Skoda Vision RS to największa gwiazdą czeskiej marki w czasie salonu samochodowego w Paryżu. Nowy model zapowiada przyszłość widzianą oczami stylistów, bo właśnie tak niebawem mają prezentować się samochody tego producenta. Pojawiają się nawet głosy, że to już przesądzone i dynamiczne linie oraz proporcje wykorzysta następca obecnego modelu Rapid. A ten według niektórych zmieni też nazwę na Felicia lub Favorit i będzie rywalizować w klasie Volkswagena Golfa, czyli aut kompaktowych…

Skoda Vision RS mierzy 4356 mm długości, 1810 mm szerokości oraz tylko 1431 mm wysokości, a rozstaw osi to 2650 mm. To oznacza, że nowe auto jest ciut krótsze od aktualnego modelu Rapid, ale oferuje rozstaw osi porównywalny z Octavią Skoda / MartinSznapka

Mocna hybryda. Lepsza niż silnik Diesla?

Jak będzie? Zobaczymy. Pewne jest, że Skoda w nową stylistykę ubrała wydajny zespół napędowy. Prototypowy model Vision RS jest hybrydą typu plug-in, czyli ładowaną z gniazdka.

Reklama

Napęd łączy w sobie turbobenzynowy silnik 1.5 TSI/150 KM oraz jednostkę elektryczną o mocy 75 kW (102 KM). W efekcie kierowca dostaje do dyspozycji moc systemową na poziomie 180 kW (245 KM). Auto do setki powinno przyspieszać w 7,1 sekundy.

Skoda Vision RS Skoda

A to lepiej niż w przypadku usportowionej Octavii RS ze 184-konnym silnikiem Diesla, której sprint do setki zajmuje 7,9 sekundy. Topowa Octavia RS 245 z turbobenzynowcem o mocy 245 KM rozpędza się do 100 km/h w 6,6 s.

Nowy hatchback Skody powstanie na platformie MQB A0, którą obecnie wykorzystuje Volkswagen T-Roc. A Czesi zastosowali ją już w prototypowym modelu Vision X – hybrydowy SUV debiutował wiosną w Genewie Skoda / MartinSznapka

Jeszcze większe wrażenie robi elastyczność hybrydowej Skody – zryw z 80 km/h do 120 km/h trwa ledwie 8,9 sekundy. To zasługa silnika na prąd i jego wysokiego momentu obrotowego dostępnego właściwie od ręki.

Bateria litowo-jonowa o mocy 13 kWh potrzebuje 2,5 godziny do pełnego naładowania. Poza prądem z gniazdka energia do akumulatorów może trafiać z układu rekuperacji (odzysk z hamowania).

Wydłużona deska rozdzielcza nawiązuje do konturów osłony chłodnicy. Na kokpicie króluje okazały ekran dotykowy systemu Infotaintment. W kabinie Vision RS znajdziemy też ręcznie wyrabiane i szlifowane specjalną metodą kryształy Lasvit Skoda

Pierwsza hybryda Skody. Kiedy na drodze?

W myśl strategii Skoda do 2025 roku poza samochodami w pełni elektrycznymi, oferować będzie także modele hybrydowe typu plug-in (ładowane z gniazdka). Czesi liczą, że wówczas co czwarty ich pojazd zostanie wyposażony w jeden z tych właśnie typów napędu. Elektryfikacja rozpocznie się w 2019 r. od wprowadzenia Skody Superb z napędem hybrydowym typu plug-in - nie jest wykluczone, że będzie to rozwiązanie zastosowane jako pokaz możliwości w modelu Vision RS. Wkrótce po niej, w 2020 roku przedstawiony zostanie pierwszy model marki napędzany w pełni elektrycznie.

Szkło kryształowe, włókno węglowe i nawiązania do sportów motorowych – na takie atrakcje można liczyć zaglądając do kabiny Vision RS Skoda / MartinSznapka

Kryształowa i... wegańska

Ciekawostką jest też innowacyjny lakier Xirallic, który imituje blask kryształu. Sprawia on, że błyszczące białe wykończenie uzupełnia delikatna niebieska poświata. W lakierze użyto składników organicznych, które odbijają ciepło, zmniejszając jednocześnie temperaturę we wnętrzu nowej Skody.

Ten model zdradza, jak prezentować będzie się kolejna generacja aut rodziny RS Suzuki

Jak zapewniają twórcy nowa Skoda Vision RS szanuje środowisko naturalne. Przykłady? Zastosowana w górnych częściach siedzeń tkanina węglowa w całości wykonana jest z przetwarzanego poliestru. Pozostałą przestrzeń foteli obito ekologiczną Alcantarą. Do stworzenia mat podłogowych użyto Pińatex, czyli tkaninę wykonaną z włókien liści ananasa.

Kierowcę i pasażerów obejmują głębokie fotele kubełkowe Skoda
Skoda Vision RS Newspress
Skoda Vision RS Skoda / SKODA Auto
Skoda Vision RS Newspress
Skoda Vision RS Newspress
Skoda Vision RS Skoda / SKODA Auto
Skoda Vision RS Skoda