Reklama

Droga ekspresowa S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki (Przybędza-Milówka) to jedna z kluczowych inwestycji, którą objęto rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Szybki odcinek połączy Bielsko-Białą z granicą polsko-słowacką Zwardoń-Svrcinovec.

Droga ekspresowa S1 Przybędza-Milówka na obejściu Węgierskiej Górki przebiega w ponad 80 proc. po różnych obiektach inżynierskich, takich jak estakady, wiadukty, mosty czy tunele. Podczas realizacji inwestycji pojawił się problem związany z osunięciem się ziemi podczas drążenia jednego z tuneli, co spowolniło prace.

Pod koniec ubiegłego roku GDDKiA poinformowała, że udało się przebić dwukomorowy tunel. Teraz dyrekcja chwali się kolejnymi postępami na budowie.

Reklama

Droga ekspresowa S1(Przybędza-Milówka) będzie gotowa jeszcze w tym roku

Inwestycja ruszyła w październiku 2019 roku. Jak wynika z kontraktu, drogowcy mają 34 miesiące na zakończenie prac, wyłączając okres zimowy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, inwestycja zostanie oddana do użytku już w sierpniu bieżącego roku. Nad budową czuwa konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż.

Droga ekspresowa S1 (Przybędza-Milówka) na odcinku śląskim / GDDKiA / fot. GDDKiA

Droga ekspresowa S1 (Przybędza-Milówka) będzie kozstować 1,38 mld zł

W ramach kontraktu wycenionego na 1,38 mld zł wykonawca zrealizuje następujące zadania:

  • budowa tunelu drogowego w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
  • budowa tunelu drogowego w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
  • budowa estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
  • budowa mostów drogowych i pozostałych estakad w ciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
  • przebudowa i budowa infrastruktury,
  • rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka,
  • rozbudowa o dodatkowe łącznice, umożliwiające komunikację z pozostałymi drogami.
Droga ekspresowa S1 (Przybędza-Milówka) na obejściu Węgierskiej Górki / GDDKiA / fot. GDDKiA

Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza-Milówka ma długość 8,5 km. W tym miejscu zaplanowano dwa typy przekroju jezdni:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Droga ekspresowa S1 (Przybędza-Milówka) na obejściu Węgierskiej Górki / GDDKiA / fot. GDDKiA

Droga ekspresowa S1 to część ważnego, europejskiego korytarza

Trasa S1 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce. Znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącym kraje z dostępem do Morza Bałtyckiego z państwami leżącymi na południu Europy w osi priorytetowej TEN-T nr 25. Chodzi o oś drogową Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń. Kontynuacją polskiego odcinka S1 po stronie słowackiej jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Droga ekspresowa S1 (Przybędza-Milówka) na obejściu Węgierskiej Górki / GDDKiA / fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S1 (Przybędza-Milówka) na obejściu Węgierskiej Górki / GDDKiA / fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S1 (Przybędza-Milówka) na obejściu Węgierskiej Górki / GDDKiA / fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S1 (Przybędza-Milówka) na obejściu Węgierskiej Górki / GDDKiA / fot. GDDKiA