SsangYong oficjalnie staje się KG Mobility. Nowa nazwa pojawiła się na klapie modelu Torres EVX, który zadebiutował w Seulu. W tym samym czasie benzynowy Torres skradł show w Poznaniu. Jednak nowy elektryczny SUV jest zupełnie inny od spalinowego krewniaka. Oba modele otwierają nowy rozdział w historii najstarszej koreańskiej marki samochodowej. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Reklama

SsangYong pod nową flagą i dzięki zastrzykowi z gotówki po przejęciu przez koncern KG Mobility dodaje gazu. – Zmiana nazwy firmy nie była łatwą decyzją. Ale po serii wzlotów i upadków naszym celem jest dostarczenie kompleksowego rozwiązania dla sektorów mobilności – stwierdził Kwak Jae-sun, prezes KG Mobility.

SsangYong zmienia nazwę na KG Mobility, elektryczny Torres EVX inny niż benzynowy Torres w Polsce

Pomyślnie zakończyliśmy wszystkie procesy restrukturyzacji i teraz mamy nowego głównego akcjonariusza. Obiecujemy, że już nigdy się nie załamiemy – powiedział Jeong Yong Won, dyrektor generalny południowokoreańskiej marki. Pierwsze owoce transformacji pod nowymi skrzydłami ujawniono właśnie w Seulu.

Reklama
Torres EVX - elektryczny SUV, który w Polsce pojawi się w drugiej połowie 2023 roku / SsangYong
SsangYong Torres z silnikiem benzynowym 1.5 / SsangYong

Elektryczny Torres EVX z wąskimi reflektorami i podświetlanymi sześcioma listwami poprzecznymi zapowiada nadchodzące zmiany stylistyczne w całej gamie. Także nowe, minimalistyczne wnętrze podąża za trendami – kierowca dostanie m.in. nowy podwójny ekran i schludną konsolę z mniejszą ilością fizycznych przycisków.

Torres EVX to pierwszy samochód elektryczny po przejęciu marki SsangYong przez koncern KG Mobility / SsangYong
Torres EVX to pierwszy samochód elektryczny po przejęciu marki SsangYong przez koncern KG Mobility / SsangYong

Torres EVX i wydajny akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy, bez kobaltu

Torres EVX wykorzystuje baterie, które są wyjątkowe na tle innych rozwiązań. Powstały bez użycia kobaltu i mają konstrukcję litowo-żelazowo-fosforanową (LiFePO4; LFP). Takie trójskładnikowe połączenie gwarantuje im wysoką wydajność i żywotność bez efektu pamięci.

– Akumulator LFP jest coraz bardziej popularny wśród producentów samochodów ze względu na jego bezpieczeństwo. Jednocześnie jest tańszy niż akumulatory litowo-jonowe – wskazał Jeong Yong Won. Podkreślił jednocześnie, że nowy SUV jest skierowany do młodszych mieszkańców Korei Południowej, którzy są zaniepokojeni pożarami akumulatorów. Akumulatory LFP dostarcza chińska firma BYD.

Torres EVX to pierwszy samochód elektryczny po przejęciu marki SsangYong przez koncern KG Mobility / SsangYong
Torres EVX to pierwszy samochód elektryczny po przejęciu marki SsangYong przez koncern KG Mobility / SsangYong

– Utrzymamy długoterminową współpracę z BYD powiedział prezes Kwak Jae-sun. Pytany o europejskie plany zmniejszenia zależności od chińskich minerałów w autach elektrycznych, Kwak stwierdził, że "BYD nie jest dla nas jedynym dostawcą baterii".

Torres EVX w polskiej sieci SsangYong już w 2023 roku, jaka cena i zasięg?

Torres EVX na jednym ładowaniu ma zapewnić zasięg ponad 420 km. W Polsce zadebiutuje w drugiej połowie 2023 roku. Cena? W Korei Południowej po dotacjach ma kosztować mniej niż 40 mln wonów (30 700 dolarów, czyli po przeliczeniu ok. 130 tys. zł). Na tym jednak nie koniec…

Torres EVX to pierwszy samochód elektryczny po przejęciu marki SsangYong przez koncern KG Mobility / SsangYong
Torres EVX to pierwszy samochód elektryczny po przejęciu marki SsangYong przez koncern KG Mobility / SsangYong
Torres EVX to pierwszy samochód elektryczny po przejęciu marki SsangYong przez koncern KG Mobility / SsangYong

SsangYong jako KG Mobility wprowadza trzy nowe auta, pikap Musso to model O100

Sensacją w Seulu okazały się aż trzy różne modele, które koreański producent niebawem wprowadzi na rynek. Model O100 z podwójną kabiną to pierwszy koreański pikap z napędem elektrycznym napędem, który w przyszłości może zastąpić model SsangYong Musso.

O100 to nowy Musso jako elektryczny pikap / SsangYong

Nowy Rexton będzie elektryczny, napęd o mocy ponad 400 KM

F100 awangardową sylwetką przypomina Toyotę FJ Cruiser. Wymiarami jest zbliżony do obecnego 4,8-metrowego modelu SsangYong Rexton. To duży SUV zbudowany na nowej platformie EPT opracowanej z myślą o przyszłych autach elektrycznych. Architektura pozwoli stosować płaski system baterii i napęd na przednie koła lub układ 4x4 z możliwością przełączania napędu między przednią a tylną osią. Silniki elektryczne dostarczą ponad 400 KM mocy (300 kW).

F100 to nowy Rexton jako samochód elektryczny? / Materiały prasowe / Seoul Mobility Show
F100 to nowy Rexton jako samochód elektryczny? / SsangYong

SsangYong Korando pierwszej generacji wraca jako elektryczny crossover KR10

SsangYong Korando pierwszej generacji zapadł w pamięci ze względu na odważną stylistykę. Teraz ostre linie i kanciaste nadwozie wraca w nowej odsłonie. Elektryczny crossover KR10 pokazany w Seulu ma być hitem.

Obecna generacja Korando jest najpopularniejszym modelem koreańskiej marki w Europie - w 2022 roku zarejestrowano niemal 5 tys. sztuk tego kompaktowego SUV-a.

KR10 to nowy Korrando jako samochód elektryczny? / SsangYong

SsangYong/KG Mobility trzy nowe modele na rynku już w 2025 roku

Wreszcie największa bomba. Producent zapowiada, że wszystkie ujawnione modele w wersjach produkcyjnych trafią na rynek w 2025 roku.

Nazwa SsangYong zniknie?

Co stanie się z nazwą SsangYong w Europie (w Polsce)? Być może koncern KG Mobility pójdzie śladem Grupy Stellantis i będzie istnieć w tle, a rozpoznawalna marka zostanie w użyciu (na samochodach czy placówkach dilerskich). Inną opcją jest też zmiana nazwy wyłącznie w Korei i rynkach azjatyckich.

SsangYong Torres EVX / SsangYong
SsangYong Torres / Tomasz Sewastianowicz