"Zakręt idiotów" to ostry łuk w ciągu północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej stanowiącej cześć trasy biegnącej pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem. Niedługo w jego miejscu powstanie węzeł, który docelowo połączy istniejący układ dróg ekspresowych S1 od Bielska-Białej do Zwardonia i S52 w kierunku Cieszyna z budowaną S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz projektowaną Beskidzką Drogę Integracyjną z Krakowa.

Reklama

Mirbud, czyli wykonawca drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała na odcinku Dankowice - węzeł Suchy Potok ruszył z pracami, które mają zlikwidować to niebezpieczne miejsce.

Zakręt idiotów zniknie już we wrześniu, drogowcy ruszyli z przebudową

Na początek zawężono obie jezdnie na węźle Suchy Potok – pasy wewnętrzne zamknięto dla ruchu pojazdów (mapa niżej). Jeszcze w wakacje całkowicie wyłączona z ruchu zostanie jezdnia lewa w kierunku Żywca, a cały ruch kołowy będzie się odbywał w obu kierunkach prawa jezdnią.

Reklama
Zakręt idiotów to fragment północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej. Prace ruszyły, zawężono obie jezdnie, pasy wewnętrzne zamknięto dla ruchu pojazdów / Materiały prasowe
Reklama

– W czasie trwania tymczasowej organizacji ruchu budowana będzie łącznica, którą w kolejnych etapach realizacji zostanie poprowadzony w całości ruch kołowy z obu dotychczasowych jezdni – wyjaśniają przedstawiciele firmy Mirbud.

W wakacje całkowicie wyłączona z ruchu zostanie jezdnia lewa w kierunku Żywca, a cały ruch kołowy będzie się odbywał w obu kierunkach jezdnią prawą / Materiały prasowe

Będzie nowa łącznica o łagodniejszym przebiegu

Nowa łącznica o łagodniejszym przebiegu ma zostać oddana do użytku kierowców już we wrześniu. Wtedy też historią stanie się nieszczęsny zakręt idiotów. Drogowcy tłumaczą, że zmiany wprowadzane są w związku z budową drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała na odcinku Dankowice - węzeł Suchy Potok. Roboty mają zakończyć się w II kwartale 2025 roku.

Trwa przebudowa i zmiany w organizacji ruchu na węźle Suchy Potok / Materiały prasowe

Skąd wziął się zakręt idiotów?

GDDKiA przypomina genealogię tego nietypowego rozwiązania inżynierskiego (niebezpiecznego zakrętu). Budowa północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej, realizowana pomiędzy listopadem 2008 r. a październikiem 2011 r. miała przyczynić się do poprawy komunikacji pomiędzy okolicznymi gminami. Trasa omijająca stolicę Beskidu Śląskiego, stanowiła przygraniczny odcinek korytarza sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) i łączyła Polskę z jej południowymi sąsiadami.

Budowę podzielono na dwa odcinki: węzeł Komorowice - węzeł Rosta (na odcinku Komorowice - Lipnik wspólny przebieg z S52) oraz węzeł Rosta - węzeł Mikuszowice. Na tym właśnie odcinku zastosowano nietypowe rozwiązanie geometrii trasy, a właściwie dwóch docelowych odcinków dróg ekspresowych, w postaci ostrego zakrętu, który w przyszłości miał stać się łącznicą - elementem przyszłego węzła drogowego. Koszt inwestycji opiewał na ponad 1,2 mld zł.

– Przygotowując tę inwestycję, już w decyzji z 21 października 2004 r. - o ustaleniu lokalizacji drogi ekspresowej na odcinku węzeł Komorowice/Rosta do węzła Krakowska - została uwzględniona w kolejnych etapach budowa węzła typu koniczyna przewidująca włączenie się w istniejący układ drogowy projektowanego odcinka Mysłowice - Bielsko-Biała – podaje GDDKiA.

Zakręt idiotów to fragment północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej. Na tym odcinku wprowadzono ograniczenie prędkości do 60 km/h / GDDKiA

Węzeł pierwotnie nazwano Hałcnów, później przemianowano go na Suchy Potok, a docelowo będzie oznakowany jako Bielsko-Biała Hałcnów. Kolejnym dokumentem, uwzględniającym te uwarunkowania, była decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji z listopada 2007 r. W dokumentacji projektowej z 2006 r. dla budowy drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń i jej pierwszego odcinka - węzeł Komorowice/Rosta węzeł Krakowska - wskazano, że w obrębie przyszłościowego węzła Hałcnów zaprojektowano tymczasową łącznicę przyjmując prędkości projektową Vp= 60 km/h i wyznaczając łuk o promieniu 130 m. W efekcie powstał łuk poziomy o długości 350 m i kącie zwrotu wynoszącym około 120 stopni. Aby przeciwdziałać sile odśrodkowej, jezdnie pochylono ze spadkiem 6-procentowym.

Zakręt sprawiał problemy kierowcom ignorującym przepisy?

– Funkcjonujące przez niemal dekadę tymczasowe rozwiązanie drogowe okazało się problemem dla ignorujących przepisy kierowców – zauważają drogowcy. – Ci, którzy przemieszczali się zgodnie z ustawionym oznakowaniem i stosowali do obowiązującego ograniczenia prędkości, nie mieli problemów. Jednak liczne zdarzenia drogowe i otwarta krytyka mająca na celu przeniesienie odpowiedzialności kierowców za nierespektowanie wprowadzonych limitów prędkości przyczyniła się do wykonania diagnostyki nawierzchni pod kątem spełnienia parametrów przeciwpoślizgowych (przyczepności) i audytami BRD. Audyty i przeglądy oznakowania wskazały na prawidłowość wprowadzonej organizacji ruchu, zalecając wprowadzenie dodatkowych znaków i sygnałów świetlnych podkreślających szczególność zastosowanych rozwiązań geometrycznych na jezdni. Zaś sama diagnostyka nawierzchni wskazała, że parametry przyczepności znajdują się w górnych zakresach normatywnych – wyjaśniła GDDKiA.

Zakręt idiotów w Bielsku-Białej. Jakie organicznie prędkości?

Drogowcy dopracowali organizację ruchu. Przed łukiem ustawiono w poboczu drogi oraz wyniesiono nad każdy z pasów sekwencję znaków drogowych. W pierwszej kolejności znaki informują o zbliżającym się końcu drogi ekspresowej, następnie ostrzegają o niebezpiecznym zakręcie. Dodatkowe żółte pulsujące światła ostrzegawcze ma wzmocnić oznakowanie. Na tym odcinku wprowadzono ograniczenie prędkości do 60 km/h. Dodatkowo ustawione jest oznakowanie w postaci znaków A-30 "inne niebezpieczeństwo" wraz z tabliczką T-15 (wskazującą miejsce częstych wypadków).

– Tak ustawiona sekwencja znaków jest czytelna i przejrzysta, pozwalając na bezpieczne dostosowanie prędkości jazdy do występującej geometrii drogi. Ponadto na przebiegu łuku na barierach ochronnych w pasie dzielącym oraz po zewnętrznej stronie łuku w kierunku Cieszyna ustawione są osłony przeciwolśnieniowe, oraz aktywne tablice prowadzące U-3a – wskazała GDDKiA.

Słynny zakręt to fragment północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej / GDDKiA