Tunel na Zakopiance jest zaliczany do najdłuższych tego typu obiektów drogowych w Polsce. Podziemna przeprawa w ciągu drogi S7 musi spełniać wszelkie wymogi bezpieczeństwa. Stąd Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na kompleksowe utrzymanie systemów 24-godzinnego monitoringu i urządzeń obsługi tunelu wraz z obsługą Centrum Zarządzania Tunelem.

Reklama

Bezpieczeństwem kierowców przejeżdżających tunelem w biegu zakopianki zajmie się konsorcjum firm Voltar System (lider) i Wasko (partner). Opłata za dwuletni kontrakt opiekuńczy wyniesie 28 mln zł. To oznacza niemal 1,2 mln zł miesięcznie, a za taką kwotę można kupić co miesiąc np. nowe BMW XM.

Tunel na Zakopiance, miesięczny koszt utrzymania to nowe BMW XM

Za taką kwotę operator ma prowadzić bieżące utrzymanie w zakresie konserwacji, eksploatacji i serwisowania urządzeń i systemów infrastruktury tunelu. W tunelu pod Luboniem Małym, jak i przynależnych budynkach, dwóch stacji transformatorowych i dwóch stacji wentylatorowych, zainstalowano wiele różnych systemów, m.in.:

  • zasilania elektroenergetycznego podstawowego i awaryjnego,
  • kompleksowego oświetlenia,
  • wentylacji,
  • pomiaru CO, NO i widoczności,
  • detekcji i sygnalizacji pożaru,
  • łączności alarmowej i technicznej,
  • łączności radiowej,
  • nagłośnienia,
  • sterowania i zarządzania tunelem,
  • wyposażenia komunikacyjnego,
  • monitoringu wizyjnego i detekcji,
  • kontroli dostępu,
  • zapobiegania gołoledzi.
Tunel na Zakopiance / GDDKiA
Do wykonawcy należała będzie także całodobowa obsługa dyspozytorska Centrum Zarządzania Tunelem / GDDKiA

Tunel S7 naszpikowany systemami

GDDKiA wśród obowiązków wylicza także dbanie o sieć hydrantów, kanalizację deszczową oraz instalację drenażową tunelu. Podpisana umowa obejmuje również utrzymanie znaków, sygnalizatorów, tablic zmiennej treści, wyposażenia komunikacyjnego w tunelu oraz mostowych urządzeń dylatacyjnych.

Tunel na zakopiance, kiedy będzie dostępny dla kierowców?

Tunel w biegu drogi S7 pod górą Luboń Mały ma ponad 2 km długości. Przeprawa ma skrócić czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego oraz w drugą stronę. Drogowcy spodziewają się, że pierwsze samochody wjadą na ten fragment jeszcze przed końcem 2022 roku. Koszt inwestycji pochłonął 1 mld zł.

S7 receptą na zakorkowaną Zakopiankę

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. Zakopianka). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.

Natężenie ruchu na krajowej siódemce jest duże i (jak wskazują prognozy) będzie wzrastać w kolejnych latach. Zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych tworzą się tam gigantyczne korki.

Tunel na Zakopiance / GDDKiA