Bodo Ahrens, szef zespołu Goodyeara do spraw rozwoju opon zimowych w Colmar-Berg (Luksemburg) odsłania kulisy powstawania ogumienia na śnieg, lód i ślizgawicę.

Reklama

Czy faktycznie jest różnica między oponami zimowymi i letnimi?

Bodo Ahrens: Opony zimowe i letnie to tak naprawdę dwie różne grupy produktów, ponieważ muszą się sprawdzić w odmiennych warunkach i sprostać różnym potrzebom kierowców. Opony zimowe muszą się sprawdzić na nawierzchni suchej, mokrej, oblodzonej lub pokrytej błotem pośniegowym, w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza, podczas gdy opony letnie muszą się wykazać doskonałymi parametrami w temperaturze do 40 stopni, na drogach suchych lub mokrych. Główne wyzwania, jakim muszą stawić czoła kierowcy podczas jazdy na śniegu czy lodzie to pokonywanie zakrętów, hamowanie i jazda pod górę. Zimówki powstają szczególnie z myślą o takich właśnie sytuacjach.

>>>Atak zimy! Zobacz, jak uciec przed stłuczką

Jakie są najważniejsze różnice między oponą letnią a zimową?

BA: Jest kilka głównych różnic technologicznych, dzięki którym opony zimowe osiągają lepsze wyniki w niskich temperaturach, m.in.: typ oraz skład użytej mieszanki bieżnika, specjalne technologie rowkowania, kształt obszaru styku opony z nawierzchnią oraz różne profile bieżnika. Opracowanie specjalnych mieszanek zimowych jest niezwykle ważnym oraz jednym z najtrudniejszych zadań dla naszych zespołów badawczo-rozwojowych.

Reklama

Jakie są kryteria, które muszą spełnić składniki mieszanki, aby można było ją nazwać "zimową"?

BA: Ujmując rzecz najprościej jak się da, bardziej miękkie i elastyczne mieszanki polimerowe wykorzystywane w oponach zimowych sprawiają, że opona lepiej zachowuje się w niskich temperaturach oraz na zmarzniętej nawierzchni.

Reklama

Na przykład Goodyear UltraGrip Performance 2 - opona klasy high performance - zawiera nową mieszankę polimerów i krzemionki, która gwarantuje lepszą przyczepność. Kauczuk wykonany w najnowszej technologii bieżników krzemionkowych zachowuje elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach, jednocześnie zapewniając sztywność niezbędną w temperaturze wyższej, co przekłada się na poprawę charakterystyki jazdy na suchej nawierzchni. Dlatego pozwala on na zwiększenie przyczepności na nawierzchniach zmarzniętych, pokrytych śniegiem lub lodem. Specjalna mieszanka wykorzystywana w oponach zimowych nie tylko zwiększa ich elastyczność w niskich temperaturach, ale także wydłuża ich przebieg w porównaniu z oponami letnimi.

Co jest takiego wyjątkowego w profilu bieżnika opony zimowej?

BA: Opony zimowe muszą zapewnić doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania na błocie pośniegowym, śniegu i lodzie, podczas podjeżdżania i zjazdu, hamowania i przyśpieszania oraz podczas pokonywania zakrętów. Dlatego bieżnik opony zimowej musi umożliwiać odprowadzanie błota i wody najszybciej i najefektywniej, jak to tylko możliwe.

W naszych laboratoriach opracowujemy technologie, które pozwalają nam spełnić te wymagania. Patrząc na profil bieżnika, można zobaczyć kilka specjalnych elementów, takich jak odpowiednio zaprojektowane rowki oraz skomplikowane trójwymiarowe nacięcia. Zwłaszcza te ostatnie są niezwykle ważnym elementem zimowych opon.

Co zimówka daje zimą? - czytaj dalej>>>



Co takiego robią te nacięcia podczas jazdy w warunkach zimowych?

Bodo Ahrens: Zygzakowate dwuwymiarowe rowki 2D w centralnej części opony mają więcej ostrych krawędzi, przez co pozwalają na dodatkowe zwiększenie trakcji na śliskiej nawierzchni.

Opatentowana przez nas technologia 3D Waffle Sipe w barku opony i w jej częściach bocznych poprawia wzajemne domykanie się bloków, przez co maksymalizuje zagęszczenie rowków przy jednoczesnym zwiększeniu sterowności oraz pewności prowadzenia na suchych i mokrych nawierzchniach zimą, jak również skraca drogę hamowania na suchej nawierzchni.

Krawędzie tych nacięć dosłownie "wgryzają" się w śnieg i lód, zwiększając przyczepność i trakcję. Jednak, aby osiągnąć doskonałe parametry na suchych nawierzchniach, bloki bieżnika muszą być sztywne i pełne. Dlatego opracowaliśmy trójwymiarowy mechanizm wzajemnego domykania nacięć.

>>>Opona z Księżyca trafi do twojego auta

Wspomniał pan o specjalnych rowkach w oponach zimowych. Jak one działają?

BA: Spójrzmy jeszcze raz na profil bieżnika Goodyear UltraGrip Performance 2. Znajdziemy na niej rowki obwodowe, które wyglądają jak zęby piły. Tak zaprojektowane rowki służą poprawie trakcji i zapewnieniu niezrównanej stabilności podczas jazdy pod górę czy przyśpieszania na drodze pokrytej lodem. Hydrodynamiczne rowki w kształcie litery V, w połączeniu z obwodowymi rowkami w bocznej części bieżnika, pomagają szybko i bez turbulencji odprowadzać spod opony wodę i błoto pośniegowe. To sprawia, że opona jest bardziej odporna na aquaplaning i sprawniej odprowadza błoto.

>>>Oto pierwszy test nieśmiertelnych opon!

Jak wybrać właściwe opony zimowe?

BA: Na pewno nie łatwo jest klientom rozpoznać i samodzielnie ocenić wszystkie zaawansowane technologie zastosowane w oponie zimowej. Jednak jako konstruktor opon wiem, jak ważny może być właściwy wybór opony, zwłaszcza zimą.

Po pierwsze, porozmawiałbym ze sprzedawcą opon, któremu ufam, opisałbym styl jazdy i swoje wymagania. Sprzedawca powinien nam wyjaśnić różnice między różnymi oponami zimowymi i zarekomendować rozwiązanie dopasowane do naszych konkretnych potrzeb.

Po drugie, wybierałbym opony dobrze znanych marek europejskich. Nie ma co próbować zaoszczędzić kilka złotych, wybierając produkty nieznanych marek. W stworzenie naszych opon wkładamy wiele wysiłku i lat badań, które bezpośrednio przekładają się na zachowanie samochodu zimą. Zima to dla wszystkich kierowców wymagająca pora roku - dlatego potrzebujemy najlepszego sprzętu.

Po trzecie, dobrym źródłem informacji mogą być coroczne testy opon prowadzone przez wiodące automobilkluby i magazyny motoryzacyjne, takie jak niemiecki ADAC, czy magazyny, m.in. "Auto Motor und Sport", "AutoBild" i inne tytuły w całej Europie. Po czwarte, pojęcie o charakterystyce różnych opon dają również niezależne testy opon wykonywane przez niemiecką organizację badawczą TÜV SÜD Automotive.