Trasa Kaszubska to jedna z najdłużej realizowanych inwestycji drogowych w ostatnich latach na Pomorzu. Droga, której budowa kosztowała ponad 2 mld zł, w końcu została udostępniona kierowcom.

Reklama

Trasa Kaszubska to część nowej drogi ekspresowej S6, która za kilka lat połączy Trójmiasto ze Szczecinem. Przewidywany koniec realizacji całej inwestycji to koniec 2025 roku.

Tymczasem nowa trasa zaczyna się na węźle Gdynia Wielki Kack, prowadzi najkrótszą możliwą trasą do Bożegopola Wielkiego przez węzły Chwaszczyno, Koleczkowo, Szemud, Luzino i Strzebielino.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom na Trasie Kaszubskiej nie pojawią się kaszubskie napisy. GDDKiA odmówiła zgody na dwujęzyczne tablice na S6. Sprawa zbulwersowała posłów i senatorów z Kaszubskiego Zespołu Parlamentarnego. / GDDKiA / Fot. GDDKiA
Reklama
Reklama

Trasa Kaszubska gotowa. Kierowcy zaoszczędzą godzinę jazdy

Zdaniem mieszkańców Trójmiasta dotychczasowa podróż pomiędzy Gdynią a Bożempolem Wielkim drogą krajową nr 6 w godzinach szczytu trwała ok. 1,5 godziny. Dzięki Trasie Kaszubskiej kierowcy zaoszczędzą nawet godzinę.

Długo wyczekiwane otwarcie Trasy Kaszubskiej ucieszyło wielu kierowców i mieszkańców okolicy. Tym bardziej, że czekają na tę drogę już od dwóch lat. Realizacja inwestycji opóźniła się z powodu firmy Polaqua, odpowiedzialnej za odcinek Szemud-Gdynia. Spółka nie dotrzymywała kolejnych terminów ukończenia prac.

W związku z powyższym GDDKiA nałożyła kilkanaście milionów złotych kar, które wynikały z umowy. Wykonawca tłumaczył się brakiem pracowników oraz opóźnieniami w dostawach towarów i horrendalnie wysokich kosztów prac.

Trasa Kaszubska składa się z dwupasmowych jezdni, ale na najbardziej eksploatowanych odcinkach pojawią się trzy pasy ruchu / GDDKiA / Fot. GDDKiA

Trasa Kaszubska podzielona na trzy części

Trasa Kaszubska w ciągu drogi ekspresowej S6 została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:

  • Bożepole Wielkie – Luzino,
  • Luzino – Szemud,
  • Szemud – Gdynia.

Jest to trasa składająca się w głównej mierze z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Najbardziej eksploatowany odcinek pomiędzy Chwaszczynem a Gdynią Wielkim Kackiem ma po trzy pasy oraz jeden pas awaryjny. W ramach tej inwestycji obwodnica Trójmiasta na gdyńskim węźle została również rozbudowana do trzech pasów ruchu.

Trasa Kaszubska miała być oddana do użytku już dwa lata temu, ale wykonawca jednego z odcinków opóźniał się. / GDDKiA / Fot. GDDKiA

W ciągu drogi zlokalizowano siedem węzłów:

  • Bożepole Wielkie,
  • Strzebielino,
  • Luzino,
  • Szemud,
  • Koleczkowo,
  • Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack (węzły zespolone).

Już w styczniu zostaną oddane do użytku dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych) w Kamieniu – po jednym dla każdego kierunku. Zbudowano tam parkingi z toaletami oraz place zabaw dla dzieci. W przetargu zostanie wyłoniony dzierżawca, który zbuduje stacje paliw oraz punkty gastronomiczne. GDDKiA podpisała już stosowne umowy w tym zakresie. Aktualnie trwa faza projektowa.

GDDKiA / Fot. GDDKiA

Trasa Kaszubska już gotowa. Co wybudowano?

W ramach inwestycji zbudowano aż 66 obiektów inżynierskich. Największym jest ponad 200-metrowa estakada w Milwinie, znajdująca się 30 metrów nad głęboką doliną leśną. W ramach inwestycji zbudowano infrastrukturę towarzyszącą, czyli drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Wykonawca przebudował sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne, a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni.

GDDKiA zaznaczyła, że podczas projektowania i budowy Trasy Kaszubskiej nie pominięto kwestii środowiskowych. Zainstalowano ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, system odwodnienia ze zbiornikami podczyszczającymi wody opadowe.

Przy okazji zmieniono nawierzchnię na węźle Gdynia Wielki Kack na obwodnicy Trójmiasta, a także dalej w ciągu S6 w kierunku Chwaszczyna. Według zapewnień dyrekcji, droga jest teraz cichsza niż dotychczas budowane inwestycje na Pomorzu.

Trasa Kaszubska, ile kosztowała budowa 42 km drogi?

W kosztach inwestycji uwzględniono projektowanie, wykup gruntów, nadzorów i prac budowlano-montażowych. Łączna suma to przeszło 2,1 mld zł. Odcinek drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie – Gdynia udało się dofinansować środkami z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na kwotę 984 mln zł.