Serwisowanie w ASO się opłaca. No, prawie zawsze się opłaca
Wyniki przeprowadzonego badania są jednoznaczne – Polacy preferują zakup samochodów serwisowanych w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO) i są gotowi zapłacić za nie wyższą cenę. Średnio różnica na plus dla wszystkich badanych modeli i wszystkich badanych roczników to ok. 10 proc. Badanie objęło samochody nie starsze niż 13 lat, a rekord pobił Ford Fiesta z rocznika 2010, w przypadku którego różnica cenie to aż 76 proc. na korzyść egzemplarzy serwisowanych w sieci dilerskiej (!).
Wszystkie roczniki samochodów wykazywały zbliżony wzrost cen w przypadku serwisowania w ASO, co – według autorów raportu – świadczy o znacznym zainteresowaniu takimi egzemplarzami ze strony potencjalnych kupujących. Warto jednak zauważyć, że modele premium obsługiwane w sieci dilerskiej charakteryzowały się wyższym poziomem wzrostu cen, często przekraczającym średnią. Uwaga: badanie nie uwzględniało różnic w wersjach wyposażeniowych ani rodzajów silników. Druga strona medalu: były i takie auta i roczniki, w przypadku których serwis ASO działał na niekorzyść. Przykład: Fiat Ducato z rocznika 2010 (różnica w cenie na niekorzyść egzemplarzy obsługiwanych w ASO to -27,09 proc.; czyżby klienci nie ufali serwisantom Fiata?!) oraz Skoda Octavia z 2014 r. (-19 proc.).
Metodologia badania. Są słabe punkty, jednak tendencja dość wyraźna
Badanie obejmowało trzy pierwsze kwartały roku 2023 i opierało się wyłącznie na ogłoszeniach pojazdów dostępnych na terenie Polski. Aby zachować jakość próby i jej reprezentatywność, nie uwzględniono także pojazdów uszkodzonych ani mechanicznie niesprawnych, a to ze względu na trudność wiarygodnego porównania zakresu uszkodzeń do ofertowej ceny. W badaniu nie uwzględniono również pojazdów o niestandardowych cenach, które mogłyby wskazywać na np. odkup pojazdu leasingowanego lub błąd w danych. Ceny prezentowane w badaniu to ceny ofertowe, a nie ceny transakcyjnych, bo te podlegają negocjacjom między kontrahentami.
W wynikach uwzględniono 30 najczęściej rejestrowanych aut według CEP, my prezentujemy jedynie wybrane modele/roczniki i skupiamy się największych różnicach w cenie między autami serwisowanymi w ASO i poza siecią dilerską. Nie wiadomo jednak dokładnie, jak weryfikowano kwestię serwisowania w ASO (deklaracja właściciela?) i jakie warunki musiały być spełnione, by auto zostało uznane za serwisowane w sieci dilerskiej. Tabela – poniżej.
Marka/model | rok produkcji | serwisowany w ASO | serwisowany poza ASO | różnica w cenie |
Citroen Berlingo | 2015 | 40 872,62 zł | 35 017,29 zł | 16,72 proc. |
Dacia Duster | 2010 | 33 471,04 zł | 26 374,45 zł | 11,40 proc. |
Fiat Ducato | 2010 | 41 910,00 zł | 57 479,30 zł | -27,09 proc. |
Fiat Ducato | 2017 | 92 242,30 zł | 73 361,19 zł | 25,74 proc. |
Ford Fiesta | 2010 | 19 754,01 zł | 11 221,17 zł | 76,04 proc. |
Ford Kuga | 2021 | 136 560,10 zł | 115 285,55 zł | 18,45 proc. |
Hyundai i20 | 2015 | 37 338,17 zł | 30 064,55 zł | 24,19 proc. |
Kia Sportage | 2017 | 81 647,18 zł | 68 597,12 zł | 19,02 proc. |
Nissan Qashqai | 2015 | 64 833,77 zł | 56 144,86 zł | 15,48 proc. |
Marka/model | rok produkcji | serwisowany w ASO | serwisowany poza ASO | różnica w cenie |
Opel Astra | 2021 | 74 888,09 zł | 63 947,05 zł | 17,11 proc. |
Renault Master | 2021 | 160 781,50 zł | 129 986,08 zł | 23,69 proc. |
Skoda Fabia | 2010 | 17 268,05 zł | 14 625,39 zł | 18,07 proc. |
Skoda Octavia | 2010 | 27 098,71 zł | 22 426,37 zł | 20,83 proc. |
Skoda Octavia | 2015 | 38 990,90 zł | 48 135,57 zł | -19,00 proc. |
Skoda Rapid | 2012 | 31 366,34 zł | 25 198,68 zł | 24,48 proc. |
Toyota RAV4 | 2015 | 83 566,93 zł | 68 937,22 zł | 21,22 proc. |
Volkswagen Polo | 2019 | 71 142,98 zł | 58 664,77 zł | 21,27 proc. |
Volkswagen Touareg | 2010 | 65 484,40 zł | 54 632,45 zł | 19,86 proc. |