Tunel na Zakopiance jest zaliczany do najdłuższych tego typu obiektów drogowych w Polsce. Podziemna przeprawa w ciągu drogi S7 musi spełniać wszelkie wymogi bezpieczeństwa. Stąd Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na kompleksowe utrzymanie systemów 24-godzinnego monitoringu i urządzeń obsługi tunelu wraz z obsługą Centrum Zarządzania Tunelem.
Bezpieczeństwem kierowców przejeżdżających tunelem w biegu zakopianki zajmie się konsorcjum firm Voltar System (lider) i Wasko (partner). Opłata za dwuletni kontrakt opiekuńczy wyniesie 28 mln zł. To oznacza niemal 1,2 mln zł miesięcznie, a za taką kwotę można kupić co miesiąc np. nowe BMW XM.
Tunel na Zakopiance, miesięczny koszt utrzymania to nowe BMW XM
Za taką kwotę operator ma prowadzić bieżące utrzymanie w zakresie konserwacji, eksploatacji i serwisowania urządzeń i systemów infrastruktury tunelu. W tunelu pod Luboniem Małym, jak i przynależnych budynkach, dwóch stacji transformatorowych i dwóch stacji wentylatorowych, zainstalowano wiele różnych systemów, m.in.:
- zasilania elektroenergetycznego podstawowego i awaryjnego,
- kompleksowego oświetlenia,
- wentylacji,
- pomiaru CO, NO i widoczności,
- detekcji i sygnalizacji pożaru,
- łączności alarmowej i technicznej,
- łączności radiowej,
- nagłośnienia,
- sterowania i zarządzania tunelem,
- wyposażenia komunikacyjnego,
- monitoringu wizyjnego i detekcji,
- kontroli dostępu,
- zapobiegania gołoledzi.
Tunel S7 naszpikowany systemami
GDDKiA wśród obowiązków wylicza także dbanie o sieć hydrantów, kanalizację deszczową oraz instalację drenażową tunelu. Podpisana umowa obejmuje również utrzymanie znaków, sygnalizatorów, tablic zmiennej treści, wyposażenia komunikacyjnego w tunelu oraz mostowych urządzeń dylatacyjnych.
Tunel na zakopiance, kiedy będzie dostępny dla kierowców?
Tunel w biegu drogi S7 pod górą Luboń Mały ma ponad 2 km długości. Przeprawa ma skrócić czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego oraz w drugą stronę. Drogowcy spodziewają się, że pierwsze samochody wjadą na ten fragment jeszcze przed końcem 2022 roku. Koszt inwestycji pochłonął 1 mld zł.
S7 receptą na zakorkowaną Zakopiankę
Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. Zakopianka). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
Natężenie ruchu na krajowej siódemce jest duże i (jak wskazują prognozy) będzie wzrastać w kolejnych latach. Zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych tworzą się tam gigantyczne korki.