O zmianach w organizacji ruchu poinformowali w poniedziałek na briefingu prasowym w stołecznym ratuszu zastępca prezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk, inżynier ruchu Warszawy Janusz Galas oraz dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.
Wojciechowicz powiedział, że prace ekspertów dot. awarii na stacji Powiśle, "zmierzają do finału". Dodał, że informacje dot. zabezpieczenia tunelu Wisłostrady będą przedstawione jeszcze w tym tygodniu.
Nowy objazd zamkniętego tunelu Wisłostrady w kierunku północnym będzie prowadził m.in. przez bulwary wiślane i nad budowaną stacją II linii metra Powiśle.
Kierowcy jadący na północ przy moście Poniatowskiego będą wjeżdżać na bulwar Wiślany, trasa będzie biegła dwoma pasami m.in. nad stropem wschodniej części stacji metra Powiśle, łukiem będzie omijała wybudowaną klatkę schodową stacji. Kierowcy przejadą pod mostem Świętokrzyskim, pod Centrum Nauki Kopernik; na Wisłostradę wjadą ponownie na wysokości ul. Karowej. Z kolei kierowcy jadący na południe pojadą dwoma pasami przez dawny odcinek Wisłostrady, Wybrzeżem Kościuszkowskim, czyli wzdłuż BUW-u, Centrum Nauki Kopernik, na Wisłostradę wjadą ponownie przed wiaduktem kolejowym linii średnicowej. Nie będzie obowiązywał dotychczasowy objazd w kierunku południowym, czyli ulicami Karową, Browarną, Topiel, Kruczkowskiego, Ludną. Na swoje stare trasy wrócą autobusy 105 i 166.
"Takie rozwiązanie wymagało uzgodnień, ekspertyz, gdyż jest to teren zlokalizowany na wschodniej części stacji Powiśle (...) Jest to najtańszy, najprostszy, najbardziej racjonalny sposób przeprowadzenia ruchu na czas, kiedy nie uruchomimy tunelu Wisłostrady" - powiedział Wojciechowicz. Powiedział, że nowy objazd tunelu Wisłostrady zacznie obowiązywać jeszcze przed początkiem roku szkolnego. Ocenił, że objazd "prawie w 100 proc." przyjmie ruch z Wisłostrady.
Galas powiedział, że kierowcy jadący na południe będą zatrzymywali się na światłach tylko raz przy moście Świętokrzyskim; na poprzednim objeździe światła mogły ich zatrzymać siedem razy - dodał. Poinformował, że na trasie objazdu będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km na godz. Przepustowość na dwóch pasach ruchu w jednym kierunku łącznie ma wynieść 3,2 tys. samochodów na godzinę - dodał Galas.
Wcześniej, 10 września, zostanie otwarte skrzyżowanie ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Przez ul. Marszałkowską będą mogły przejechać samochody osobowe i autobusy, natomiast tramwaje pojadą tą trasą planowo, czyli 17 września - poinformowano. Wcześniejsze otwarcie skrzyżowania ma zmniejszyć utrudnienia związane z zamknięciem tunelu Wisłostrady i objazdami.
Od poniedziałku przejezdna jest trasa W-Z, ale z ograniczeniami dla samochodów osobowych w godzinach szczytu na odcinku od tunelu trasy W-Z do Wisłostrady.
Straż miejska na stronie internetowej informuje, że od października ub. roku, kiedy zamknięto most Śląsko-Dąbrowski dla samochodów osobowych, wystawiła ponad 23 tys. mandatów tym, którzy złamali zakaz wjazdu. Ostateczna liczba ma być znana we wtorek.
Galas mówił, że po przywróceniu ruchu samochodów i komunikacji miejskiej na pl. Wileńskim, nie wszyscy piesi korzystają z przygotowanych dla nich przejść; część osób wchodzi na jezdnię. Powiedział też, że część kierowców chce wjechać w ul. Jagiellońską, która wciąż jest przejezdna jedynie dla komunikacji miejskiej i taksówek.
Podczas budowy stacji II linii metra Powiśle dwa tygodnie temu budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów. Na terenie budowy wykonawca inwestycji, konsorcjum AGP Metro przeprowadził badania, które mają pomóc wskazać źródło i przebieg wycieku. Ekspertyzy dotyczące sytuacji na stacji Powiśle przygotowują także eksperci powołani przez inwestora, którym jest miasto. Pierwsze wyniki badań mają być przedstawione jeszcze w tym tygodniu.