwi XL1 i XL Sport przypominają drzwi supersportowych samochodów. Są zamocowane w dwóch punktach, na dole do słupków A i do ramy dachu tuż nad przednią szybą i unoszą się nie tylko w górę, lecz także lekko do przodu. Ponadto sięgają daleko ku środkowej części dachu. Szyby w drzwiach wykonane są z poliwęglanu. Ze względu na redukcję masy, górna część szyb jest na stałe połączona ze skorupą drzwi, natomiast dolny segment można otwierać. Przednia szyba obu modeli XL wykonana jest z cienkiego szkła.
Volkswagen
10 Na próżno szukać w XL Sport lusterek. Zamiast nich w drzwiach zamontowane są małe, opływowe kamery. Rejestrowany przez nie obraz otoczenia za samochodem prezentowany jest na wyświetlaczach w kabinie (e-Mirrors, cyfrowe lusterka zewnętrzne, premiera światowa w XL1). Napis "Motore Ducati" przed tylnymi nadkolami informuje, że pod tylną pokrywą pracuje silnik motocykla 1199 Superleggera.
Newspress
11 W XL Sport moc 200 KM wystarczy na rozwinięcie prędkości 270 km/h.
Newspress
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję