Rekordziści płacą nawet o 37 proc. mniej za paliwo! Zobacz proste triki
1 Czyli oszczędzamy nie tylko na paliwie? Zbigniew Weseli: Dokładnie tak. Płynna, ekonomiczna i ekologiczna jazda to wolniejsze zużywanie m.in. sprzęgła, klocków i tarcz hamulcowych czy poszczególnych podzespołów zawieszenia. To naprawdę się opłaca. Na czym polegają najczęstsze błędy, popełniane przez kierowców, przez które auta zużywają więcej paliwa?
Renault
2 Na czym polegają najczęstsze błędy, popełniane przez kierowców, przez które auta zużywają więcej paliwa? Zbigniew Weseli: Nie jeździmy płynnie. To najważniejszy błąd. Nie przewidujemy sytuacji na drodze. Wystarczy, dojeżdżając do czerwonego światła, pozostawić pojazd na biegu i jedynie zdjąć nogę z gazu. Jeśli wciśniemy sprzęgło, zużycie wzrośnie. Lepiej dojechać na biegu, hamując silnikiem. Na tym odcinku paliwo właściwie nie jest podawane do silnika. Spalanie spada do zera. Z drugiej strony, rozpędzajmy się dość szybko. Płynnie, ale zdecydowanie. By szybko osiągnąć prędkość, z jaką chcemy podróżować. I, co bardzo ważne, starajmy się utrzymywać stałą prędkość jak najdłużej. Także wtedy spalanie jest mniejsze.
Shutterstock
3 Często na naszych ulicach w środku lata widać auta z bagażnikami narciarskimi na dachu. To chyba nie pomaga w ograniczaniu zużycia paliwa? Zbigniew Weseli: Taki nieużywany bagażnik to wzrost zużycia paliwa o 2-3 proc. Wydaje się, że mało. Ale dodajmy do tego jeszcze zbyt niskie ciśnienie w oponach. A większość naszych kierowców nie sprawdza co 2-3 tygodnie ciśnienia, jak powinni, i jeździ na zbyt niskim. To kolejne 2-3 proc. wzrostu spalania. No i jeszcze niepotrzebne rzeczy wożone w bagażniku. Czasami jest to nawet i 50 kg zbędnego ładunku w aucie. Łącznie robi się od razu 8-9 proc. niepotrzebnego wzrostu zużycia paliwa.
Renault
4 A co ze stanem technicznym pojazdu? Czy on też ma wpływ na zużycie paliwa? Zbigniew Weseli: Starsze samochody, w których jeszcze komputery nie sterowały silnikami, były bardzo podatne na to. Źle wyregulowany silnik mógł spalać sporo ponad normę. W nowoczesnych autach ten problem jest o wiele mniejszy. Czy inaczej powinno się jeździć autem na benzynę, dieslem i LPG?
Renault
5 Czy inaczej powinno się jeździć autem na benzynę, dieslem i LPG? Zbigniew Weseli: Zasady ekojazdy są właściwie podobne, z jedną różnica. Przy dieslach staramy się zmieniać bieg na wyższy przy obrotach silnika w okolicy 2 tys. na minutę. W autach na benzynę czy autogaz będzie to w okolicy 2,5 tys. obrotów na minutę. I, jak już wspominałem, rozpędzajmy się zdecydowanie, wciskając gaz na trzy czwarte skoku i zmieniając biegi przy wspomnianych obrotach. Czy inne szkolenia są organizowane dla kierowców jeżdżących autami osobowymi, inne dostawczymi, a jeszcze inne ciężarowymi? Zbigniew Weseli: Właściwie nie. Zasady płynnej jazdy, jazdy ekonomicznej i ekologicznej są takie same, niezależnie od tego, jakim rodzajem pojazdu się poruszamy.
Shutterstock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję