- Nowa autostrada A50 i droga ekspresowa S50. GDDKiA wyda miliardy
- Autostrada A50 - kiedy ekspresowo dojedziesz do centralnego portu komunikacyjnego?
- Autostrada A50 i droga S50 - na jakim etapie są prace GDDKiA
- Sieć dróg szybkiego ruchu o długości 7980 km, w tym 2100 km to autostrady
- Jeszcze w wakacje pojedziesz niezwykłym tunelem w ciągu drogi S3
Nowa autostrada A50 i droga ekspresowa S50. GDDKiA wyda miliardy
GDDKiA w 2024 roku podpisała już 25 umów na budowę nowych dróg. To oznacza przynajmniej 333 km tras o wartości ponad 12,4 mld zł. Przy czym drogowcy podkreślają, że roczne wydatki na inwestycje będą sięgać 20 mld zł, a tak wysoki poziom finasowania ma utrzymać się przynajmniej do 2030 roku.
Z najnowszego raportu wynika również, że w trakcie przetargu jest obecnie 21 zadań na odcinki dróg o łącznej długości ok. 183 km. Wśród 122 realizowanych aktualnie inwestycji autostrady to blisko 103 km, a ponad 1210 km to drogi ekspresowych. Do tego trwają przygotowania do budowy ponad 3 tys. km dróg, z czego blisko połowa to ekspresówki (klasa S).
Autostrada A50 - kiedy ekspresowo dojedziesz do centralnego portu komunikacyjnego?
Na liście inwestycji do kluczowych zaliczana jest nowa autostrada A50 oraz droga ekspresowa S50. Ich szacunkowa długość to odpowiednio: 98 km i 165 km. Obie dadzą łącznie ponad 260 km Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Nowa trasa ma przejąć cześć ruchu z drogi krajowej nr 50 i odciążyć ekspresową S2. W przyszłości dzięki niej kierowcy szybciej dojadą m.in. do centralnego portu komunikacyjnego CPK zlokalizowanego pomiędzy Warszawą a Łodzią.
Autostrada A50 i droga S50 - na jakim etapie są prace GDDKiA
Obecnie projektanci pracują nad wytyczeniem możliwych wariantów przebiegu S50 i A50 po zachodniej stronie Warszawy, od S7 na północ od stolicy do S7 na południe od niej. GDDKiA jest na początkowym etapie opracowywania dokumentacji potrzebnej do wskazania wariantów przebiegu drogi i wskazania jednego z nich jako preferowanego we wniosku o decyzję środowiskową. Dla wschodniej części ringu, od S7 do S7, jeszcze nie ogłoszono przetargu na wykonawcę dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Autostrada A50 to część Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Drogowcy spodziewają się, że przetarg na projekt i roboty budowlane zostanie rozstrzygnięty do 2025 r. Budowa A50 ma zakończyć się do 2029 r.
Sieć dróg szybkiego ruchu o długości 7980 km, w tym 2100 km to autostrady
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5128 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) i 3278,8 km dróg ekspresowych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów, celem jest sieć dróg szybkiego ruchu o łącznej długości ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad.
Jeszcze w wakacje pojedziesz niezwykłym tunelem w ciągu drogi S3
Jeszcze w wakacje GDDKiA udostępni kierowcom dolnośląski, przeszło 16-kilometrowy odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra. To wyjątkowy fragment trasy, bo z dwoma, dwunawowymi tunelami, z czego jeden o długości prawie 2,5 km. Będzie to najdłuższy tunel pozamiejski w Polsce, a jednocześnie najdłuższy tunel drążony w skale.
W 2024 drogowcy zamierzają udostępnić kierowcom dwa ostatnie fragmenty drogi ekspresowej S3 o łącznej długości 33 km - Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn (oba w woj. zachodniopomorskim). Kiedy pierwsze pojazdy pojadą tymi odcinkami, cały ciąg drogi ekspresowej S3 o długości ok 470 km od portów w Świnoujściu do granicy z Czechami będzie służył kierowcom. Oprócz S3 GDDKiA domyka realizację innych dróg ekspresowych (S1, S6, S7, S8, S17, S19 i S61).
20 odcinków dróg ekspresowych. Oto lista nowych inwestycji
Od 1 stycznia do 15 lipca 2024 r. GDDKiA podpisała umowy na realizację 20 odcinków dróg ekspresowych. Oto lista inwestycji:
- S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km),
- S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km),
- S10 Suchań – Recz (19,6 km),
- S10 Recz – Cybowo (15,68 km),
- S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km),
- S10 Piecnik – Wałcz (16 km),
- S10 Witankowo – Piła Północ (13 km),
- S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km),
- S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km),
- S11 Kępno – Siemianice (12,5 km),
- S11 Gotartów – Olesno (10,53 km),
- S12 granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km),
- S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km),
- S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km),
- S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km),
- S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km),
- S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km),
- S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km),
- S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km),
- S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).
Łącznie aż 25 umów, oto nowe obwodnice w ciągu dróg krajowych
20 umów na realizację dróg ekspresowych to nie wszystko. Od początku 2025 roku drogowcy podpisali też umowy na pięć inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic o długości ponad 36 km i wartości blisko 750 mln zł:
- obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
- obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
- obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
- obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km),
- obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).